Hur stor del av vört bör kokas?

Hej!

Jag skall brygga en 10 liters sats och är lite frågande till  hur stor del av vörten som måste kokas. Jag har endast en 5 liters kastrull och kan koka ca 4,5 liter livligt utan att det svämmar över.

- Räcker det att koka 4,5 liter vört med humle och därefter späda i jäshinken till 10 liter?

Tacksam för svar:
Andreas

Sv: Hur stor del av vört bör kokas?

Det borde vara OK. John Palmer föreslår i How to Brew att man ska ha t.ex. tre femtedelar av den totala vätskemängden till vörtkokningen och späda ut med två femtedelar. I ditt fall kunde du alltså dela upp vattnet i 6 och 4 liter.

Palmer rekommenderar att man först kokar upp de två femtedelarna för att desinficera och häller i den andelen i jäshinken först.

jeansberg skrev:

Det borde vara OK. John Palmer föreslår i How to Brew att man ska ha t.ex. tre femtedelar av den totala vätskemängden till vörtkokningen och späda ut med två femtedelar. I ditt fall kunde du alltså dela upp vattnet i 6 och 4 liter.

Palmer rekommenderar att man först kokar upp de två femtedelarna för att desinficera och häller i den andelen i jäshinken först.

Hej

Jaha. Jag har alltid fått för mej att man skall, om man kan, koka hela vörtvolymen. Det där med att koka 3/5 delar samt späda med 2/5 delar har jag faktiskt aldrig hört talas om samt även aldrig läst om det heller här på Humlebladet.

Nu har jag ju gjort så många gånger lite beroende tidigare på brist av kastruller. Men att det skall göras så det visste jag inte.

Är inte beskan uträknad på den hela volymen vört som recepetet gäller?. Kokar jag mindre mängd samt späder så blir väl beskan fel?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

4 Senast ändrad av jeansberg (2009-03-04 11:41:59)

Jag tycker jag har stött på liknande uppdelningar vid flera andra tillfällen också. Kanske är det en amerikansk grej, då de flesta källor jag studerat varit på engelska.

Jag menade inte påstå att man inte kan göra på andra sätt, utan att det inte är fel att dela upp.

jeansberg skrev:

Kanske är det en amerikansk grej

Skulle kunna ha med de amerikanska volymenheterna. Fem gallons (18,9 l) brukar vara standardstorleken på en sats för amerikanska hembryggare. Delar man upp det i femtedelar så blir det hela gallons. Å andra sidan måste man ju ta med i ekvationen att en del vatten kokar bort under vörtkoket, så, nä, jag vet nog inte – det var bara en vild gissning. smile

jeansberg skrev:

Som jag har fattat Palmer är detta bara när du gör öl på ohumlat maltextrakt. Då går det bra att koka al humle i en del av din extraktbaserade vört så länge den har samma OG som hela vörten. Sen kan du koka upp den andra halva vörten så den desinficeras innan allt blandas i jäshinken.

Om du gör helmalt måste du koka all vört för där händer ganska mycket under koket. Alternativt är att ha högra OG i den vört du kokar och sen blända med koka vatten i jäshinken, men då ska man vara uppmärksam på att humleutbytet blir sämra ju starkare vört man kokar den i.

//Jesper

Eftersom jag är nybörjare så är jag inte alls insatt i helmaltskokning, tyvärr. smile