Sv: Braumeister

Hej Braumeister vänner!

Förhoppningsvis kommer en av er kunna hjälpa mig.
Jag bryggde en lager i förra veckan.
4,1 kg pale malt och 0,23 kg kristall malt
30 minuter vid 50 grader.
90 minuter vid 66 grader.
90 minuter med humle.
Planerade OG var 50 men den riktiga OG blev 32.

Har ni några idéer varför detta hände?
Tack,
IKE.

Sv: Braumeister

IKE skrev:

Hej Braumeister vänner!

Förhoppningsvis kommer en av er kunna hjälpa mig.
Jag bryggde en lager i förra veckan.
4,1 kg pale malt och 0,23 kg kristall malt
30 minuter vid 50 grader.
90 minuter vid 66 grader.
90 minuter med humle.
Planerade OG var 50 men den riktiga OG blev 32.

Har ni några idéer varför detta hände?
Tack,
IKE.

Hej

Nu är jag inte någon Braumeister vän, men jag kan ju va en vän ändå.

En sådan väldig skillnad måste ju bero på något väldigt fel, det fattar jag ju.

Har du gjort om samma brygd igen och fått samma resultat?

Det jag kan tänka mej det är att signalen till 66 c har blivit fel och blivit 76 c

Det kan ju tänkas att även DU slagit in fel temp 76 i stället för 66 c.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

28 Senast ändrad av alltvarslut (2009-02-25 10:04:30)

Sv: Braumeister

IKE skrev:

Har ni några idéer varför detta hände?
Tack,
IKE.

Hej,
hade du problem med pumpen, var den luftat ordentligt? Har du varit med hela tiden och sett att alla raster funkade som de skulle?
Själv skulle jag ha delat upp försokringsrasten i en på 61-63C och en på 70-72C, båda i 45 min, men det kanske inte hör hit.
Vid vilken temperatur har du mäskat in? Har du haft en utmäskningsrast vid 78C i 10-20 min?
Lakade du ut malten med extra vatten när röret var uppdraget? Hur många liter vört fick du?
Sedan kan ju maltens ålder och krossningsgrad påverka resultatet.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Techno skrev:
IKE skrev:

Hej Braumeister vänner!

Förhoppningsvis kommer en av er kunna hjälpa mig.
Jag bryggde en lager i förra veckan.
4,1 kg pale malt och 0,23 kg kristall malt
30 minuter vid 50 grader.
90 minuter vid 66 grader.
90 minuter med humle.
Planerade OG var 50 men den riktiga OG blev 32.

Har ni några idéer varför detta hände?
Tack,
IKE.

Hej

Nu är jag inte någon Braumeister vän, men jag kan ju va en vän ändå.

En sådan väldig skillnad måste ju bero på något väldigt fel, det fattar jag ju.

Har du gjort om samma brygd igen och fått samma resultat?

Det jag kan tänka mej det är att signalen till 66 c har blivit fel och blivit 76 c

Det kan ju tänkas att även DU slagit in fel temp 76 i stället för 66 c.

Bo

Hej Bo!

Jag har inte bryggt samma igen. Men snart skall jag prova.
Signalen var 66 c. 

någon annan idé?
Ivan.

Sv: Braumeister

alltvarslut skrev:
IKE skrev:

Har ni några idéer varför detta hände?
Tack,
IKE.

Hej,
hade du problem med pumpen, var den luftat ordentligt? Har du varit med hela tiden och sett att alla raster funkade som de skulle?
Själv skulle jag ha delat upp försokringsrasten i en på 61-63C och en på 70-72C, båda i 45 min, men det kanske inte hör hit.
Vid vilken temperatur har du mäskat in? Har du haft en utmäskningsrast vid 78C i 10-20 min?
Lakade du ut malten med extra vatten när röret var uppdraget? Hur många liter vört fick du?
Sedan kan ju maltens ålder och krossningsgrad påverka resultatet.
Hls
/Jürgen

Hej Jürgen!

Inget problem med pumpen. Jag var med hela tiden och såg ingenting fel.
Jag  har mäskat in vid 38C men har inte gjort någon utmäskningsrast alls.
Jag har lakat ut malten med 1,5L vatten (~70C). Jag fick 21L vört.
Malten var inte gammal och jag krossade själv samma dag.

Tack,
Ivan.

31 Senast ändrad av alltvarslut (2009-03-09 21:04:58)

Sv: Braumeister

Hej Ivan,
har försökt att lista ut vilket OG som du kan få i bästa fall, det blir runt 1048 med dessa mängder.
Jag har tidigare i tråden skrivit vilka mängder malt och raster jag använder med acceptabelt resultat.  Utmäskningen vid 78C bör finnas med, BM har ju möjligheter till 5 raster, varför inte använda dem? Ibland har jag kört en syrarast vid 39C i 10 min för att få ner ph:et. Prova dig fram, det är svårt att misslyckas.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Sätter jag in det i mitt beräkningsprogram med 80% verkningsgrad hamnar jag på OG 1052 om jag räknar på en 20-litersbatch. Som du säger är något uppenbarligen fel, kan det vara det klassiska att öchslemetern visar fel? Har du kollat den i 20-gradigt vatten? Vid vilken temp mätte du? Att laka ur malten med extra vatten betyder nog rätt många graders extra socker i mäsken, kan det vara det?
Bo, spelar det någon roll för OG om man mäskar in på 76 istället för 66? Det borde istället vara FG som blir alldeles för högt då det torde bli mycket sockerarter som öljästen inte kan jäsa ut, men OG borde inte påverkas.

Sv: Braumeister

Calle skrev:

Sätter jag in det i mitt beräkningsprogram med 80% verkningsgrad hamnar jag på OG 1052 om jag räknar på en 20-litersbatch. Som du säger är något uppenbarligen fel, kan det vara det klassiska att öchslemetern visar fel? Har du kollat den i 20-gradigt vatten? Vid vilken temp mätte du? Att laka ur malten med extra vatten betyder nog rätt många graders extra socker i mäsken, kan det vara det?
Bo, spelar det någon roll för OG om man mäskar in på 76 istället för 66? Det borde istället vara FG som blir alldeles för högt då det torde bli mycket sockerarter som öljästen inte kan jäsa ut, men OG borde inte påverkas.

Hej calle

Ibland så går fingrarna snabbare på tangetbordet än vad dom små grå hinner med.

Det är klart att du har rätt. Hög mäsktemp= högt FG, så är det

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Braumeister

Hej,
i boken "Gutes Bier, selbst brauen" som jag nämnde i litteraturtråden finns ett mäskschema med en extra maltoserast. Jag använde det i dag och fick det hittills bästa utbyte, OG 1063.
Fick ut 20,5 ltr vört. Lakade som vanligt med 2ltr 78C vatten när röret var uppe.

Malten var
   %     Amount     Name                         
74.0     3.70 kg.  Pilsener                     
18.0     0.90 kg.  Melanoidinmalz               
  6.0     0.30 kg.  Münchener                     
  2.0     0.10 kg.  Sauer(acid) Malt       

och

schemat var
                      min    temp   
Inmäsk                    56       
Proteinrast     10     57       
Maltoserast    45     62       
XtraMaltose    20     67       
Dextrinrast    45     71       
Utmäskning  15     78       
Kokning        90    102       

Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Kanske lite ämnesflykt men jag vill ändå passa på att berätta.

Förra helgen när vi tänkte brygga på vår Braumeister hade en råtta haft vänligheten att avlägga visit i rummet där vi har bryggverket. Råttan visade sig förvånansvärt ointresserad av malt bortsett från chokladmalten som den åt upp helt och hållet. Det mest förvånande var nog ändå att råttan tog tätningsringen (som sitter i botten av maltpipan) till efterrätt. Kanske fanns det rester av söt vört på den eller något. OK, att den inte åt upp hela ringen men tillräkligt för att den inte skulle funka som det var tänkt.

Den glada nyheten är dock att vi fick en ny tätningsring helt utan extra kostnad från Speidel.

MVH,

/Erik/

Sv: Braumeister

Erik S skrev:

Kanske lite ämnesflykt   
inte alls

tog tätningsringen 
jag kokar ringen och förvarar den luftigt för att undvika mögel, det fanns nog godis kvar på din ring

Den glada nyheten är dock att vi fick en ny tätningsring helt utan extra kostnad från Speidel
Speidel är otroligt bra på att åtgärda fel och hjälpa till, själv lyckades jag att förstöra pumppackningen, de bara skickade en ny

MVH,

/Erik/

Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

alltvarslut skrev:

Hej Ivan,
har försökt att lista ut vilket OG som du kan få i bästa fall, det blir runt 1048 med dessa mängder.
Jag har tidigare i tråden skrivit vilka mängder malt och raster jag använder med acceptabel resultat.  Utmäskningen vid 78C bör finnas med, BM har ju möjligheter till 5 raster, varför inte använda dem? Ibland har jag kört en syrarast vid 39C i 10 min för att få ner ph:et. Prova dig fram, det är svårt att misslyckas.
Hls
/Jürgen

Hej Jürgen!

Jag bryggde igen en lager.
Pilsner malt    4,1kg
Light crystal    0,23kg
Munich        0,057kg

20 minuter vid 50 grader.
20 minuter vid 60 grader.
30 minuter vid 65 grader.
20 minuter vid 70 grader.
15 minuter vid 76 grader.
90 minuter med humle.
Planerade OG var 50 men den riktiga OG blev 48.

Jag är mycket glad! :-)))
Tack för din hjälp!

Ivan.

Sv: Braumeister

Hej Ivan,
det var trevligt att höra att du är glad. Som du ser i mina tidigare inlägg har jag haft mycket bra utbyte med schemat jag nämnde.
Ibland  tar jag ett jodprov för att vara säker på att ingen stärkelse finns kvar i vörten. Jag häller 2 msk kokt vört på en liten vit talrik och droppar 2-3 droppar jodlösning (finns på apotek) i vörten. Jodlösningens behåller sin bruna färg om stärkelsen är borta, annars blir det rött eller blått. Blir det blått eller rött får man nog öka mäsktiderna.
En annan grej jag  använder ibland är pH-mätstickor för att kolla att värdet ligger inom "marginalerna". Finns på
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w … uctid=8175
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Har den den stora braumeistern och har bryggt några gånger. Tycker utbytet varierar kraftigt från gång till gång. Brukar ni fukta malten vid inmäskningen eller sänker ni ner hela röret med torr malt på en gång?
Senaste gången sänkte jag ner röret med torr malt och fick mycket dåligt utbyte. Tyckte också att det fanns torra fickor inne i malten efter mäskningen.
Spelar inmäskningstemperaturen någon roll? Jag provade med 38 grader senast.

Sv: Braumeister

aolsso3 skrev:

Brukar ni fukta malten vid inmäskningen eller sänker ni ner hela röret med torr malt på en gång?
Tyckte också att det fanns torra fickor inne i malten efter mäskningen.
Spelar inmäskningstemperaturen någon roll? Jag provade med 38 grader senast.

Hej,
jag gör enligt Speidels bruksanvisning.
Fyller på vatten, startar rastschemat, sätter i röret när inmäskningstempen har nåtts, sätter i första silplattan med silduken (den hålls på plats med en vikt), häller i några skopor torr malt, rör om, fler skopor malt, rör om och sedan resten av malten och omrörning. På med andra silduken och silplattan, på med röret och vingmuttern. Sedan startar jag rastschemat. Jag har aldrig haft några problem med torr malt under mäskningen.
Om raster och temperaturer finns en del tidigare i tråden.
Jag tror för övrigt att det är en fördel att aldrig överskrida det mängder, malt och vatten, som Speidel rekommenderar, jag tror att det kan bli problem med pumparna.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Jag tror Jürgen har en poäng i att inte ladda på med alltför mycket malt. Nu har jag bryggt mina två första brygder med BM med mycket gott resultat. Laddade bägge gångerna på med 4,8 kg malt och fick ut 88% verkningsgrad (IPA med OG 1060) och följde i princip Speidels instruktioner, även om proteinrasten bara gjordes symboliskt kort eftersom den egentligen inte behövs.

Men igår testade jag en Imperial Stout och mäskade in 6,5 kg malt (kallmäskad chokladmalt plus mörk sirap adderades senare i själva koket). Det jag upptäckte, och som skrämde mig, var att temperaturen fluktuerade kraftigt under mäskningen, vilket den inte gjort tidigare. Pumpen fick nog jobba hårt. Jag hade väl ändå tur, utbytet blev trots allt helt okej (bedömning 79%) och stamvörten smakade gudomligt.

Är det fler än jag som noterat det där med temperatursvängingarna? Lärdomen jag drar är att starka brygder i BM funkar bäst om man minskar vattenmängden snarare än trycker i brutalt med malt. Eller vad säger ni erfarna BM-bryggare?

Sv: Braumeister

Hejsan, det tror jag defenitivt, jag har gjort ett antal bryggningar och har märkt att upp till 12 kg (jag har 50litersBM) så blir det samma resultat, sen börjar den kämpa,
det är därför jag funderar på att köpa en kort maltpipa till min 50 litrare, då borde jag kunna fylla den maltpipan till bristningsgränsen för att kunna göra en starkare batch. eftersom 50lit ska klara av 12kg...

Jag får ju såklart inte plats med så mycket malt i den men man borde ju kunna trycka i 7,5kg i den och det med 20-25 liter vatten blir ju....hög OG.. utan att pumparna jobbar för mycket..

Mattias

Sv: Braumeister

Tack för goda råd Jörgen.

Jag undar lite mer hur du gör när du mäskar in. Jag har försökt göära som du och silduken flyter upp när den kommer under ytan. Vad använder du för vikt och kan du ta bort den när malten är på plats? Därför har jag sänkt ner hela röret med torr malt vilket jag tror är fel.
Gör du så att du fuktar all malten lite i taget innan du sätter dit den andra silduken och plåten?
Inser också att jag testade gränserna lite för hårt (13 kg malt till stora bruameistern är nog för mycket)

Hälsn. Anders

Sv: Braumeister

http://www.humle.se/punbb/images/upload/2_IMG_0432.jpghttp://www.humle.se/punbb/images/upload/1_IMG_0433.jpg

aolsso3 skrev:

Vad använder du för vikt och kan du ta bort den när malten är på plats?

Vikterna på bilderna är en dekorationskedja (köpt hos  Claes Olsson) och en del från en microvågsugn. Buntbandet sätts fast i BM:s handtag. Vikterna läggs på duken och silplattan med duken sänks ner i röret med vatten i. Enbart kedjan använde jag när jag mäskade in vid 38 grader och kunde lägga kedjan till rätta med handen (kedjan kan ändra läge när den är nere), nu mäskar jag in vid 56 grader och då blir det något varmt för mina känsliga fingrar så jag använder ugnsdelen och ta upp den med kedjan när all malt, omrört, är i röret.

aolsso3 skrev:

Gör du så att du fuktar all malten lite i taget innan du sätter dit den andra silduken och plåten?

Jag fuktar inte malten, den hälls i maltröret med vatten i och rörs om i omgånger, sedan sätter jag dit den andra silduken och plåten

Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Tynga ner med en kedja var en elegant lösning! Själv använder jag ett par potatispressar, som står behändigt på silduken/botten och lätt kan lyftas upp genom den krossade malten när tillräckligt mycket har lagt sig för att silduken ska ligga kvar. Funkar bra till BM 20 liter.

Sv: Braumeister

Jag "nejar" fast silduken med lite ståltråd i silplåten innan jag stoppar ner den. Bara att tvinna upp efter bryggning.

Sv: Braumeister

200L Braumeister: http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=2087

Sv: Braumeister

Hej,

Såg i någon tråd att 50L-braumeistern skall klara 12kg malt. Jag har för andra gången testat att mäska in 10kg malt. Inga problem så, färsk och nymalen malt, lätt att blanda med vattnet etc. men mycket dåligt utbyte. När jag smakar på draven efter att jag lyft upp den så är det väldigt mycket socker kvar. Visst kan jag laka ur lite av det med vatten i efterhand men man vill ju inte heller hälla på vatten som bara skall kokas bort för att uppnå planerad OG.

Visst , visst, senaste gången hade jag planerad OG på 81 och jag kan leva med att min Braumeister inte riktigt når dit. Det är ju inte varje gång man brygger så starkt och jag kan leva med ett visst svinn de få gånger jag gör det. Men det skulle ändå vara intressant att höra om jag kan gör något för att avhjälpa problemet - mjölksyra i vattnet, längre försockringsrast, mer vatte i tunnan när jag mäskar in? Tips, någon?

MVH,

/Erik S/

Sv: Braumeister

Hej Erik,
jag skrev tidigare i tråden om rasterna, jag har mycket bra utbyte med en extra maltoserast vid 68C i 20min. Sedan kan du ju kolla med ett jodprov om du har mäskat tillräckligt länge, info om det finns i tråden, tror jag.
För övrigt tycker jag att man skall hålla sig till Speidels specificationer.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Vad exakt är Speidels specificationer? I instruktion sboken står det att man bör hålla sig runt 10kg malt, vilket jag alltså gör. Men ditt svar antyder ändå att det är något som inte står helt rätt till med mina bryggningar. Mitt problem är att jag har socker kvar i mäsken. Ett jodprov svarar väl bara på om man har stärkelse kvar i mäsken?

Hittills har jag i huvudsak kokat länge för att få upp OG. Där min BM står kokar c:a 5 liter bort på en timme. Har man tiden över så kanske man kan spara lite på pumpen på det sättet.

MVH

/Erik S/