Högmodifierat?

Är Weyermanns PA-malt, i likhet med Maris Otter, högmodifierat, så att man kan utesluta proteinrasten?

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Högmodifierat?

Jag läste någonstans här på forumet att trots att det inte krävs så är det ändå nödvändigt i de flesta fall med proteinrast, trots att malten kan vara högmodifierad. Fast här ber jag om lite utförligare svar ifrån någon mer erfaren ölbryggare smile

De siffror jag sett på Weyermanns malt tyder på att man inte behöver göra en proteinrast.
Visst kan man göra en kort proteinrast om man så vill.

Lite kort om för och nackdelar som jag upplever med proteinrast eller ej.

Med proteinrast
- Sämre skumstabilitet
+ Blankare öl och mindre risk för köldgrumling (chill haze)
-+ lite tunnare kropp inte lika "maltig"

Golfkompis skrev:

högmodifierat, så att man kan utesluta proteinrasten?

/Mats

Hej,
det beror på det som i Weyermanns produktspecifikationn kallas för "Eiweisslösungsgrad /äggvitelösningsgrad (Kolbach)".
I tyskspråkig dokumentation har jag hittat följande tabell
Kolbach <35% rast 50 grader Celsius i 30 min
Kolbach 35 - 38% rast 54 grader Celsius i 20 min
Kolbach 38 - 41% rast 57 grader Celsius i 10 min
Kolbach >41% rast 62 grader vid behov
Själv kör jag alltid med lämplig proteinrast, speciellt när det gäller veteöl
Hls
/Jürgen

Ledsen om tråden hamnade fel - borde kanske varit under metoder, men jag lade den här för att Humlegården skulle kunna lämna information.

Tack för svaren iaf. Jag försökte tolka produktspecen, men har lite svårt med skoltyskan.
Med hjälp av Jürgen förstår jag att "eiweisslösungsgrad" är den parameter man skall leta efter. I det här fallet är den 37-43%, vilket då skulle ge en 10 minuters rast vid 57 grader.

Eftersom den generella rekommendationen när det gäller brittisk PA-malt är att proteinrast inte är nödvändig vore det ändå intressant att veta om den tyska diton skiljer sig i det avseendet.

Har idag gjort en bryggd med 70% Weyermann PA och lade in en rast vid 50 grader "för säkerhets skull". Jag tycker att proteinrast krånglar till det eftersom vattenmängderna blir ganska stora för att komma upp i och hålla rätt temp vid försockringsrasten, och skulle därför gärna vilja skippa den.

Lyssnar gärna på fler synpunkter.

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Har kollat på tyska , franska och belgiska sidor och forum  och praktiskt taget alla säger samma sak , nämligen att med de nya modifierade maltsorter dvs praktiskt alla sorter som går att köpa nu i handeln , så är proteinrasten helt onödig .

Hej,
visst går det att låta bli, det blir öl ändå, frågan var om det blir ett bättre öl, t o m leverantören rekommenderar rast, kolla
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w … uctid=5031
Hls
/Jürgen

De flesta kornmaltsorter är nuförtiden vällösta, dvs de har hög proteinlösningsgrad ("eiweisslösungsgrad"). Detta gäller också Weyermanns sorter, inklusive de vanligaste basmalterna pilsnermalt och pale ale malt. Specifikationen för pilsnermalt är mellan 36,5 och 44,5, och för pale ale malt mellan 37,0 och 43,0.

Nu låter jag kanske lite väl diplomatisk, men liksom med det mesta inom ölbryggning finns det inte bara ett enda sätt som är rätt och riktigt. Det går att brygga utmärkt bra öl såväl med som utan proteinrast. Många SM-vinnare har bryggts med Weyermanns basmalter såväl med som utan.

Var och en får experimentera sig fram till vad som funkar bäst för honom/henne. Det beror ju också mycket på utrustningen. Har man ett temperaturstyrt bryggverk så är det enkelt att lägga in olika raster, medan det kan vara svårare med andra lösningar.

-- Svante

PS  I engelskspråkig litteratur kallas lösningsgrad för "modification", och man säger också ofta på svenska "högmodifierad" eller "välmodifierad" malt.

-- Svante

Jag brukar inte göra proteinrast med Weyermanns pilsnermalt, men däremot med vetemalten (56 grader i 10 min). Nu tittade jag på maltspecen och blir lite förvirrad. Pilsnermalten har Kolbach 36,5-46, medan vetemalten har Kolbach 37,5-47. Vetemalten kan alltså vara mer vällöst än pilsnermalten! Proteinhalten är förstås lite högre i vetemalten, 10,5-13,5 mot 9,5-12, men det är ju ingen stor skillnad.

Jag tycker dessutom att jag fått sämre skum på veteölen de senaste åren, men det kan också bero på något annat. Det finns ju de som hävdar att det är bra för skummet med en rast vid 55-57 grader eftersom proteaset då bryter ner långa proteiner till medellånga utan att peptidasen bryter ner dem ytterligare.

Har någon provat att skippa proteinrasten helt när de gör veteöl?