Boge skrev:Hejsan!
Efter att jag i mina tidigare brygder utgått ifrån ölsatser så tänkte jag lämna det bakom mig!
Har försökt satt mig in i hur det ska gå till och satt ihop ett recept som i mina ögon skulle fungera, men vill gärna ha tipps och förslag om det är något som bör ändras. Koket blir på 7liter och totala volymen ska bli 12liter. Jag hade tänkt att använda mig av ljus spraymalt. Humlen jag har hemma är Northern Brewer 10,5% och saaz 2,8%.
Receptet jag tänkt göra:
1,5kg ljus spraymalt
60min - 10g Northern Brewer 10,5%
20min - 10g saaz 2,8%
5min - 15g saaz 2,8%
Jäst: London 1028
Hur låter detta? Bör jag delmäska med lite karamellmalt och någon annan mörkare malt eller kanske byta ut 0,5kg mot mellanmörk spraymalt?
MVH Boge
Hej
Kul att du lämnat "Burkarna" bakom dej. Det går absolut att få ett hyfsat resultat med en Cooperburk, jag lovar dej, men det kostar och då är det bättre som du är på väg att göra.
Att du kommer att använfa spraymalt i stället för flytande maltextrakt är absolut en stor fördel angående smaken
Flytande maltextrakt ger ALLTID en viss sorts sliskighet, som man om man är ny inom bryggning kan tycka om. Men har du bryggt samma öl med flytande samt torra så kommer du märka att spraymalten är vida överlägsen det flytande extraktet.
1.5 kg maltextrakt ger ca 350 Ösc/kg. 1,5 kg spray ger då alltså ca 525 Ö. Du vill ha en volym färdig öl på 12 liter. Då får du alltså 525/12= 44.
Siffran 44 är då dit OG: Gravity Orginal= Spescifika vikten. Du kommer att få ett öl som är svagt, men det är helt ok. Ölets alc kommer att bli som bäst 4,2%
Du ställer en fråga om du ev skall delmäska med karamell malt samt någon mörk malt.
Det du tänker på som delmäskning är det som är enormt populärt i USA, det är inte, delmäskning, utan något som kallas för "steeping".
Det går ut på att du med en viss mängd karamell malt, samt dom svarta malterna, i viss mängd har dom i en påse som du har i några liter hett vatten, ca 70 c i ca 45 min-60 min.
När tiden är färdig så häller pytsar du i några liter vatten i påsen gför att laka ut innehållet.
Du får då en sorts "stark" temäsk. Dom literna häller du i din spraymalts kokning.
Det gör att du får utt lite mera smak i ditt färsigha öl. Är enormt vanligt i USA, är absolut inte vanligt i Europa samt Svergie. Men om du håller på med spraymalt för att få ett liten bättre smak på ölet= helt ok.
Delmäskning= Det samma som helmäskning/2, eller en tredjedel.
En delmäskning är som namnet säjer, Du mäskar ca halva mängden av en helmalt eller en 1/3 del. Det du får ut av den mäskningen blandar du med spraymaltet eller ölsatsen.
Fördelen är att ditt öl antagligen kommer att smaka lite bättre, du får med enzymer från fråsch malt i din mix.
Du kan bara delmäska med samma malter som du helmäskar= Basmalterna= Pale Malt, Pilsner Malt, Munchermalt m.m.
Dom s.k. Dextrinmalterna= Karamellmalterna, choklad, alltså dom mörka kan du inte delmäska med. Dom kan du stöppa eller steep.
Fråga bara på annars om något är knepigt
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20