första helmalts brygden
hej,
Efter mycket pluggande och mekande att få ihop ett fungerande brygg system har jag äntligen första brygden
på jäsning nu på dag 2. och det bubblar bra i jäsröret. Nåt måste jag gjort rätt i alla fall;)
tänkte kanske nu gamla rävar eller andra rävar har några synpunkter på mina brygg data.
Det var inte egenligen tänkt att dett askulle bli nån speciellt god öl. mera som en test att all grejer fungerar som de ska inför en mera recept anpassad bryggning.
"recept"
malt
3kg pale ale malt (färdig malen)
400g Crystal malt (färdig malen)
humle :
east kent golding 4,8% pellets 60min, 20min, 5min.
Mäskade med 9 liter vatten i min elggryta och försökte hålla en temperatur på 68 grader , vilket visade sig svårare än jag trodde p.g.a dåligt termostat på elgrytan. Men fick efter 60 min ut en vört med OG 1,080
lakade med 5 liter 70gradigt vatten, fick stå i 10 min och fick därmed en vört på 10liter med OG 1,072
tyckte det var lite väl högre än jag strävade efter så jag tillsatte 2 liter vatten före koket och därmed hade
jag 12 liter med OG 1.060
detta kokades i 60 min och humle sattes i enligt tidigare nämna tider. valet av humle kanske kan diskuteras, men detta var enda jag hade hemma så det fick bli så.
Tar gärna emot goda råd angående humle.
för att hålla volymen vört på konstant nivå tillsattes 2 liter kokande vatten under kokningen.
eftersom jag saknade vört kylare så tog kylningen väldigt länge och en plattvärmeväxlare är på beställningslistan till nästa gång. Men efter allt för många timmar när vörten hade en temperatur på 24grader pitchades jästen som var av typen brit ale 1098. tänkte att endast ett aktiverat smackpack skulle räcka till denna lilla sats.
och nu bara vänta och se vad det blev av första försöket. Skoj var det om inte annat;)