belgisk dubbel, recept?

Jag har nu gjort två stycken lyckade omgångar extraktbryggningar, den första efter recept på bryggarwikin och den andra efter bergssnö APAn. Nu är jag och min bryggarkompis sugna på att pröva att brygga en belgare, men vi är inte riktigt säkra på om vi vågar oss på en helmaltbryggning än. Är det någon som har tips på recept? Funkar brewferm satserna, har hittills hållit oss borta från färdiga ölsatser?

Sv: belgisk dubbel, recept?

En dubbel på extrakt? Jag skulle köra på en hyfsat mörk extraktsats typ Weyermanns "Bavarian dunkel" (har inte provat just den, men andra maltextrakt från dem) och sedan jäsa med en bra belgisk jäst (jag tycker "Belgian Ardennes" är fin). Humle är ju inte en huvudbeståndsdel i dubbel men lite måste man ju ha. Till en dubbel passar kontinentaleuropeiska sorter som Saaz, Tettnanger eller Styrian Golding bäst.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Socker i någon form är väl nästan ett måste för en dubbel. Jag kan föreställa mig att några procent (~5%) brun farin, demerara, muscovado eller brunt kandisocker kan vara lagom. Att stöpa lite CaraAmber/Special-B kan nog också vara en god idé.

För tillfället håller jag själv på att skissa på ett helmäskat recept på en dubbel. Om du är intresserad så kan jag lägga upp det.

Special-B verkar förekomma i de flesta recept jag hittat. Hur är det att krydda med koriander? Det vore helsjysst om du la upp receptet du skissar på.

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-02-11 17:56:20)

Jag har aldrig bryggt extrakt själv, men jag har bryggt utan extrakt wink

Om ni ska brygga med exktrakt så skulle jag kunna tänka mig ett recept i stil med följande:
Sluta inte läsa nu, men jag rekomenderar er att göra antingen en minimäskning eller att lägga lite karamellmalt
i blöt en kvart ungf.

3,5kg    Ljust torrt extrakt
0,3kg    Caramünich krossad  (alt 0,2-0,3kg Special B)
0,5hg    Ljus chokladmalt
0,3kg    Amber kandisirap (hemmagjord)

35g Styrian @ 5,4 alfasyra - 60-80 min
10g Styrian @ 5,4 alfasyra - 5-10  min

Malten krossar ni med en brödkavel eller liknande och lägger i en gryta med varmt vatten 60 - 80C i en kvart
Under de 15 minutrarna väger ni upp humle och öppnar en röd Chimay;)

Klockan piper, ni ställer ner ölglasen och fiskar upp er "grainbag" (er krossade malt kan med fördel läggas i en tygpåse, tänk te-påse) ur grytan alt silar av malten från vattnet. för att sedan eventuellt hälla tillbaka vattnet i grytan och dra upp dumpa in ca 1/3 av ert maltexktakt i grytan när ni fått upp tempen till kok, tillsätt sedan humle när extraktet är löst.

När detta är klart så väger ni upp 300g socker och häller det i en teflonpanna tillsammans med ett par droppar vatten.
Vrid på värmen och smält sockret och låt det karamelliseras tills det får en ljus karamellfärg.
Pass på fingrarna, sockret är iallfall 190 - 200C När önskad färg uppnåtts slår ni försiktigt i lite vört från grytan
för att göra sirapen lite med lättflytande tills det är dags att hälla i den i grytan.

Koka i ca 70 min dumpa sedan i resten av maltexktraktet, resten av humlen och kandisockret koka i 10-15min.
Kyl ner och tillsätt sedan wyeast 1214 (chimay) och skaka hinken kraftigt ett par minuter.
Torka svetten ur pannan och ta en öl till.

Wyeast 1214 producerar en del isoamylacetat, det är en ester som bidrar med en typisk banandoft
som är så typisk för många belgiska öl. Det som kan vara bra att veta är att den är lågflockande.
Dvs. den tar tid på sig att sjunka till bottnen på jäskärlet så bli inte oroliga om det tar en stund för ölen att klarna.
Det går givetvis lite snabbare om man gör en fuling och häller ölet till sekundär från primär istället för att använda hävert.

Lite koriander (hel nykrossad) är inte dumt att tillsätta och ev ett par hela kryddnejlikor.
Bryr man sig inte om stilramar så värst mycket så kan det även vara spännande med lite russin i också.

Resultatet kommer ev. bli lite i mörkaste laget för en dubbel beroende på sockret om ni gör det mörkare eller ljusare
Samt om ni byter ut humlen mot ngn humle med högre alfasyra ex. magnum och använder mindre humle.
Då blir ölet ngn nyans ljusare. Special B är schystare än münichmalt tycker jag, men det finns risk för att det blir lite för mörkt då.
Jag ville ha i lite rostad malt för att jag fick för mig att det kan ge lite mer bett åt smaken i helhet.
Men kanske kan man utesluta den och välja Special B istället för münich...
Hur det funkar med exktrakt och färg ingående har jag ingen koll på så det är därför jag lämnar det lite svävande. 
Det enda jag vet är att när man brygger ljusa öl så bör man inte tillsätta allt exktrakt från början för att bevara den ljusa färgen.
Men att det samtdigt kan leda till sämre utbyte ur humlen, därför satte jag aningen längre koktid än de vanliga 60min;)

I stora drag får ni på ett öl med runt 22 IBU vilket är ganska lagom.
Alkoholen kommer landa på ca 7,3%

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Stort tack!!! Jag har lite karamellmalt i kylskåpet kvar sedan förra bryggningen. Är det något jag kan använda?

absolut! bara använd det du har.

Kom ihåg att det som är jättetypiskt för belgisk öl är följande (nu klyver vi grovt med yxan)

1. Jästen, jästen är nog det som gör en öl belgisk i stora drag.
    Det som är det sköna med dem är att de producerar så pass många bra biprodukter som ger ölet smak och karraktär.
    Det är oftast ganska enkla recept, där mycket av den komplexa delen i ölet kommer från just jästen.

2. Socker, belgisk öl skall (oftast) vara lättdrucken i den bemärkelsen att den inte skall kännas tjock och klibbig.
    Därför använder man socker, sockret gör att en öl på 8,5% fortfarande kan kännas lätt och frisk. Som ex. Duvel wink

3. Låg humlebeska, sällan över 30 IBU...
    "Bara" lågalfahumle används. Dvs. Undvik nya zeeländska superalfasorter. Det svider lite mer i plånkan men ack så gott på gommen;)

4. Kreativitet. Den Belgiska "renlighetslagen" listar vad öl skall baseras på - "Erfarenhet, Kunskap & Kreativitet"
    En helt klart mer spännande begänsning än tyskarnas wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

8 Senast ändrad av geandhei (2009-02-12 00:50:24)

Jag har bryggt en "extrakt" Belgare enligt [ http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1719 ] och återupprepat den x 2 med skillnaden att jag senare använt mörkt Muscovadosocker i stället för mörkt karamellsocker, Jag har också ökat den krossade specialmalten/kokta korngrynen med 10% och lagt det i ett stort tygklätt durkslag och blötlagt i (kallt) vatten och låtit det ligga i tills temperaturen stigit till 78 c. Har jämfört den med Rochefort 8 side by side och i mitt tycke var den nästan lika god men det krävs att den får ligga och lagras minst 8 veckor och den blir bara godare desto längre tiden går. Har även bryggt den som helmalts brygd och då är den helt suverän och blir bara godare och godare med åldern.

Vet ej effekten av korngrynen, ger troligen inte någon större smaktillskott men jag har aldrig fått ett så bra hållbart skum på ölen som dessa brygder eller så är det något annat som gör att det blir sådär härligt gräddigt skum som står sig hur länge som helst.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Wildbilly, det som är så skönt med belgisk öl är att det finns nästan inga regler, alltså finns det inga fel.  Jag skulle vilja sträcka ut hakan och säga att det som skiljer belgisk öl från all annan öl är jästen som används - everything else goes.

En dubbel skall ju vara mörk, därimot behöver den inte vara väldigt söt.  Definitivt skall den inte tung.  Basen är pilsenermalt alternativt münchenermalt med lagom mängd karamell/crystalmalt.. Socker skall definitivt vara med.  Balans är det svåra, att undvika för sött och för maltigt.  Humlen därimot är i regel i bakgrunden, till största del ädel humle från Tyskland och Tjeckien.

Skall du använda maltextrakt kan jag utan tvekan rekommendera Bavarian Amber från Weyermann, i mina ögon en av de bästa maltextrakten på marknaden.  Den är gjord på münchenermalt och ger dig en perfekt bas att börja med.  Till det kan du antingen tillföra ljus spraymalt eller pilsenermalt (för delmäskning).  Max 10% karamellmalt av olika slag och någonstans mellan 10% och 20% socker.  När det gäller socker kan du använda vad som helst-  Bryggsocker går bra.  Använder du demarrara eller muscovado får du smak och mer färg.  Helt ok.  Cirka 25 IBU med Saaz som bitterhumle och Styrian Goldings som arom- och smakhumle.  En schysst belgisk jäst är ett måste, ovannämnda Belgian Ardennes är en favvis, men klassiska 1214 Belgian Ale är precis lika bra.  Här har du ett recept:

Munich AMber 67%
Muntons Extra Light DME 11%
Bryggsocker 13%
Mörk Karamellmalt (Caramunich) 5%
Special-B 4%

Humle
60 minuter - Saaz 18 IBU
15 minuter - Styrian Goldings 5 IBU
5 minuter - Styrian Goldings 1.5 IBU

Ölet ger en OG på cirka 1.065, en IBU på 23 och EBC på cirka 36.  En slutlig alkoholhalt på 6.4 - 6.7% blir det också, om du jäser runt 20-22 grader.  Låt gärna temperaturen gå upp under jäsningens gång.

Har du svårt med beräkningarna kan du ladda ner Promash eller Beersmith eller någon liknande. 

Lycka till.

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

10

Portugisen skrev:

Wildbilly, det som är så skönt med belgisk öl är att det finns nästan inga regler, alltså finns det inga fel.  Jag skulle vilja sträcka ut hakan och säga att det som skiljer belgisk öl från all annan öl är jästen som används - everything else goes.

Jag håller inte riktigt med! Många verkar tycka att en konstig öl med massor av skumma estrar kan smygas in under ngn belgisk kategori.

Belgisk öl är knepig. Jästen är tokviktig och ÄVEN temperaturen. För låg- blir det trist och för hög temperatur får du ont i huvudet.
Det finns massor som kan bli fel när du kokar ihop en belgisk öl. Blir den svårdrucken pga för mkt dextrin eller för estrig så blir det fel.

Välbryggd belgisk öl är alltid lättdrucken imho.

Helmäskar du bör du:
mäska lågt (65-66C 90min), koka länge (90min) köra med mkt socker (5-20% kanske, gärna kandisirap),
jäsa vid olika temp (börja vid kanske 18, sluta vid 25-29C), pitcha rikligt (kolla pitch rate calc.), använd RÄTT jäst (US-05 är ingen hit)

Om din öls primärjäsning är klar inom 1 vecka, sekundären kanske 3-6v och dina vänner ber om fler än ett glas kan du vara nöjd.....   

Kör hårt!

Tack för tipsen, jag ser till att berätta hur det går. En sista fråga bara... hur fungerar det att göra en förkultur av bottensatsen på t.ex. en westfalle dubbel? är det lurigt, dumt, bättre att använda en wyeast jäst?

jag menade förstås westmalle dubbel smile

13

wildbilly skrev:

Tack för tipsen, jag ser till att berätta hur det går. En sista fråga bara... hur fungerar det att göra en förkultur av bottensatsen på t.ex. en westfalle dubbel? är det lurigt, dumt, bättre att använda en wyeast jäst?

Inte alltid lätt at veta vilken jäst som de pitchar för att jäsa upp co2 nivån i flaskan.

Ibland prioriteras andra egenskaper än vilka som gagnar dig vid huvudjäsningen.

Westmalle tror jag är Wy3787 och används även av Westvleteren. Du bör göra en ordentlig förkultur och jag rek. ett fräscht smackpack.

Att uppodla jäst ur en flaska är roligare än det är användbart, särskilt om den går att köpa spm smack pack.

Nu står den på sekundären. Den smakade bra och verkar ha jäst ordentligt.

Vi smakade av dubbeln igår och den var alldeles utmärkt, något grumlig men bra i smaken. Tackar för recepten, slutresultatet blev en mix mellan de två som lades upp på tråden.