kort maltpipa till braumeister

Hallå, jag har en 50 liters BM och såg på speidels hemsida att dom har tagit fram en kort maltpipa så man kan köra mindre batcher i 50lit.

Är det nånting man kan ta hem via er eller ska man gå direkt via speidel?

/Mattias

Sv: kort maltpipa till braumeister

Hej,
Speidel säljer direkt bara inom Tyskland, du får nog beställa det korta röret via Humlegården.
Hls
/Jürgen

Sv: kort maltpipa till braumeister

Vi representerar Speidel i Sverige, och erbjuder hela deras Braumeister-relaterade sortiment på beställning. Priset är detsamma som i Tyskland, plus frakt.

-- Svante

Sv: kort maltpipa till braumeister

ok, tack

//Mattias

Sv: kort maltpipa till braumeister

Denne har jeg bestilt. Det blir fort mye når man brygger 55l Rauchbier....

www.ringnesherre.blogspot.com

6 Senast ändrad av alltvarslut (2009-02-22 10:42:38)

Sv: kort maltpipa till braumeister

Hej,
jag var med på en bryggning med en 50ltrs BM och förstod genast att man antingen måste vara i Herkulesklassen eller ha 3 kompisar som hjälper till vid bryggningen för att lyfta maltröret, beslöt jag att en 20ltrs vore perfekt, lätt att hantera ensamt, möjligheter att brygga mindre satser och, inte minst, att brygga oftare. Dessutom kan man misslyckas med en 20ltrs och kastar bort skräpet (har alldrig hänt mig) men hur roligt är det att kasta bort 55 ltr vört?
Hilsen
/Jürgen

Sv: kort maltpipa till braumeister

alltvarslut skrev:

Hej,
jag var med på en bryggning med en 50ltrs BM och förstod genast att man antigen måste vara i Herkulesklassen eller ha 3 kompisar som hjälper till vid bryggningen för att lyfta maltröret, beslöt jag att en 20ltrs vore perfekt, lätt att hantera ensamt, möjligheter att brygga mindre satser och, inte minst, att brygga oftare. Dessutom kan man misslyckas med en 20ltrs och kastar bort skräpet (har alldrig hänt mig) men hur roligt är det att kasta bort 55 ltr vört?
Hilsen
/Jürgen

Nettopp dette er et stort problem med 50l versjonen. Det beste ville vært å ha den stående på gulvet. Da hadde det vært greit å løfte opp maltpipa siden man hadde stått i riktig høyde, men da må man ha pumpe for å få vørteren opp i gjæringsdunken. Jeg har laget meg et bord som Speidelen står på. Da har jeg fall ned til gjæringsbøtta og samtidig blir ikke speidelen så høy at det er vanskelig å løfte maltpipa.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/01012009029.jpg
Beklager dårlig bilde. Mobiltelefon....

Det er en 4cm benkeplate i eik fra IKEA. 4 ben fra IKEA som jeg har kappet i riktig høyde.

www.ringnesherre.blogspot.com

Sv: kort maltpipa till braumeister

Lite off-topic i den här tråden men hur klarar du ångsituationen? Köksfläkten på till max antar jag men räcker det? Tycker att det bör bli mycket fukt i hela köket.

Sv: kort maltpipa till braumeister

Hmm min svensk er ikke så god, men etter å ha lest noen ganger tror jeg det gikk bra.

Jeg har akkurat bygd meg hus. Jeg passet da på å installere et rett så kraftig ventilasjonsanlegg i huset. Det suger all fukten bort fra området jeg brygger på.
Jeg brygger ikke på kjøkkenet, men på vaskerommet. Der har jeg en ventil plassert rett over BM.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_4518.jpg


Flere bilder av på bloggen som er i linken under..

www.ringnesherre.blogspot.com

Sv: kort maltpipa till braumeister

fei skrev:

Denne har jeg bestilt. ...

Hej igen,
det blir nog en del turbulens i röret, tror jag, med 2 pumpar som matar på, du kan väl berätta hur det gick sedan.
Hls
/Jürgen
PS
Grattis till guldet, mitt "gamla land" knep  ett silver, Teichmann har nog långa fötter.

Sv: kort maltpipa till braumeister

Hej, ja att det blir drag i pumpningen borde ju bara vara positivt, man ska isåfall kunna göra kok med riktigd högt og så pumparna orkar med..  tex 8-9kg malt till 25 liter...

//Mattias

Sv: kort maltpipa till braumeister

alltvarslut skrev:
fei skrev:

Denne har jeg bestilt. ...

Hej igen,
det blir nog en del turbulens i röret, tror jag, med 2 pumpar som matar på, du kan väl berätta hur det gick sedan.
Hls
/Jürgen
PS
Grattis till guldet, mitt "gamla land" knep  ett silver, Teichmann har nog långa fötter.

Det er nettopp dette jeg håper på :-)

Jeg skal gi tilbakemelding om hvordan det fungerer. Jeg regner med at jeg får den levert under NM i hjemmebrygging i slutten av mars.

www.ringnesherre.blogspot.com

Sv: kort maltpipa till braumeister

fei skrev:

Jeg regner med at jeg får den levert under NM i hjemmebrygging i slutten av mars.

Hej,
skall du ställa upp i NM? Det är väl som att ta godiset från barnen. Det borde finnas en avdelning för RIMS.
Hls
/Jürgen

Sv: kort maltpipa till braumeister

alltvarslut skrev:
fei skrev:

Jeg regner med at jeg får den levert under NM i hjemmebrygging i slutten av mars.

Hej,
skall du ställa upp i NM? Det är väl som att ta godiset från barnen. Det borde finnas en avdelning för RIMS.
Hls
/Jürgen

Nei. Jeg var der og smakte på mye godt og noe mindre godt. Fikk også gleden av å få dømme IPA og APA i flaskekonkurannsen.

Nå har jeg fått det korte maltrøret og har prøvd det.


Som dere ser er det ganske nøyaktig halve størrelsen av det store.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_4591.jpg
Jeg fikk plass til 6.5kg i det, men da var det ganske stappet. Kunne kanskje proppet det med 7kg som maks..
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_4592.jpg
Jeg fylte opp til 2 cm under den øverste (av de nederste ) strekene. Det blir ca 28l vann. Neste runde bruker jeg nok mer vann 32l er nok bedre.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_4595.jpg
For å feste det med skruen følger det med et rør som fungerer som anstand. På bildene har jeg glemt selve røret som ligger over maltpipa, men den må selvfølgelig være med. Man må faktisk legge endel press for å få mutteren til å ta tak i gjengene. Pinnen som er laget som anstand kunne gjerne vært 1cm kortere.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_4597.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_4598.jpg

Jeg fikk ca 81% utbytte noe som er helt greit. Jeg rørte to ganger i mesken underveis, det er da lett at man søler malt ut i vørteren som forsiktighet er lurt.

www.ringnesherre.blogspot.com

Sv: kort maltpipa till braumeister

hallå fei, vad räknade/fick du för og på 6,5kg och 28 liter?

Sv: kort maltpipa till braumeister

lbfmalte skrev:

hallå fei, vad räknade/fick du för og på 6,5kg och 28 liter?

Hei!

Jeg lagde 22l og fikk en OG 1.074. Jeg brukte også 1.25kg med DME og endte opp med en trippel IPA på 1.095. Den gjæret ned til utrolige 1.015 så jeg endte opp med en styrke på 10,2%. Den har stått ved -1c i 2 uker ca nå for å klarne opp. Smaker intenst mye humle og alkohol, men om noen mnd tror jeg den er klar. :-)

Her er oppskriften.

1.25 kg Light Dry Extract (15.8 EBC) Dry Extract 15.63 %
5.00 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC) Grain 62.50 %
1.50 kg Rye Malt (9.3 EBC) Grain 18.75 %
0.25 kg Dark Crystal Malt -120L (236.4 EBC) Grain 3.13 %
60.00 gm Columbus (Tomahawk) [14.00 %] (90 min) (First Wort Hop) Hops 109.7 IBU
100.00 gm Columbia [5.50 %] (Dry Hop 3 days) Hops - 
100.00 gm Amarillo Gold [8.50 %] (Dry Hop 3 days) Hops - 
100.00 gm Amarillo Gold [8.50 %] (15 min) (Aroma Hop-Steep) Hops - 
100.00 gm Columbus (Tomahawk) [14.00 %] (10 min) (Aroma Hop-Steep) Hops - 
1.43 items Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 min) Misc 
1 Pkgs American Ale (Wyeast Labs #1056) Yeast-Ale

www.ringnesherre.blogspot.com