Första extraktbrygd!

Hejsan!

Efter att jag i mina tidigare brygder utgått ifrån ölsatser så tänkte jag lämna det bakom mig!

Har försökt satt mig in i hur det ska gå till och satt ihop ett recept som i mina ögon skulle fungera, men vill gärna ha tipps och förslag om det är något som bör ändras. Koket blir på 7liter och totala volymen ska bli 12liter. Jag hade tänkt att använda mig av ljus spraymalt. Humlen jag har hemma är Northern Brewer 10,5% och saaz 2,8%.

Receptet jag tänkt göra:

1,5kg ljus spraymalt

60min - 10g Northern Brewer 10,5%
20min - 10g saaz 2,8%
5min - 15g saaz 2,8%

Jäst: London 1028

Hur låter detta? Bör jag delmäska med lite karamellmalt och någon annan mörkare malt eller kanske byta ut 0,5kg mot mellanmörk spraymalt?

MVH Boge

Sv: Första extraktbrygd!

Vad vill du ha för öl? Tänkte mig att du kunde brygga en bitter fast isåfall med lite mer beska och kanske east kent goldings eller fuggles som humle (självklart går det humlet du har bra annars, men det är inte lika typriktigt). Du kan delmäska med kanske 100-200g karamellmalt men försök inte överstiga 200g (ifall du ska brygga en Bitter).

Ifall du bara vill testa med något, testa på!

Okej, tack för svar!

Egentligen vet jag inte vad jag vill ha för öl, förutom att det ska vara välsmakande och inte allt för bittert (vilket "en bitter" låter som den skulle kunna vara wink ) Är inte alls insatt i olika öltyper och dess olika egenskaper osv. 

Det bästa kanske är att testa sig fram och se vad man själv gillar bäst!

MVH Boge

Boge skrev:

Hejsan!

Efter att jag i mina tidigare brygder utgått ifrån ölsatser så tänkte jag lämna det bakom mig!

Har försökt satt mig in i hur det ska gå till och satt ihop ett recept som i mina ögon skulle fungera, men vill gärna ha tipps och förslag om det är något som bör ändras. Koket blir på 7liter och totala volymen ska bli 12liter. Jag hade tänkt att använda mig av ljus spraymalt. Humlen jag har hemma är Northern Brewer 10,5% och saaz 2,8%.

Receptet jag tänkt göra:

1,5kg ljus spraymalt

60min - 10g Northern Brewer 10,5%
20min - 10g saaz 2,8%
5min - 15g saaz 2,8%

Jäst: London 1028

Hur låter detta? Bör jag delmäska med lite karamellmalt och någon annan mörkare malt eller kanske byta ut 0,5kg mot mellanmörk spraymalt?

MVH Boge

Hej

Kul att du lämnat "Burkarna" bakom dej. Det går absolut att få ett hyfsat resultat med en Cooperburk, jag lovar dej, men det kostar och då är det bättre som du är på väg att göra.

Att du kommer att använfa spraymalt i stället för flytande maltextrakt är absolut en stor fördel angående smaken

Flytande maltextrakt ger ALLTID en viss sorts sliskighet, som man om man är ny inom bryggning kan tycka om. Men har du bryggt samma öl med flytande samt torra så kommer du märka att spraymalten är vida överlägsen det flytande extraktet.

1.5 kg maltextrakt ger ca 350 Ösc/kg.  1,5 kg spray ger då alltså ca 525 Ö. Du vill ha en volym färdig öl på 12 liter. Då får du alltså 525/12= 44.

Siffran 44 är då dit OG: Gravity Orginal= Spescifika vikten.  Du kommer att få ett öl som är svagt, men det är helt ok. Ölets alc kommer att bli som bäst  4,2%

Du ställer en fråga om du ev skall delmäska med karamell malt samt någon mörk malt.

Det du tänker på som delmäskning är det som är enormt populärt i USA, det är inte, delmäskning, utan något som kallas för "steeping".

Det går ut på att du med en viss mängd karamell malt, samt dom svarta malterna, i viss mängd har dom i en påse som du har i några liter hett vatten, ca 70 c i ca 45 min-60 min.

När tiden är färdig så häller pytsar du i några liter vatten i påsen gför att laka ut innehållet.

Du får då en sorts "stark" temäsk. Dom literna häller du i din spraymalts kokning.

Det gör att du får utt lite mera smak i ditt färsigha öl. Är enormt vanligt i USA, är absolut inte vanligt i Europa samt Svergie. Men om du håller på med spraymalt för att få ett liten bättre smak på ölet= helt ok.

Delmäskning= Det samma som helmäskning/2, eller en tredjedel.

En delmäskning är som namnet säjer, Du  mäskar ca halva mängden av en helmalt eller en 1/3 del. Det du får ut av den mäskningen blandar du med spraymaltet eller ölsatsen.

Fördelen är att ditt öl antagligen kommer att smaka lite bättre, du får med enzymer från fråsch malt i din mix.

Du kan bara delmäska med samma malter som du helmäskar= Basmalterna= Pale Malt, Pilsner Malt, Munchermalt m.m.

Dom s.k. Dextrinmalterna= Karamellmalterna, choklad, alltså dom mörka kan du inte delmäska med. Dom kan du stöppa eller steep.

Fråga bara på annars om något är knepigt

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

5 Senast ändrad av Gilgrim (2009-02-25 15:59:55)

När jag delmäskar så brukar jag använda 50-75% basmalt resten specialmalter/dextrinmalter som ger fyllighet, färg och extra smak. På så vis har jag med enzymer som kan hjälpa till att tugga på specialmaltsorterna.

Låt oss säga att jag ska brygga en delmäskad havrestout på 25 liter. Ex: då har jag 2 kilo ljust maltextrakt och delmäskar med 1 kg Pale Ale malt (för enzymerna), 500g rostat korn och 500g förklistrat havre (för en alkoholsvag havrestout).

Det låter som en ganska rimlig motivation för att delmäska med specialmalt eller?

Hej, tack så mycket för det utförliga svaret!

Får se om jag ska "stöppa" denna satts, kanske ökar på med en mörkare spraymalt istället för att få lite mer färg och smak + ett högre OG. Som jag fattat det innehåller dom mörkare spraymalterna dextrinmalter vilket borde ge lite av samma effekt som om att stöppa. Självklart kanske inte lika bra då, men en lite enklare lösning till en början.

Hade tänkt lägga till 250gram mellanmörk spraymalt.

Men om jag "Stöppar", vilka proportioner och mängder kan vara lämpliga av vardera maltsort?

MVH Boge

7 Senast ändrad av Boge (2009-03-01 16:05:26)

Sådär, nu va koket färdigt och den står på primären!

Körde på detta recept...

Malt:
1,5kg extra light spraymalt
0,25kg Mellanmörk spraymalt
100gram Crystal malt

Humle:
9gram Northern Brewer 10,5% - 60min
10gram Saaz 2,8% - 20min
15gram Saaz 2,8% - 5min

Fick ett OG på 49 i drygt 12liter.

Crystalmalten gav verkigen mycket färg till ölet, blev mycket mörkare än tänkt. (Som det ser ut nu iaf).

Nu är det bara att vänta och se hur det blir smile

MVH Boge

Boge:

Jag är i en situation liknande din. Har gjort en extraktbryggd som smakade bra vid flasktappningen.
Tänkte till nästa helg göra en ny omgång och har då 1,5 kilo ljus spraymalt som blir bas och sen har jag crystalmalt och Caraamber som jag i någon kombination tänkte steepa så får vi se var vi hamnar.
Är dock fortfarande lite osäker hur steepandet går till, kan du inte dra lite snabbt hur du gjorde?
Enligt mina beräkningar i Beersmith som jag iof inte alls behärskar så gjorde din crystal väldigt lite på OG men det var kanske inte meningen att det skulle det? Ifrågasätter inte dig nu försöker bara lista ut hur mycket jag ska använda.

Jag hade nog tänkt att safta till med 400 g (21%) Caraamber för att få en rödaktig öl men det kanske är för mycket? Sen har man ju hört att vete är bra för skummet, funkar det då med alla typer av veteprodukter (mjöl, flingor, kross eller vad som kan finnas i en vanlig affär)?

Trevlig kväll, Erik.

Hej Erik!

Meningen med min steeping va bara för att ge färg och lite smak. Jag hade inta alls med det i beräkningarna för OG, eftersom det antagligen var försumbart, precis som du räknat ut. Så lämplig mängd malt för dig vågar jag inte uttala mig om eftersom jag själv aldrig använt det för att påverka OG, jag överlåter det till någon mer erfaren och kunnig wink

Men kan berätta hur jag gjorde iaf!

Började med att värma upp ca 2 liter vatten i en kastrull till 70 grader. Hade sedan i mina 100g crystalmalt. Med termometern i försökte jag hålla runt 70grader i 10-20min. Sedan stängde jag av spisen och lät kastrullen stå kvar på plattan i 20min till, temperaturen höll sig hyffsat bra. Temperaturen hade gått ner till lite drygt 60 grader. Efter det så hällde jag allt i kokkärlet genom en silduk och sköljde ur malten med 1liter 60-70 gradigt vatten.

Jag vet inte om jag gjort rätt eller fel, men tyckte det gav bra färg och verkar ge smak också:)

MVH Boge

schonning,
man kan använda vetemjöl/veteflingor/puffat vete/vetemalt fast då bör man också delmäska istället för "steepa". Tänk också på att omältat korn kan ge bättre skummbildning med (fast det blir något gräddigare och kompaktare skumm).

Kan vi en gång för alla reda ut skillnaden på Steeping och delmäskning? Som jag trodde det var var enda skillnaden vilka propotioner av vörtstyrkan som kommer från extrakt?

Steep/steeping heter stöpa/stöpning på svenska. Med det avses uppblötning och urlakning; inte så mycket en kemisk reaktion som mäskning är.

13 Senast ändrad av Gilgrim (2009-03-02 17:50:28)

När du delmäskar så innefattar det som Ratatosk beskriver en mer omfattande kemisk reaktion. Delmäskning fungerar som vanlig mäskning fast du mäskar bara en del utav den totala vörtmängden (dvs ex: 1/3 riktigt mäskad vört + 2/3 utspätt maltextrakt), det är dock vanligt att man inte använder så komplicerade mäskcheman när man delmäskar eftersom det förmodligen skulle bli försumbart eller för krångligt för en sådan liten skillnad. När man delmäskar så måste du använda dig till viss del utav basmalter (malter men stort enzym innehåll, ex: pilsner malt eller pale ale malt) detta innebär att man i små proptioner kan tillsätta specialmalter (som svartmalt eller karamellmalt). Stöpning däremot innebär endast att du tar en malt och blötlägger den i ca 30-60 minuter (oftast vid 60-70 grader) endast i syfte för tillsätta mer smak och måhända färg.

Gilgrim skrev:

När du delmäskar så innefattar det som Ratatosk beskriver en mer omfattande kemisk reaktion. Delmäskning fungerar som vanlig mäskning fast du mäskar bara en del utav den totala vörtmängden (dvs ex: 1/3 riktigt mäskad vört + 2/3 utspätt maltextrakt), det är dock vanligt att man inte använder så komplicerade mäskcheman när man delmäskar eftersom det förmodligen skulle bli försumbart eller för krångligt för en sådan liten skillnad. När man delmäskar så måste du använda dig till viss del utav basmalter (malter men stort enzym innehåll, ex: pilsner malt eller pale ale malt) detta innebär att man i små proptioner kan tillsätta specialmalter (som svartmalt eller karamellmalt). Stöpning däremot innebär endast att du tar en malt och blötlägger den i ca 30-60 minuter (oftast vid 60-70 grader) endast i syfte för tillsätta mer smak och måhända färg.

Hej

En lysande beskrivning av delmäskning/stöpning. Mycket bra.

Mäskning

Alltså : Basmalterna: Pale Malt, PilsnerMalt, Muncher Malt samt Vete Malt som har så mycket enzymer i sej att dom kan konvertera dom som inte har det = Karmellmalterna samt dom mörka malt sorterna.

Stöpning

Heta upp karamellmalterna, dom mörka malterna  (ha malten i en tyg påse, eller en humle påse)  till ca 65-70 c i 45 min för att "laka" ur smak samt färgämnen. Vikten av dom stöpade malterna är inte så där väldigt viktigt, ca 350-550 g, samt inte heller tempen, men tempen bör inte gå över 75 c.

Alltså malten i påsen skall ligga i ca 3 liter vatten som skall ha en temp på ca 70 c i 45 min, försök håll den tempen så gott det går.

Efter 45-60 min laka ur humle påsen med ca 2 liter het vatten. Nu har du ett hett "malt te" på ca 4-5 liter. Använd det tillsammans med ditt maltextrakt och ditt öl blir lite bättre.

Hoppas jag inte krånglade till det

Bo

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Liten update på min bryggning:

Efter en vecka tappade jag om ölet till sekundär och uppmätte FG till 12Ö. Ölet smakar ganska lätt och friskt än så länge, helnöjd så här långt med andra ord.

Har nu byggt ett mäsk/lakkärl av en kylbox, så laddar nu för första helmaltsbryggden som förhoppningsvis sker i helgen big_smile

Lite off topic också: Bakade bröd på en del av bottensattsen med ganska gott resultat också wink

//Boge

Hej,

jag sitter här och ser på Bandyslutspel och smakar på min första extraktbrygd. Smakar helt ok, lite tunn smak och lite svag men mycket drickbar ändå. Nr 2 står och puttrar på tredje dagens jäsning och det var tänkt att bli en bitter och tror att jag hamnade på 45+ i IBU (om det är det man mäter beska i) lite mycket men det blir nog bra.

Boge
Vad använde du för kran till kylboxen? Tänkte bygga något liknande snart. Och ang brödbak, bakade lite på det som blev kvar när jag steepade men tog för lite så det smakade inte så mycket vört. Hur mycket jäst tog du? Ska man sikta på 50 g som det är i ett jästpaket?

Trevlig kväll,

Forca Edsbyn!!!

Okej, skulle chansa på att ja tog ungefär 50gram jäst. Dock lite svårt att uppskatta då jag bara tog lite på en höft!

Angående kylboxen köpte jag en kulventil på Jula, även kylboxen är köpt där. Lägger in lite bilder eftersom jag ändå fotade lite, dock inte bästa kvalitén på bilderna.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/GetAttachment.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kylbox.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kylbox2.jpg

//Boge