Oatmeal Stout

Hej

Jag lurar på att göra en "havre" stout. Jag har havremalt, kan jag använda den eller skall det vara en förklistrad omältad havre, kanske havregryn till den?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Oatmeal Stout

Produktnr:    5181 
:     
Färg:    4 - 5 °EBC 
Beskrivning: 
Havremalt kan användas istället för omältad havre till oatmeal stout och liknande öl. 

svar ja

Det går bra med vilket som, jag skulle rekommendera omältad havre, det blir ruskigt gott. Förklistra med massor av vatten i en stor kastrull, annars bränner det fast.

Think globally. Drink locally.

Lite sent svar kanske, men Jamil har ett recept i "Brewing classic styles" på en oatmeal stout som verkar spännande. Där använder han vanliga havregryn som han rostar i ugnen på 150°C till dom får lite färg. Jag har inte testat den själv, men den ligger som nummer ett i listan över kommande bryggningar:

19 liter

4,26 kg PA malt
0,45 kg rostade havregryn
0,34 kg Chokladmalt (350°L)
0,34 kg Bisquit/Victory malt (28°L)
0,23 kg Crystal malt (80°L)
0,23 kg Rostat korn (500°L)

51 gr EKG  5%AA 60 min

Mäska 90 min vid 68° C

OG 1055
FG 1016
IBU 36

Come to the Dark Side, we have cookies.

Jag sitter och smuttar  på ovanstående öl just nu. Har lagrat det i drygt 2 månader. Riktigt god. Jag smakade den när den var ganska färsk och då var den ganska syrlig och obalanserad. Men nu är den riktigt fin. Min fru som bara dricker stout älskar denna öl.

Vad använde du för jäst till bryggden?

/Mvh Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Jag använde safale s-04.

/ thobbe

Ok tackar för detta! Skickade du i de rostade havregrynen som de var i mäskningen eller förklistrade du i vatten?

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Jag förklistrade havregrynen i mycket vatten.  Jag rostade havregrynen i 60 minuter.