Kenneth skrev:Jag har använt 8 mm röret i snart 10 år utan några som helst problem.
Jag anslöt en så kallad halvkoppling i ena ändan med en liten stödhylsa ("rör-förstärkare") för att förhindra ihopklämning.
På halvkopplingen skruvade jag på en trädgårdskoppling.
I andra änden satt jag en bit plastslang.
Inga slangklämmor.
(svårt att beskriva med ord, måste börja ta bilder)
Hej K
Denna stödhylsa du beskrev om, var/ är den på slangen? innan kopplingen? Min blir lite böjd, ihoptryckt i båda ändarna. Det var ett bra tips, man tackar.
Nu bor jag i en lägenhet. Jag har alltid bortsett från dom tidigare ställena jag bott på som inte haft tvättmaskin installerad, som en del av hyran, hände bara några gånger i slutet på det förhatliga 70-talet. Jag har flyttat runt i mitt liv, värre än en amerikan.
Min sista samt förhoppningsvisa oxså sista lägenhet, men man vet aldrig (lönen tar slut den 5/12 -09. Då är man arbetslös. Då bär det av till papperindustrin i Norr, fastän den absolut största delen finns söder om Stockholm, Arbetsförmedlingen tror att tvärtom, inte vi inom branschen, vi vet.
I vilket fall som helst så var det framdragit vatten samt el föratt kunna koppla in en tvättmaskin.
Jag har en kylspiral som lätt kyler ner en 25 liters kokhet vört på 30 min, den är lätt att trycka i hop kyler en 13 litare på mindre än 13 min.
Jag stänger bara av vattnet till tvättmaskinen, skruvar på en koppling på vattenintaget trycker den i botten på en koppling som i botten har något som ser ut som ett flertal grip klor, det vet ni väl alla gräsklipparfreaks vad det är, inna "gripklorna" sluts så har jag satt på en gardena (finns det något annat) slang som jag med ett visst besvär tryckt på inloppet på spiatalen ca 10 cm samt dragit i hop med en slang klämma.. Utloppet är fäst enbart med en slang klämma.
Min kylspiral är den enda saken som har fungerat helt perfekt sedan augusti 1997, jag använder den fortfarande, aldrig det minsata läckaage, bara en snabb koppling till vattenintaget. Det är bortsett från min 500 st 3 mm hål lak hink inom själva det tekniska jag är mest stolt över. Klart slut
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20