Jag har aldrig bryggt extrakt själv, men jag har bryggt utan extrakt
Om ni ska brygga med exktrakt så skulle jag kunna tänka mig ett recept i stil med följande:
Sluta inte läsa nu, men jag rekomenderar er att göra antingen en minimäskning eller att lägga lite karamellmalt
i blöt en kvart ungf.
3,5kg Ljust torrt extrakt
0,3kg Caramünich krossad (alt 0,2-0,3kg Special B)
0,5hg Ljus chokladmalt
0,3kg Amber kandisirap (hemmagjord)
35g Styrian @ 5,4 alfasyra - 60-80 min
10g Styrian @ 5,4 alfasyra - 5-10 min
Malten krossar ni med en brödkavel eller liknande och lägger i en gryta med varmt vatten 60 - 80C i en kvart
Under de 15 minutrarna väger ni upp humle och öppnar en röd Chimay;)
Klockan piper, ni ställer ner ölglasen och fiskar upp er "grainbag" (er krossade malt kan med fördel läggas i en tygpåse, tänk te-påse) ur grytan alt silar av malten från vattnet. för att sedan eventuellt hälla tillbaka vattnet i grytan och dra upp dumpa in ca 1/3 av ert maltexktakt i grytan när ni fått upp tempen till kok, tillsätt sedan humle när extraktet är löst.
När detta är klart så väger ni upp 300g socker och häller det i en teflonpanna tillsammans med ett par droppar vatten.
Vrid på värmen och smält sockret och låt det karamelliseras tills det får en ljus karamellfärg.
Pass på fingrarna, sockret är iallfall 190 - 200C När önskad färg uppnåtts slår ni försiktigt i lite vört från grytan
för att göra sirapen lite med lättflytande tills det är dags att hälla i den i grytan.
Koka i ca 70 min dumpa sedan i resten av maltexktraktet, resten av humlen och kandisockret koka i 10-15min.
Kyl ner och tillsätt sedan wyeast 1214 (chimay) och skaka hinken kraftigt ett par minuter.
Torka svetten ur pannan och ta en öl till.
Wyeast 1214 producerar en del isoamylacetat, det är en ester som bidrar med en typisk banandoft
som är så typisk för många belgiska öl. Det som kan vara bra att veta är att den är lågflockande.
Dvs. den tar tid på sig att sjunka till bottnen på jäskärlet så bli inte oroliga om det tar en stund för ölen att klarna.
Det går givetvis lite snabbare om man gör en fuling och häller ölet till sekundär från primär istället för att använda hävert.
Lite koriander (hel nykrossad) är inte dumt att tillsätta och ev ett par hela kryddnejlikor.
Bryr man sig inte om stilramar så värst mycket så kan det även vara spännande med lite russin i också.
Resultatet kommer ev. bli lite i mörkaste laget för en dubbel beroende på sockret om ni gör det mörkare eller ljusare
Samt om ni byter ut humlen mot ngn humle med högre alfasyra ex. magnum och använder mindre humle.
Då blir ölet ngn nyans ljusare. Special B är schystare än münichmalt tycker jag, men det finns risk för att det blir lite för mörkt då.
Jag ville ha i lite rostad malt för att jag fick för mig att det kan ge lite mer bett åt smaken i helhet.
Men kanske kan man utesluta den och välja Special B istället för münich...
Hur det funkar med exktrakt och färg ingående har jag ingen koll på så det är därför jag lämnar det lite svävande.
Det enda jag vet är att när man brygger ljusa öl så bör man inte tillsätta allt exktrakt från början för att bevara den ljusa färgen.
Men att det samtdigt kan leda till sämre utbyte ur humlen, därför satte jag aningen längre koktid än de vanliga 60min;)
I stora drag får ni på ett öl med runt 22 IBU vilket är ganska lagom.
Alkoholen kommer landa på ca 7,3%
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio