dansk förhistorisk ale med lingon och tranbär
Hallöjsa:-)
Hittade just en intresant ölsort. Det visar sig att mitt hemland hade en otrolig spännande ale som var gjord med bla. lingon. I 1921 Hittade man liket av en tjej som kallades egtved Pigen. Hon var begravt i en kista var i hon hade en hink gjord av björk som innehållte en drycka som man visade sig vara en öl gjord av vete, lingon eller tranbär (fast det mesta pekar mot att det var lingon) honung och pors. Om någon är intreserad kommer jag lägga ut receptet när jag har samlat mer information om ölet och har arbetat klart med receptet. Information om egtved pigen kan hittas här: http://hjem.get2net.dk/kaj-hansen/nye%2 … egtved.htm När jag kommer att brygga ölet, kommer jag göra det spontanjäst för att skapa ett öl så likt det ursprungliga som möjligt. November sättar jag igång brygningen, och jag kommer rapportera hur det går. Men fan vad jag tror det blir gott:-) Det intresante är att ölet, fast det anses vara uppfriskande är det ganska starkt. 6-7% alk. Nu ska jag hitta den nödvändiga information och planera receptet. Begravelsen av kvinnan (ca. 18-20 år gammal) var i år 1357 BC, så det är ju en fin gammal ölsort:-)
ALBA GU BRATH