1 Senast ändrad av jan_johansen (2005-09-27 22:07:24)

dansk förhistorisk ale med lingon och tranbär

Hallöjsa:-)

Hittade just en intresant ölsort. Det visar sig att mitt hemland hade en otrolig spännande ale som var gjord med bla. lingon. I 1921 Hittade man liket av en tjej som kallades egtved Pigen. Hon var begravt i en kista var i hon hade en hink gjord av björk som innehållte en drycka som man visade sig vara en öl gjord av vete, lingon eller tranbär (fast det mesta pekar mot att det var lingon) honung och pors. Om någon är intreserad kommer jag lägga ut receptet när jag har samlat mer information om ölet och har arbetat klart med receptet. Information om egtved pigen kan hittas här: http://hjem.get2net.dk/kaj-hansen/nye%2 … egtved.htm När jag kommer att brygga ölet, kommer jag göra det spontanjäst för att skapa ett öl så likt det ursprungliga som möjligt. November sättar jag igång brygningen, och jag kommer rapportera hur det går. Men fan vad jag tror det blir gott:-) Det intresante är att ölet, fast det anses vara uppfriskande är det ganska starkt. 6-7% alk. Nu ska jag hitta den nödvändiga information och planera receptet. Begravelsen av kvinnan (ca. 18-20 år gammal) var i år 1357 BC, så det är ju en fin gammal ölsort:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: dansk förhistorisk ale med lingon och tranbär

Det är alltid lika spännande med gamla historiska recept.
Lingon är dock väldigt svårjäst eftersom det innehåller antibakteriella ämnen. Vete och honungen går bra att jäsa. Honung har naturlig jäst på sig. Om du inte kokar den så kommer det att jäsa av sig självt.

Lingonen kan vara tillsatta efteråt för att friska upp smaken och som konserveringsmedel för att stoppa ev. feljäsning efter att drycken jäst färdigt.

Enligt Århus Bryghus som har återskapat ölsorten tillsättas det en saft som är gjord på lingon. Personligt har jag kryddat en öl med lingon som var tillsatt under vörtkoket och det gick alldeles utmärkt. Men när och hur jag tillsättar lingonen har jag inte lagt mig fast på än. Det får vi se. Men bryggas - det ska den fan:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag tror mest att Aarhus Bryghus har tillsatt lingonjuicen för färgens skull, ungefär som Royal Unibrew (Bryggerigruppen) gjort i sin Royal Red.

Reeko skrev:

Jag tror mest att Aarhus Bryghus har tillsatt lingonjuicen för färgens skull, ungefär som Royal Unibrew (Bryggerigruppen) gjort i sin Royal Red.

Om du tittar på det link i mitt inläg ser du att lingon ingår i den ursprungliga ölen. Så även om jag inte själv har det största förtroende till Århus Bryghus (brygmästaren har faktiskt jobbat på Ceres som gör Royal ölen), då måste jag erkänna att lingon faktiskt ingår i ölet. För att citera hemsidan som handlar om Egtved Pigen:

Hendes gravgaver var en bronze-bælteplade med spiralornamentik, to armringe samt en ørering; en syl og et hårnet lå i en lille æske af lindebark ved ansigtet, mens der ved fødderne stod en spand af birkebark, hvori der har været en drik, fremstillet af hvede, tytte- eller tranebær, honning og porse. Jag undersökte mera och kom fram till att det mest sanolika är att det var "Tyttebär" - alltså lingon som dryckan innehållde.

Senare på sidan nämnas drickan igen: I fodenden af kisten stod en lille spand af bark, som havde indeholdt en gæret drik. Gäret drik betyder: en jäsat dricka. Så det är alltså en tidig ölsort som innehållte lingon och även att Århus Bryghus har flera fel vid sin version (att Pilsnermalt t.ex ingår och att de inte har tillsat honingen) då har de rätt angående detta.

Annars var det en lite konstig kommentar Reeko - - - - det finns många fler småbryggeriar nu i Danmark än i Sverige som gör bra öl, och det fortsättar komma fler. För att vi har haft kanondårliga öl genom flera år (som ni själva här i Sverige) betyder det ju inte att nya småbryggerier kommer att göra samma skit som de gamla....precis som här i Sverige. Men den roligaste danska ölen är "Ja-Pilsner" som är den billigaste skräp-lager......hehehehehe - även att det är en ljus lager innhållar den färgämnen:-) Bryggat av Malt, Majs, Glukossirap & Humle-----jäst står det ingenting om......suspekt!!!!!:-) Nu blev det vist off-topic:-)

ALBA GU BRATH

Min kommentar var inte för att klanka ner varken på dig, Niels Buchwald eller dansk öl. Jag ville bara påpeka att Aarhus "kopia" av Egtved Pigens öl nog inte är så mycket av en kopia, mer en fin historia för att marknadsföra en god öl. För god är den alldeles säkert om jag känner Niels rätt.

Jag hade hört talas om Egtved pigen innan och tyckte det lät spännande. Jag kommer med spänning följa denna tråd och se hur slutresultatet blir.

Jag bor dessutom i Malmö så jag följer den danska mikrobryggeriutvecklingen nästan på plats.

Kan bli svårt att mäska enbart vete. Men för den som vill går allt.

Om det blir bra (vilket det borde bli om man tycker om t.ex lambic) skulle jag inte ha något emot att brygga en sats själv.

Reeko skrev:

Min kommentar var inte för att klanka ner varken på dig, Niels Buchwald eller dansk öl. Jag ville bara påpeka att Aarhus "kopia" av Egtved Pigens öl nog inte är så mycket av en kopia, mer en fin historia för att marknadsföra en god öl. För god är den alldeles säkert om jag känner Niels rätt.

Jag hade hört talas om Egtved pigen innan och tyckte det lät spännande. Jag kommer med spänning följa denna tråd och se hur slutresultatet blir.

Jag bor dessutom i Malmö så jag följer den danska mikrobryggeriutvecklingen nästan på plats.

Ja, jag förstår vad du menar när du förklarar, men jag var nu inte heller så upphetsat över det du skrev:-) Jag bärjade ju själv skämta lite på de dårliga danska öl:-)

ALBA GU BRATH

9 Senast ändrad av jan_johansen (2005-09-28 21:58:35)

Lund skrev:

Kan bli svårt att mäska enbart vete. Men för den som vill går allt.

Om det blir bra (vilket det borde bli om man tycker om t.ex lambic) skulle jag inte ha något emot att brygga en sats själv.

Ja, det kan du ha rätt i. Jag vet att man borde inte ha mera än 80% vete i en maltblanding. Men man ska också tänka att man kan mäska det, eftersom man helt från början använde enbart malt gjord av vete, och då hade man ju inte samma kunskapar som idag. Jag tänkar odla upp jästen (och tvätta) från mitt vin som jäsar nu vid omtapningen - man kan ju förvänta att om jag skulle göra en ny förkultur, kan jag förvänta att få i nogorlunda samma typ av jäst, eller åtminstone jäst som är mer vinäs än det vi vanligvis köpar och använder. Förresten Lund - jag menar seriöst - vill du att jag ska odla upp lite jäst åt dig så du kan prova den? Det är inte ett skämt min fråga. Jag kan skicka om du vill.

ALBA GU BRATH

Har funderat på den jästkulturen och kan inte riktigt bestämma mig. Självklart (för mig iaf) vill jag men mitt bryggande är inte alltför aktivt just nu. Mycket skola och sådant kommer ivägen. Men jag tror jag skickar min adress ändå. Har lite extrakt över som jag snabbt och lätt kan blanda i något. Lite lågalfahumle har jag också liggande. Kan lika gärna försöka mig på nåt lambic liknande.

Du skickar bara adressen, då ska jag skicka lite jäst till dig. Men det blir inte nu på direkten. På söndag tillsättar jag det sista fruktos till vinet, och sedan när det är jäst klart - kanske i början av november eller mitten om man har lite otur - odlar jag upp skickar jag till dig. Så - skicka bara adressen: j_n_johansen@yahoo.dk  eller jan_natalia@hotmail.com  Men jag tror du blir positiv förvånat:-)

ALBA GU BRATH

Reeko: På vissa sätt har du faktiskt mycket rätt vad angår Århus Bryghus. Jag ska påpeka flera fel i jämförelse med den riktiga:

Århus Bryghus bryggar sin av:

Vetemalt
Pilsnermalt
Pors
Lingon
Jäst (vanlig jäst)

Den Riktiga:
Vetemalt
Honung
Pors
Lingon
Vildjäst

Jag kan på ett sätt förstå meningen efter de satsar på en smak som folk kommer att gilla genom att använda vanlig jäst - jag menar - Fraoch Heather Ale smakar ju inte heller fullständigt likadan som en ursprunglig genom att det originala keltiska ljungöl var ju också spontanjäsat och med 99% säkerhet var de första gjord enbart på vete. Men OK - den kan försvares eftersom Fraoch är bryggat efter en recept från 16. talet. Men det jag tycker är värre är maltblandingen och att de inte använder honung. När man vill återskapa en öl måste man vara så nära det ursprungliga som möjligt. Och det har inte Århus Bryghus. Använding av jäst kan försvares - men inte de andra ingridienserna (Pilsnermalt och utan honung - tycker jag) Så man kan faktiskt säga att de - som du påpekade så bra - faktiskt delvist bara använder det till marknadsföring. Så ta inte illa upp det jag skrev - for at sige det på dansk - jeg var nu heller ikke så skide sur;-) (eller faktiskt inte alls)

ALBA GU BRATH

13 Senast ändrad av jan_johansen (2005-09-28 22:57:41)

Har just fått bekräftat att det är en riktig fulöl. Jag hade massor av frågor till Niels Buchwald angående ölet och det här fick jag som svar:

Godaften Jan,

jeg vil kun fortælle at der er tyttebærsaft og hvedemalt i, sammen med bygmalt. Der er ikke porse i. Det var der i den oprindelige øl fra Egtved-pigens grav, men humle idag har fuldstændig udkonkurreret porse.

Venlig hilsen

Niels Buchwald
Aarhus Bryghus

Fult att marknadsföre en historisk öl när de till och med använder humle istället för pors .. . . . de är verkligan för låga.....billig marknads-trick eller något.....derashar ju knappast ingenting att göra med den ursprungliga. Reeko - du hade 100% rätt.

ALBA GU BRATH

Nu har jag gjord en förkultur som jag ställde ut förregår natt. Det väntar nu bara på att börja jäsa (brukar att ta 3-4 dagar innan det kommer igång). Sedan odlar jag upp jästen som beskrivet i Hembryggaren (Fredrik - om du ser det här, då vill jag säga att det var en kanon artikel du har skrivit) och då ska jag fan brygga den jävlen:-)

ALBA GU BRATH

15 Senast ändrad av Kenneth (2005-10-05 07:05:01)

jan_johansen skrev:

Fraoch Heather Ale smakar ju inte heller fullständigt likadan som en ursprunglig genom att det originala keltiska ljungöl var ju också spontanjäsat och med 99% säkerhet var de första gjord enbart på vete.

En sak som jag funderar på.
Hur vet du att det keltiska ljungölet inte smakar likadant som dagens Fracoch?
Har du smakat båda dryckerna? wink

En till sak:
Du skriver att det var gjort på enbart vetemalt. Var har du hittat de uppgifterna? Varför skulle man inte använt kornmalt? Det används idag till både öl och whisky i Skottland. Korn är bättre anpassat till kärvare klimat än vete.

16 Senast ändrad av jan_johansen (2005-10-05 09:08:52)

heheheheh - nej, jag har inte smakat både brygderna, men en öl på den tiden var det ju spontanjäsat, och den helt ursprungliga som är 4000 år gammal visste man ju inte ens att genom att tillsätta skummet som bildas under jäsningen, kommer att ge ölet en stabilitet i smaken - -eller hur ni sägar på svenska;-) Alltså att man får samma resultat.

Alla informationer jag har hittat har inte nämnd något om kornmalt alls. Kolla länken t.ex. i mitt första inläg i denna tråd. Jag är inte ens säkar på att kornmalt överhuvudtagit fanns 1375 f.kr. Fast det ska jag knappast uttala mig om, så det är inte en konstatering om att det inte fanns på den tiden. I allafall har jag inte hittat något som tyder på att kornmalt blev användt till judt den dryckan. Men om du hittar något som tyder på det, kommer jag självklart att använda det, för att få en bättre mäskning;-)

ALBA GU BRATH

Vete är väl det äldsta kultiverade sädesslaget vad jag har förstått. Men det var ju inte alltför länge sen både råg och vete samt havre var relativt vanliga inom bryggandet i t.ex belgien där ändå en hel del brygghistoria hålls levande.

Min gissning är att man kan komma rätt nära ursprunglig smak genom att blanda hej vilt med olika sädesslag (både mältade och omältade). Vi har ju ändå inte tillgång till samma vetesorter de använde förr vad jag vet.

Är man tillräkligt envis kan man ju försöka mälta själv på traditionellt sätt. Funderat ett tag på att försöka göra brownmalt någon gång. Att försöka poppa det som popcorn verkar vara en ganska speciell teknik.

18 Senast ändrad av Kenneth (2005-10-05 14:44:46)

Jag har sökt lite på nätet och det jag hittat antyder att odlat korn är i princip lika gammalt som odlat vete.
Se till exempel:
http://www.absoluteastronomy.com/encycl … barley.htm
http://www.absoluteastronomy.com/encycl … e/beer.htm
Citerar ett stycke:
"Beer is also mentioned in the Epic of Gilgamesh, and a 3900-year-old Sumerian  poem honoring the brewing goddess Ninkasi contains the oldest surviving beer recipe, describing the production of beer from barley via bread."

Så inte behöver det vara vetemalt i ett gammalt ölrecept. Tvärtom skulle jag tro att man använt korn som bas för ölbrygder i tusentals år.

Har för mig att jag läste i Michael Jacksons bok om bayerska öltyper att iallafall i bayern så var det från början bara hovbryggerirna som fick brygga öl på vete. Tror han hade någon teori om att det normal blev godare bröd av vete än av korn, och kanske ansågs det slösaktigt att brygga öl på vete på den tiden när man inte hade råd att slösa som man gör nuförtiden? Fast jag kommer inte ihåg, kanske har jag blandat ihop det. Hittade en inrökt kopia av hans bok i en "boklåda" för 50 kronor för inte så länge sedan! Ett fynd tyckte jag.

/Fredrik

MJ pratar om 1400 tal.
Jag pratar om stenåldern.
Viss skillnad eller hur...

Jo smile

/Fredrik

ok - nu har jag själv läst om korn i gammaldags ale, men jag har fortfarande inte hittat något som antydar att det var användt i denna typ av ale, så jag hållar fast i att använda enbart vetemalt.

ALBA GU BRATH

Jag har inte uttalat mig om Pigans öl!

Vad jag frågade om var ditt påstående om att det ursprungliga ljungölet (Fraoch Hether Ale) som gjordes av picterna var gjort på vete. Du hänvisar inte till någon källa för detta påstående.

Tvärtom så hittar jag fler uppgifter om att korn använts inom bryggningen i tusentals år.

24 Senast ändrad av jan_johansen (2005-10-07 13:39:21)

Jag sade inte att den var, men att den säkart var - här menar jag att jag tror/antar det, vilket är en orsak till att jag inte viste någon källa. Men jag förlura ingenting om jag inte har rätt :-)

ALBA GU BRATH

Senaste nytt: Min förkultur har nu börjat jäsa igår kväll. Ett stort skum har bildats i vörten, och doften verkar trevlig. Doftar fruktig, med antydningar av lätt syrliga körsbär, och har en mycket frisk/uppfriskande doft. Lovar gott tills vidare. Brettanomyces Umeånis rules:-) Om någon är intreserat kan jag odla upp lite vid extra vid omtapningen av ölen som jag kommer att brygga i mitten/slutet denna månad, och skicka till evt. intreserade. Första två som vill ha, kommer att få:-)

ALBA GU BRATH