Den bästa mäskningstemperaturen.
Finns det någon grad framför andra? Jag vet att det beror på vad för slags öl man vill brygga men vilken grad man än försöker pricka medföljer tycks det bli problem. Vill man ha ett fylligare öl med mycket kropp och något söt ska man mäska runt 67-68 grader men det resulterar i att ölet troligtvis inte jäser ut ordentligt. Mäskar man i 64-65 grader blir risken stor att man får ett tunt och ett vattnigt öl.
Nu när jag hittat en bra mäskmetod (där temperaturen droppar 1-2 grader högst på 90 min) försöker jag experimentera mig fram genom att brygga tre brygder vardera där graden på mäsken efter 90 min ligger på 68, 66 respektive 64 grader för att noggrant iaktta skillnaden på fylligheten (och övriga smaker såklart) hos ölet. Men det vore intressant och höra andra erfarna bryggare uttrycka sig i saken och hur ni gör. Har jag fel när jag tror att ett öl mäskat i 64-65 grader blir tunt?
Hur som helst tycker jag inte att "mashtarget" 64-68 som rekommenderas av samtliga guider och böcker ger en tillräckligt nyanserad bild om det är så stor skillnad mellan 64 och 68.
Mina öl som jag har mäskat i högre temperatur har mycket riktigt svårt att jäsa ut. En öl (OG 1050) fick FG 1020 (mäskat i 68 grader) och en annan som hade OG 1065 fick FG 1018 (vilket i sin tur kanske var tur då den blivit för stark). Andra brygder som legat lägre har däremot jäst ut ordentligt till FG 1010 men som jag klagat på i en annan tråd eftersöker jag lite mer fyllighet. Ölet i sig har blivit gott men man vill ju lyckas göra den öl men själv tycker bäst om.