Wyeast VSS för april och öl från Flandern
Har läst lite inlägg på andra forum om de nya tillfälliga jästsorterna från Wyeast som ska komma i april. För er som gillar Orval och sura belgare, nu är det julafton!
Jag satte själv två batcher i höstas/vintras på Roeselarejästen en röd och en brun. Egentligen ska man väl hålla sig ett år eller så men igår kunde jag inte längre motstå frestelsen att prova dem.
Den röda batchen är ungefär 6månader och den bruna ungefär 3 och de står på fatlagring i en sval källare. Den röda var precis lagom sur och precis så "surbitter" (sträv?) som man skulle kunna önska sig. Man började kunna ana en viss brettkaraktär, men den har långt kvar innan det ska drickas. Jag hoppas på en mer distinktare karaktär.
Den bruna är sekundärjäst på en del av jästkakan från den röda. Det var lite roligt med en jäst som var seg som sirap när jag tappade upp den röda på fat. Den här har bara stått ett par veckor med jästen innan jag tappade över den på fat och ställde den kallt så här finns bara en svag tendens till syra, men däremot gott om andra funkiga smaker. Det ska bli riktigt kul att följa den sen när temperaturen i källaren går upp framåt våren.
Wyeast 3763PC Roeselare Ale
A blend of lambic cultures including lactic bacteria. Produces beers with a complex, earthy profile and distinct pie cherry sourness from a Brettanomyces culture. Aging for up to 18 months is required for full flavor profile and acidity to develop. Will produce a very dry profile due to super-attenuative nature of mixed cultures.
Beer Styles: Lambics, Geuze, Fruit Lambic, Flanders Red Ale.
Attenuation 80%+
Alc. Tolerance 11%
Flocculation variable
Temperature Range 18-30ºC
Wyeast 3789PC Trappist Blend
A unique blend of Belgian Saccharomyces & Brettanomyces for emulating Trappist style beer from the Florenville region in Belgium. Phenolis, mild fruitiness & complex spicy notes develop with increased fermentation temperatures. Subdued but classic Brett Character.
Beer Styles: Belgian Specialty Ale, Belgian Pale Ale, Flanders Red, Oud Bruin.
Alc. Tolerance: 12%
Flocculation: Medium
Attenuation: 75 - 80%
Temp. Range: 18 - 30c
Wyeast 5151PC Brettanomyces Claussenii
Isolated from English stock ale, this wild yeast produces a mild Brett character with overtones of tropical fruit & pineapple. It ferments best in worts with a reduced PH after primary fermentation has begun. May form a pellicle in bottles or casks. Typically used in conjunction with other yeast & lactic acid bacteria.
Beer Styles: Lambics, Geuze, Fruit Lambic, Flanders Red Ale.
Alc. Tolerance: 12%
Flocculation: Medium
Attenuation: 80%
Temp. Range: 15 - 24c