Receptförbättring

Tänkte brygga lite öl till helgen (mitt andra helmaltsförsök) på lite råvaror jag har hemma och undrar vad ni tror om följande till 20 liter

Maris Otter pale ale malt 3500g
Münchnermalt (Weyermann) 1000g
Thomas Fawcett crystal malt 250g

Beska Magnum humlekottar 14,5% 60 min 20g (37,4 IBU)
Smak East Kent Goldings humlepellets 4,8% 20 min 15g (5,3 IBU)
Arom East Kent Goldings humlepellets 4,8% 2 min 15g (0,7 IBU)

Total IBU 43,4

Jäst: Safale S-04 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Vågar inte Skriva något EST OG eller FG eftersom jag inte har lyckats få min lakning att fungera 100% men till helgen då jävlar.... och vilken öltyp tror ni att ovanstående komposition skulle kunna tillhöra?

Har även detta hemma

Mörk karamellmalt (Caramünch® I)
Special B (Dingemans)
Kornflingor

Perle 7,2%
Hallertau Hersbrucker 3,1%
Styrian Goldings 3,2%
Nugget 11,4%

Skulle vilja ha en "brödig" men lättdrucken "efterbastun öl" Tips och kommentarer av gammla bryggrävar mottages tacksamt.

/Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Sv: Receptförbättring

Hej geandhei

Verkar spännande samt att Du verkar veta vad du skriver/brygger om.

Vore det inte för den "stora" mängden Muncher så kunde det ju va en klon av en ESB.

En alt kanske?  Kenneth är bra på sånt här.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

nu är jag ingen "gammal bryggräv",har bara bryggt i ett halvår, så du kan väl bortse från det här inlägget om det skulle vara kinkigt på den punkten... Men iaf, aromgivan 2 min,mitt tips är att skippa dessa 2 min och helt enkelt köra med 0 min, tycker att det har gjort mycket för aromen i mina öl, 2 min låter lite, men dessa aromer är väldigt flyktiga.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Techno skrev:

Hej geandhei

Verkar spännande samt att Du verkar veta vad du skriver/brygger om.

Vore det inte för den "stora" mängden Muncher så kunde det ju va en klon av en ESB.

En alt kanske?  Kenneth är bra på sånt här.

Bo

Jag bryggde en 20-liters sats i somras med den mängden Münchnermalt, och gjorde ett blindtest med tre polare gentemot ESB, och det var ingen som kunde märka någon skillnad förutom att dom tyckte att mitt skum var bättre.
För övrigt så hade jag mer PA malt (4,3 kg) i samt Bisquit.
Den blev nog den bästa brygden jag gjort hittills.

Come to the Dark Side, we have cookies.

5 Senast ändrad av geandhei (2009-01-16 12:02:51)

Ok låter som att jag är inne på rätt spår hur mycket Bisquit malt hade du i?

Trodde att jag skulle brygga i helgen men fick ett hastigt påkommen förfrågan om att jobba helgen i Norge och det är alldeles för mycket $$$ för att kunna tacka nej men då får jag en vecka till på mej att planera bryggningen och eventuellt beställa lite ingridienser. Old Gowrie  hur såg ditt recept ut i helhet? Funderar på att kanske sätta till en lite roligare jäst tex Ringwood och en liten dutt chokladmalt kanske.

STORT TACK!!! till alla som orkar engagera er och ge tips och råd till oss "rookies" här på forumet..

Edit

hittade ditt recept på forumet http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1781

/Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

6 Senast ändrad av geandhei (2009-01-25 02:40:12)

Bryggde enligt följande:

Maris Otter pale ale malt 3500g
Thomas Fawcett crystal malt 250g
Mörk karamellmalt (Caramünch® I) 250g
Mellan mörkt muscovadosocker (Tillsatt sista 5min)* 250g

Mäskade: Inmäskning  73 grader 12,5l Rast 1 65c 50 min, Temperaturhöjning med kokande vatten 4,5l Rast 2 75c 10 min
Tappa ut (Recirkulera) Fyll med  7l 78c vatten 
Tappa ut (Recirkulera) Fyll med  7l 78c tappade ut Fick ut exakt 25l sötvört

Beska Magnum humlekottar 14,5% 60 min 20g (37,4 IBU)
Smak East Kent Goldings humlepellets 4,8% 20 min 15g (5,3 IBU)
Arom East Kent Goldings humlepellets 4,8% 1 min 15g (0,7 IBU)

Total IBU 43,4

Jäst: Safale S-04 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Och för första gången flöt allt som en smäcck!!!!! Satslakningen fungerade äntligen helt OK!! det bara flödade utan stopp eller annat strul temperaturena landade perfekt (tack för det Beer smith). Känndes som att jag lyckades få allt helt sterilt/(decinfecterat). Hela bryggningen från start till undandiskat tog 5tim 16min Ploppar fint i jäsröret 6 timmar senare OG landade på 1,057 på 22 liter. Inget gris eller spill och jag känner mig så himla nöjd och "lycklig" ÄNTLIGEN!!

Ett stort grattis, när jag lyckas med ett öl så blir jag så förbannat glad att jag skuttar omkring och är ett energimonster i några dar!

Har idag tappat över till sekundärjäsning, brukar i vanliga fall inte göra det men eftersom jag behöver brygghinken så. Ölen har i alla fall jäst ned till OG 1,009 och smakade mycket bra behöver bara klarna lite, ska brygga en nästan likadan men ska tillsätta 250g Biskuit malt i stället för Thomas Fawcett crystal malt ska även lägga till 50-100g Chokladmalt och tror att jag ökar smakhumlet till 20g samt byta jästen till Ringwood Ale vill få fram en ännu brödigare smak, någon som har synpunkter?

Har bryggt denna öl en gång till med vissa förändringar i maltkomposition och laktemperatur och det blev bland den godaste öl jag NÅGONSIN smakat! Har haft en del ölkännande vänner som provsmakat och alla hittills har varit överväldigade. Kan varmt rekomendera detta recept! Smakar så där lagomt brödigt med en "liten" knäck/kaksmak i bakgrunden och humle och jäst är precis enligt min smak.

Maris Otter Pale Ale malt krossad 4000g
Mörk karamellmalt (Caramünch® I)250g
Biscuit malt (Dingemans) 250g
Chokladmalt CarafaI Special Weyermann 100g
Mellan mörkt muscovadosocker (Tillsatt sista 5min)* 250g

Beskrivning  (Batchlakning)
Innmäskning  75 grader 12,5l Rast 1 68c 50 min, Temperaturhöjning med kokande vatten 4,5l Rast 2 75c 20 min Tappa ut Recirkulera.
Koka de första 3 litrarna separat till sirap och häll i huvudkoket för att få knäckighet i ölen
Batch 2 Fyll med  8l 78c vatten Tappa ut (Recirkulera)
Batch 3 Fyll med  8l 78c vatten Tappa ut (Recirkulera)
Fick ut 25 liter (+ 3 liter som kokades ned) allt detta kokade ner till 20l

Humle & Kryddor
Magnum humlekottar 14,5% 60 min(37,4 IBU) 20g 60 min
East Kent Goldings humlepellets 4,8% (5,3 IBU) 20g 20 min
Protafloc    1/4 Kryddmått 20 min
East Kent Goldings humlepellets 4,8% (0,7 IBU) 15g flameuot

Jäst: 1187  Ringwood Ale (Jäst från förkultur på 2l, Pitchade vid 24c)

Primär 10 dagar 20c, sekundär 12dagar 14c, Klarning 3dagar 0c före fattappning.

OG 1,061
FG 1,010