Braumeister

Hej,
eftersom jag av Svante på Humlegården fick höra att det har sålts relativt många Braumeister (BM), jag köpte min 20 ltrs för 2 år sedan, tycker jag att det vore bra med en tråd som primärt handlar om BM.
Trots att det är nästan omöjligt att misslyckas med en bryggning, förutsatt att man har rudimentäre kunskaper om helmatsbryggning, vore det utmärkt att ta del av andras synpunkter. Kan tänka mig att vi kunde byta erfarenheter vad gäller eventuella problem med driften (pumpen, rengörning), lämpliga tillbehör, kringutrustning, recept och mäskningsscheman med mera med mera.
Vad tycks?
Hls
/Jürgen
PS
För er som inte känner till BM, kolla gärna
http://www.speidels-braumeister.de/

Sv: Braumeister

Har ingen själv, men här är en norsk tråd med lite bilder: http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1961

Sv: Braumeister

alltvarslut skrev:

Hej,
eftersom jag av Svante på Humlegården fick höra att det har sålts relativt många Braumeister (BM), jag köpte min 20 ltrs för 2 år sedan, tycker jag att det vore bra med en tråd som primärt handlar om BM.
Trots att det är nästan omöjligt att misslyckas med en bryggning, förutsatt att man har rudimentäre kunskaper om helmatsbryggning, vore det utmärkt att ta del av andras synpunkter. Kan tänka mig att vi kunde byta erfarenheter vad gäller eventuella problem med driften (pumpen, rengörning), lämpliga tillbehör, kringutrustning, recept och mäskningsscheman med mera med mera.
Vad tycks?
Hls
/Jürgen
PS
För er som inte känner till BM, kolla gärna
http://www.speidels-braumeister.de/

Hej alvar...

Jag måste säja att jag är lite kluven när det gäller den apparaten.

På ett sätt även om det  gäller "bara" en, 20 litare, så känns det ändå som att ölbryggningen närmar sej "Mikrobryggning"

Det är jag egentligen själv inte intresserad av.

Min glädje med bryggning är att komponera olika sorter, ja jag vet att det går det oxså med BM.

Men det är bara  inte att komponera och sedan stoppa in "allt i en maskin" och låta den göra det mesta. Jag tycker det är "roligt, trevligt" att krångla med mäskar, på spisen.

Men det är jag det.

Samtidigt, i bland så vore det skönt med att få  i hop ett bra recept samt låta maskinen göra "the dirty work"

Jag skulle gärna villa göra några test bryggningar i en sådan maskin, hör av dej Dubeus!

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Braumeister

=Techno "the dirty work"

Bo

Hej Techno,
precis vad det handlar om.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Bara för att jag är lite nyfiken...
Hur mycket malt är max och vilken "brygghuseffektivitet" har man i braumeistern?

Sv: Braumeister

svensson.lu skrev:

Hur mycket malt är max och vilken "brygghuseffektivitet" har man i braumeistern?

Hej,
max är 5 kg malt som ger i regel 20 ltr vört, "brygghuseffektivitet" kan jag kanske förklara med att 5 kg malt ger OG mellan 1052 och 1058 beroende på maltsorterna. En sak som också spelar in är att det är möjligt med 5 raster.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Bryggde 28 liter modern lager häromdagen och lastade in 7 kg malt i Braumeistern utan problem, OG blev 1060 Enda nackdelen var att jag fick hålla lite koll så att det inte kokade över, något man slipper om man brygger 20 liter..

Sv: Braumeister

Hej Calle,
hur var genomströmningen, kan tänka mig att pumpen hade en del att göra.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Jag har också bryggt flera gånger med mer än 5 kg.

Sv: Braumeister

Hallå,
Jag har sedan ett år tillbaka en 50 liters och har kört olika satser, jag är otroligt nöjd med min och jag köpte den pga att jag var trött på slabbandet med kastruller, hinkar osv.

Största anledningen att jag köpte en var att kunna få ett repeterbart resultat, eftersom vi alla vet att när man kör på platta så blir det inte samma resultat varje gång, det blir lättare med en BM.

jag har kört med 13 kg i min och fick ett grymt bra utbyte på den batchen (att vi sedan fick värmebölja under jäsningen i mitten på maj så att lagern smakade skit är en annan sak), 13 kg är lite för mycket för pumpen men det fisste jag inte då.

/Mattias

Sv: Braumeister

alltvarslut skrev:

Hej Calle,
hur var genomströmningen, kan tänka mig att pumpen hade en del att göra.
Hls
/Jürgen

Nej, det var inga problem, men är det någon som har erfarenhet av att brygga öl med 50% eller mer vetemalt eller omältat vete?

Sv: Braumeister

Min fundering handlade om hur pumpen klarade vetet, när man kör tradiotionell mäskning har ju vetet en förmåga att "sätta igen" lakbädden.

13 Senast ändrad av alltvarslut (2009-02-11 10:23:43)

Sv: Braumeister

Calle,
har alldrig haft några problem med lakning av vete förmodligen beroende på att jag bara "grovkrossar" det och håller mig till 5 kg malt.
/Jürgen

Sv: Braumeister

Calle skrev:
alltvarslut skrev:

Hej Calle,
hur var genomströmningen, kan tänka mig att pumpen hade en del att göra.
Hls
/Jürgen

Nej, det var inga problem, men är det någon som har erfarenhet av att brygga öl med 50% eller mer vetemalt eller omältat vete?

Calle,
Jag frågade eftersom jag förra året fick problem med pumpen, den lät illa och stannade ibland. Jag pratade med Speidel och det första de frågade var om jag mäskar in mer än 5 kg, om pumpen var luftat tillräckligt och hur jag rengjorde BM. Jag använder alldrig mer än 5 kg men rengörningen skedde med en diskborste och kallt vatten, pumpen luftades automatiskt som första steg i uppvärmingen.
De sa att det fanns några saker som skulle undvika problemet.
Först och främst manuell lufting genom att med ca 15 ltr vatten i luta BM snett till vänster framifrån sett, det kom bubblor som inte den automatiska luftningen fick bort, man skulle även kunna ändra pumpens läge men när jag provade detta tyckte jag att det skulle behövas för mycket kraft med risk att skada rören.
Rengörning med BM:s rengörningsset. I settet ingår en bra instruktion som inte fanns när jag köpte min BM.
Byte av impeller.
Impellern har jag inte bytt, det behövdes inte eftersom de första två åtgärderna löste problemet. Nu går pumpen så tyst att den knappt hörs.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

50% "normalkrossat" vetemalt är inga problem för min BM

Sv: Braumeister

Började brygga i höst och köpte då en Braumeister 20l med tillbehör. Har bryggt två omgångar, den första enligt medföljande recept (vete öl) och den andra en Pale Ale (http://l2w.no/eder).
Är väl inte helt nöjd med resultatet. Räknade fel på kolsyran på första och fick för låg alkohol halt på den andra.
En utmaning för mig är att jag inte känner mig helt säker på hur mycket vatten som skall användas. Enligt medföljande recept så skall man fylla upp 23 liter i början. En del kokar bort under processen och frågan är om och när jag skall tillsätta extra vatten? Skall jag tillsätta löpande under kokningen och då ligga på 20 eller 23 liter, eller?
Efter kokningen så skall ju mäsken ut. Denna massa (som smakar gott, kan man ha det som Müsli?) är ju på ett par liter så netto volymen som blir kvar är väl en bit under 20 liter (beroende på hur man gör med vattendelen ovan). Recepten man hittar runt om där det står antal liter, är det netto eller brutto volym?
En sista fråga. När jag kylt ner vörten så står det att man nu skall arbeta sterilt. Men det står även att man i detta steg skall syresätta vörten för att jästen skall få lite att komma igång på. Låter motsägelsefullt, eller?
Mitt primära mål nu är att kunna skapa och återproducera en Pale Ale eller Bitter ett par gånger för att på så sätt kunna börja tänja och justera recepten efter hand.
Jag undrar därför om det är någon som har ett bra recept på ovan nämnda typer som är anpassat för Braumeister?
Tack för hjälpen och mycket trevligt med ett forum för Braumeister.

Med vänliga hälsningar Fredrik

17 Senast ändrad av alltvarslut (2009-02-20 12:12:37)

Sv: Braumeister

Hej Fredrik,
jag skall försöka att besvara dina frågor så pedagogiskt som möjligt.
Alla beräkningar (CO2, EBC, EBU mm) görs enklast med ett program, själv använder jag Promash.
Jag fyller BM med kallt vatten till 2 cm under 25 ltr märket. Använder aldrig mer än 5 kg malt.
Efter koket lyfter jag maltröret, låter det rinna ett tag och häller i 2 ltr 78 gradigt vatten över ett stekskydd för att få en jäm fördelning. Sticker lite med en slev i röret för att få bort eventuella vattenfickor. Hela lakningen brukar ta 30 min. När jag har tagit bort maltröret mäter jag avståndet mellan 25 ltr märket och vörten, det blir mellan 2,5 och 3,5 cm vilket ger runt 20 ltr färdig vört. Sedan tar jag vört, kyler ner den till 20 C och mäter SG, i regel mellan 1052 och 1058. Vill jag behålla dessa värden för den färdiga vörten är det bara att hälla på hett vatten under kokningen, det kokar av 15-20%. Svagare eller starkare vört åtstadkomms alltså genom vattentillförsel under kokningen.
Mäsken bör inte smaka sött, då har du nog missat att koka ut en del stärkelse/socker, ett jodprov kan ge mer info om detta. Müsli har jag inte provat men det går utmärkt att ha i ett brödbak.
Recepten är på nettovolym.
Jag använder en hålslev till syresättning av vörten, sleven har legat som allt annat i en lösning av jodofor.
Nu till ett recept till en Altbier (20ltr) jag gillar. Det som är viktigast är mäskschemat, jag kör det (ibland något ändrat med en extra maltoserast vid 67-68 C i 20 min) till alla mina öl utom veteölet.
Änvänder humlepåsar, koktempen är satt till 102 för att slippa att termostaten slår av,  jästnärsalt funkar utmärkt, gör förkultur av jästen.

Anticipated OG:   1.056    Anticipated EBC:  36.8 Anticipated IBU:  48.5

Grain
  %     Amount     Name                          Origin       
54.0     2.70 kg.  Wiener                        D5010         
44.0     2.20 kg.  Münchener                   D5023         
  2.0     0.10 kg.  Rostat Korn                   D5091         

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
43.00 g.     Perle                                Pellet   7.30  45.3  60 min.
10.00 g.     Hallertauer Tradition          Pellet   4.50   3.2  10 min.

Extras
  Amount      Name                           Type      Time
  0.50 Tsp    Wyeast Nutrient lös i varmt va Other     10 Min.(boil)

Yeast
WYeast 2565 Kölsch

Mash Schedule
                        Time   Temp   
----------------------------------------
Inmäsk                       57     
Proteinrast          10     57     
Maltoserast          45     62       
Dextrinrast          45     71     
Utmäskning         10     78       
Kokning              90    102   

Jag hämtar ideer till recept för det mesta på tyskspråkiga siter, inte minst för att slippa alla omräkningar.
Jaha, detta var mina synpunkter/erfarenheter med BM, hoppas de kommer till nytta.

Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

svensson.lu skrev:

Har ingen själv, men här är en norsk tråd med lite bilder: http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1961

Jeg har siden jeg lagde denne tråden skaffet meg 2 perforerte plater i syrefast stål . Disse legger jeg over dukene så de lager et filter i topp og bunn. Fordelen med å gjøre dette er at man da kan pause BM og røre i mesken uten å virvle opp malt\proteinrester. Utbyttet blir i kombinasjon med "Rice hulls" og skylling med varmt vann (90C) meget høyt, opp mot 90% er mulig!.

Jeg bruker i snitt ca 12.5kg malt og ca 0.5kg Rice hulls som jeg bestiller fra B3. I gjennomsnitt ligger jeg på ca 81-86%. Det er avhengig om jeg gidder å røre. Jeg er ganske lat så jeg foretrekker å spille ps3 når jeg brygger :-)  .
Mesken smaker ikke noe når jeg er ferdig, tror dette er mye avhengig av hvor flink man er til å røre ut klumper når man fyller opp maltpipa. Jeg bruker et ganske enkelt program.


Fyller opp til ca 1-2cm over 55l merket,jeg vet speidel sier 2 cm under, men om man fyller litt over slipper man å skylle med så store mengder vann.

Innmesk på 30c
protase 52c i ca 20min
alfa\beta amylase  67c i 90min
alfa amylase 70c i 20min
Utmesk 78c i 15min

Jeg skyller med 4-8l med meget varmt vann opp mot 90c. Jeg har ikke fatt noe usmak selv om jeg bruker så varmt vann.



Det ligger endel bilder på bloggen min for de som er interessert.


www.ringnesherre.blogspot.com

www.ringnesherre.blogspot.com

Sv: Braumeister

Hej,
min norska är inte det bästa, men det följer ju 2 perforerade plåtar och sildukar med BM, har du ytterligare plåtar? Själv tycker jag att de sk "pumpstoppen" räcker för att "röra" i malten.
Fina bilder du har lagt ut.
Hilsen
/Jürgen

20 Senast ändrad av fei (2009-02-22 11:34:44)

Sv: Braumeister

Hei!

Jeg har lagd 2 plater til. Totalt 4 plater. Fordelen med dette er at bunnduken ikke beveger seg når man rører i mesken. Man kan da røre ganske kraftig flere ganger under meskeprosessen uten at den flytter seg.Man kan også da knuse malten enda finere uten å være bekymret for tett mesk. Den ekstra plata på toppen er mer til pynt enn noe annet :-)


--
Frode

www.ringnesherre.blogspot.com

Sv: Braumeister

Hej ni som har en Braumeister ,
Har lite funderingar om hur ad jag tror ha förstått som blåser pupen vörten i trumman underifrån eller är jag ute o cyklar  Har kollat lite på nätet men har inte hittat någon beskrivning eller bilder på just pumpens inkoppling  .

Sv: Braumeister

Nu blev det lite tokigt :-)
Jag upprepar så att alla förstår !

Hej ni som har en Braumeister ,
Har lite funderingar på hur pumpen verkar .Vad jag har förstått så pumpas vörten underifrån genom trumman eller är jag ute o cyklar ? Har kollat på nätet men har inte hittat några bilder på just pumpens inkoppling till trumman och hur den ser ut .Skulle ni kunna lägga några bilder på just detta och kanske en liten förklaring ?
Tack ska ni ha .

Sv: Braumeister

Hej,
här beskrivs det rätt så bra
http://www.speidels-braumeister.de/shop … sche-Daten
Pumpen sitter i botten, suger vid sidan och pumpar ut i mitten, rakt genom malten i röret.
Hls
Jürgen

Sv: Braumeister

fei skrev:
svensson.lu skrev:

Har ingen själv, men här är en norsk tråd med lite bilder: http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1961

Jeg skyller med 4-8l med meget varmt vann opp mot 90c. Jeg har ikke fatt noe usmak selv om jeg bruker så varmt vann.

Hej igen,
om jag har förstått infon jag har hittat bör man inte ha högre temperatur än 78c eftersom det annars bildas stärkelse och tanniner som inte kan tas tillvara av enzymerna.
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

alltvarslut skrev:
fei skrev:
svensson.lu skrev:

Har ingen själv, men här är en norsk tråd med lite bilder: http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1961

Jeg skyller med 4-8l med meget varmt vann opp mot 90c. Jeg har ikke fatt noe usmak selv om jeg bruker så varmt vann.

Hej igen,
om jag har förstått infon jag har hittat bör man inte ha högre temperatur än 78c eftersom det annars bildas stärkelse och tanniner som inte kan tas tillvara av enzymerna.
Hls
/Jürgen

Det har jeg også lest, men så leste jeg også at Denny Conn brukte vann som var 89c for å få få løst opp det resterende maltsukkeret. Jeg har siden prøvd vann under 78c og over, men klarer ikke smake forskjell. Husk at det er forskjell på å skylle på 90c ved fly sparge og ved batch sparge. Med speidelen tar den knapt 10min å skylle med 8l vann. Kontakttiden vannet har med mesken er minimal. Jeg tror(legger vekt på tror) at siden det går så fort klarer man ikke å skylle ut mengder tanniner etc, men man klarer å skylle ut mer maltsukker og da få et bedre utbytte.

www.ringnesherre.blogspot.com