Går det att påverka ölet efter sekundären?

Hej.

Jag har en sats på sju liter som jag tänkte tappa upp på flaskor efter 15 dagar på primär och sekundärjäsning.
Jag upptäckte under veckan att jag räknat fel på malten och använt för lite, därav det låga OGet på 42. Sen återanvände jag en jäst för första gången. Nu när jag kollade FG låg det på 1017. Det känns inte som det jäst ut färdigt och med det låga OG jag hade från början blir det ingen stark öl. Pga att jag använde för lite malt så smakade ölet något blaskigt i övrigt var den okej, det känns som om det finns potential. Nu undrar jag om det går att förbättra ölet så här i sista stund eller om jag ska ha det som vardagsöl. Det jag undrar är om jag kan få ölet fylligare, kanske med hjälp av maltextrakt och om det skulle funka o slänga i en torrjäst för att låta den jäsa ut ordentligt? Eller är det bara att acceptera läget?

Sv: Går det att påverka ölet efter sekundären?

Nu har jag visserligen tappat upp min lättöl men eftersom samma problem kan komma att upprepas vore det trevligt om någon erfaren och kunnig kunde ge tips om hur man gör i dilemmat ovan. Nån?

3 Senast ändrad av mw (2009-02-24 20:01:27)

Steff skrev:

Hej.

Jag har en sats på sju liter som jag tänkte tappa upp på flaskor efter 15 dagar på primär och sekundärjäsning.
Jag upptäckte under veckan att jag räknat fel på malten och använt för lite, därav det låga OGet på 42. Sen återanvände jag en jäst för första gången. Nu när jag kollade FG låg det på 1017. Det känns inte som det jäst ut färdigt och med det låga OG jag hade från början blir det ingen stark öl. Pga att jag använde för lite malt så smakade ölet något blaskigt i övrigt var den okej, det känns som om det finns potential. Nu undrar jag om det går att förbättra ölet så här i sista stund eller om jag ska ha det som vardagsöl. Det jag undrar är om jag kan få ölet fylligare, kanske med hjälp av maltextrakt och om det skulle funka o slänga i en torrjäst för att låta den jäsa ut ordentligt? Eller är det bara att acceptera läget?

Det går utmärkt att efterjustera sin öl.

Ett OG på 1.042 fungerar för att göra t.ex. en ordinary bitter. Då torde en FG på i runda slängar 1.009-1.011 passa väl.
Risken du kan löpa med öl av låg OG är att det kan smaka blaskigt. Därför är det viktigt att inte mäska för lågt, 67-68C kan vara lagom, samt att du haft tillräckligt med specialmalter. Jag föredrar att ha mycket karamellmalt i mina svagare engelska ölsorter; 10% är inte för mycket.

Vill du kan du efterjustera med maltodextrin eller specialmalter (som du låter dra i 70-75 C vatten i kanske 15 min).

För att avgöra om din öl jäst ut färdigt kan du ta ut ngra deciliter. Tillsätt torrjäst och mät densitet efter några dagar. Sjunker densitetet vet du att din öl inte är färdig.

Det går även utmärkt att tillsätta olika humletéer för att erhålla utökad humleprofil.

Jag gör ofta på detta sätt och det är utmärkt för att lära sig hur olika humle- och maltsorter smakar/luktar.

Annars kan man ju göra en sats till med extra högt OG och sedan blanda till en "half and half"...bara en tanke smile

Come to the Dark Side, we have cookies.

Ok tack för bra tips mw. Efter sekundären kan man alltså tillsätta såväl ny jäst och maltodextrin (för att få den mindre blaskig) och börja om proceduren?

Old growries ide kanske kan vara något också. Teoretiskt tycker man att det borde fungera om inte den första satsen är så pass dålig att allt blir pannkaka.

Steff skrev:

Ok tack för bra tips mw.
Old growries ide kanske kan vara något också. Teoretiskt tycker man att det borde fungera om inte den första satsen är så pass dålig att allt blir pannkaka.

Hej

Efter sekundären kan man alltså tillsätta såväl ny jäst och maltodextrin (för att få den mindre blaskig) och börja om proceduren?

Oftast är det väldigt svårt att få i gång en vört som av olika anledningar har "stoppat"

Att tillsätta mer jäst samt maltodextrin= spraymalt? för att få i gång jäsningen i gen.

Sorry det lyckas nästan aldrig. Det är det som är det lite tråkiga med bryggning, när väl FG är säkerställd, oberoende på hur hög den är så kalarar knappast vi hembryggare med att få "igång" jäsningen. Jo i bland kan det fungera, men då är det mera tur.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Att tillsätta mer jäst samt maltodextrin= spraymalt? för att få i gång jäsningen i gen.

Nope. Maltodextrin är dextrin, alltså oförjäsbara sockerarter som bidrar till ölets fyllighet istället för att jäsa ut till alkohol.

Han man tid skulle jag nog köra på Old Gowrie ide, brygga en starkare öl och blända men det funkat naturligtvis bara om blaskiga ölet annars är bra.

8 Senast ändrad av Gilgrim (2009-02-25 10:13:51)

Annars kanske det blir ett smaskit måltidsöl för vardagen!

Gilgrim skrev:

Annars kanske det blir ett smaskit måltidsöl för vardagen!

Eller en bra gräsklipparöl!

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

10 Senast ändrad av mw (2009-02-26 14:14:25)

Steff skrev:

Ok tack för bra tips mw. Efter sekundären kan man alltså tillsätta såväl ny jäst och maltodextrin (för att få den mindre blaskig) och börja om proceduren?

Det blir bakvänt att tillsätta maltodextrin (längre kedjor med kolhydrater som därför är mer svårjäsbara av jästen) och dessutom extra jäst.

Jästtillsats är till för att jäsa ut din öl, om den är utjäst finns det ingen poäng att tillsätta jästen.

Maltodextrinen härmar att mäska vid högre temperatur vilket ger en öl som typiskt sätt slutar på en högre FG.

Applicerar vi detta tankesätt på din specifika öl får vi någonting liknande:

"FG 1.017":
Det talar för att du antingen mäskade vid hög temperatur och/eller så var jästen av dålig kvalitet/kvantitet och/eller av en lågutjäsande sort.

"Pga att jag använde för lite malt så smakade ölet något blaskigt i övrigt var den okej":
En blaskig öl blir inte fylligare av att jäsa ut mer. Fördelen av att ta ut en del öl för att tilsätta jäst är att du lär dig använda korrekt kvalitet/pitchrate iom at du märker ett mönster i vilka öl som har hög FG och kan jäsa ut ytterligare och vilka som inte kan det (ev. är detta av rent akademiskt intresse)

"Eller är det bara att acceptera läget?"
Smakar det blaskigt råder jag dig att tillsätta maltodextrin.

Vad som kan vara bra att veta är att om det höga FG't beror på dålig/lite jäst så kommer jästen ändå försöka fortsätta att jäsa ut sockerarterna. De enklaste sockerarterna går först och de svåraste sist. Tillsätter du då extra dextriner kommer dessa sockerarter förjäsas i den mån den specifika jästsort ö.h.t. kan det.
Detta borgar för flaskgranater om du inte testar den teoretiska utjäsningsgraden (med mer jäst)

Sök så finner du info detta.

Hej. Tack för bra och utförliga svar mw. Jag misstänker dålig kvalitet på jästen eftersom jag försökte mig på att återanvända jäst. Därför tror jag ölet inte jäst ut korrekt och har funderingar på att försöka igen men en piggare jäst. Jag skulle acceptera att det är lättöl om det iaf hade varit fylligt och gott. Eftersom det är blaskigt och svagt ser jag ingen anledning till att inte experimentera eftersom det ölet kommer jag inte att njuta så mycket av i nuläget. Lite att förlora och mycket att vinna alltså. Det är alltid kul att lära sig korrigera öl i efterhand till det bättre också. Starkare eller fylligare om möjligt och gärna dessa i kombination. Men jag får kolla upp hur man använder sig av maltodextrin helt enkelt. Det här projektet ser jag lite som överkurs.

Steff, ifall ölet saknar kolsyra kan det kännas blaskit i vissa fall.

Gilgrim: Jo kanske underverk händer under lagringen men jag fick en liknande bryggd som den här som var "tunn" även efter lagringen och med tanke på det låga OG jag fick så blir den nog inget man tänker skryta med. Men vi får se vad som händer.