Old Gowrie skrev:Tack för svar Rapax.
Eftersom jag aldrig bryggt lageröl tidigare så har jag en fundering som avslöjar min okunskap om just detta; vid vilken temperatur tillsätter man lagerjästen? I rumstemperatur för att få igång jäsningen, eller efter man fått ner temperaturen till den egentliga jästempen?
Jag har satt en förkultur på en påse Saflager S-23 med 1,5 liter vört (3 dl DME) som puttrar på bra nu. Räcker den mängden för 20 liter på OG 1055?
Hej Old
Kom i håg när min dotter tog studenten (2001). Tiden går fort och nu är jag MORFAR sedan några år tillbaka, det är SUPER COOLT.
1 påse S-23 med förkultur bör funka ok. Du skrev inget om hur stor volymen var?
S-23 är en alldeles utmärk lagerjäst, jag har fått kanonlager med den, minst lika bra som med Wyeast sorter.
För 25 liter så har jag alltid använt dubbla mängder jäst. Med Wyeast 2 st påsar som jag gjort förkultur på. Med Torrjästerna 2 påsar som jag har "spryat" över ytan på vörten.
Mina förkulturer har jag alltid gjort i rumstemp, samt pytsat i vörten. Sedan har jag väntat tills jag sett att jäsningen kommit i gång ordentligt i rumstemp.
När det jäser ok efter ca 1 dygn baxar jag ut hinken på balkongen. Jag har jäst 1 Pilsner/Lager/ År, sedan 1996 ute på balkongen och alla har bortsett från 1997, blivit allt från helt ok till lysande.
Så gör jag och är nöjd med det. Ölet har aldrig bortsett från någt år då tempen i oktober som jag alltid brygger, stigit lite högt i temp, blivit lite fruktig. visst att jäsa ute är alltid ett litet vågspel. Ett X :tra kylskåp är alltid min önske julklapp. . Min Pilsner har nästan alltid varit mycket rena i smaken.
Jag tappar alltid på flaska och hoppas på en ute temp ner emot 0 till minus 2 c i minst 7 veckor.
I år lyckades jag hyfsat med det. En lång kall lagring gör oxså enormt för blankheten, köldgrumlingen släpper.
Malt har du, PA går utmärkt, saaz samt perle, bättre humle kan du inte ha i en Pilsner. Lycka till med Ölet samt många grattis till din dotter till hennes studentexamen.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20