Ang. jäshastighet

Ursäkta en nybörjarfråga men har sökt länge och kan inte hitta svar någonstans.

Jag gör en ale som står och puttrar och undrar lite över tiden mellan bubblorna. Läste i "How to brew - By John Palm" och där nämns några bubblor i minuten som lite och jag hade bubblor var 12:e sekund ett atg men har nu sjunkit ner till var 50:e sekund efter tre dygn sedan kokning. Är nu orolig för att min ögonsten jäser dåligt.

Sedan uppger humlegården att den enkla kapsyleraren Emely inte passar 50 cl flaskor. Jag tycker kapsylen sitter som en smäck på en 50 cl flaska så jag undrar om det funkar?

Med vänliga hälsningar, Erik.

Sv: Ang. jäshastighet

Är själv relativt ny med hembryggeriet och känner igen din oro. Jag springer titt som tätt till hinken och lyssnar noga efter minsta tecken på bubblor. Jag har dock insett att det inte tjänar något till att räkna sekunder mellan bubblorna och jag tror inte heller att det är ett pålitligt sätt att avgöra jäsningens status. Själv brukar jag istället kolla vattennivån i jäsröret, när jäsningen har avstannat brukar nivån sjunka tillbaka allteftersom trycket från insidan av hinken avtar. Detta är väl i och för sig inte heller helt pålitligt, locket kanske inte sitter tätt osv. Den bästa metoden är nog att helt enkelt mäta vörtens densitet med en hydrometer och jämföra med OG. Känner man till jästens utjäsningsgrad är det lätt att avgöra om jäsningen är färdig. Jag brukar i och för sig låta bli att pilla med ölen för att undvika infektioner. Jag skulle istället råda dig att låta hinken stå ett par veckor till för att försäkra dig om att ölen är helt utjäst.

Jag har själv en Emily och det tog ett tag innan jag förstod vilka flaskor som funkar. Både 33 och 50cl flaskor funkar utmärkt, allt hänger på att flaskan har en liten "krage" längst upp på halsen. Svårt att förklara, men om du har några olika typer av flaskor och testar att kapsylera förstår du snart vad jag menar. Lycka till med bryggandet!

Sv: Ang. jäshastighet

Du kan inte förlita dig på jästens utjäsningsgrad heller smile enda sättet så vitt jag vet är att mäta flera gånger i rad tills det faktiskt står still.

Sv: Ang. jäshastighet

Hej.

Efter 3 dar är det dock lite tidigt att börja mäta. Vänta minst en vecka (för Ale i rumstemperatur) innan du ens öppnar locket. Om allt verkar lugnt efter en vecka
och du inte ser några tecken på jäsning fåreslår jag att du tappar om till sekundär och passar på att ta ett SG värde i samband med omtappningen. Skulle du ha
några Öschel grader kvar till estimated FG så ordnar det sig i Sekundären.

//james

"A good brew is the best companion when contemplating"

Sv: Ang. jäshastighet

Ett bra råd tycker jag, speciellt för nybörjare, är att helt enkelt låta jäsningen stå helt orörd i (minst) två (upp till) tre veckor innan man tappar på flaska, givet att det rör sig om en normal Ale -- detta även om jäsningen verkar ha lugnat sig eller helt avstannat efter några dagar.

Nyttan av att tappa över på sekundär är omtvistat, jag tycker varken det gör från eller till. Däremot riskerar varje klåfingrighet (dvs lock av) att tillföra saker som inte bör vara i ölen alls.

Sv: Ang. jäshastighet

Tack för alla svar till att börja med.

Jag har ännu ingen hydrometer så jag får köra lite mer på tider när saker borde ha skett.
Som du säger leinad har jag läst mig till att man kanske bör göra i början, så jag tror jag kommer köra på den.

Sedan undrar jag vilken bubbelhastighet det bör ligga på när det är som värst, jag hade som sagt var 12:e sekund som max observerat, kan ha varit högre under natten eller dagen då jag ej var hemma. Men är detta rimligt?

Hur som helst ser hinken ganska fin ut och nu har ett lager jäst och annat bildats på botten och det luktar lite åt öl-hållet när det bubblar så jag har visst hopp på att det ska gå vägen.

Trevlig kväll/natt, Erik.

7 Senast ändrad av mw (2009-02-18 00:55:40)

Sv: Ang. jäshastighet

Jag vill gärna slå ett slag för en gammal teknik som fungerar bra för mig.

"Dropping the beer" 
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_dropping
http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/view … er#p204149

I.o.m. att de flesta nybörjare underpitchar http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så föreslår jag att du häller över ölen redan efter en dag ned i en ny ren hink för att separera bort druv,drav,jäst och samtidigt kan du ha i torrhumle.

(Du kan även vänta några dagar med att ha i humle, men då ökar risken för syreskada. T.ex. humlekottar innehåller syre. Däremot minskar risken för infektion när väl pH är lägre och det finns alkohol i ölen. Humlekaraktären blir också större om det finns mindre jäst i rörelse. Jäst skrubbar ur humlekaraktär. Således finns det saker som både talar för och emot att ha i humle tidigt. 3-4 dagar kan kanske vara en god kompromiss)

När du på detta sätt återsyresätter kompenserar du för dåligt förarbete och du vet att jästen kommer konsumera allt syre eftersom du gör det när det garanterat finns stärkelse kvar som kommer jäsa.

Humlet sätts i rörelse av jäsningen vilket borgar för bra humleutbyte (dock verkar utbytet minska om det finns mkt jäst i suspension) och du minkar risken för syreskadat öl samtidigt som du får ett välutjäst öl.

Du slipper också göra en sekundärjäsning som är riskabel i.o.m. den sena syresättningen.

När så ölen är klar efter kanske 1-2 veckor kan du ställa den riktigt kallt (rör i isinglass eller gelatin i ytskiktet) och vänta ngra dagar så att ölen är helt klar (är det riktigt kallt bör det gå snabbt).

Sedan när du fyller på flaska får du en helt blank öl som du primar och tillför lite torrjäst i var flaska. På detta vis vet du att du får en öl som jäser upp till rätt tryck snabbt och du får minimalt med sediment i botten.
(låt den stå i rumstemp under denna fas, torde det ta max 1 vecka, ställ sedan kallt)

De gånger jag gjort detta har jag fått torrt slutresultat. Provat på OG 1.056 och 1.066.

Googla lite innan du provar. Att tänka på är att inte vänta för länge innan du droppar ölen, 16 tim kan vara lagom.
Mer än 24 timmar skulle jag inte vänta iaf.

Rapportera dina resultat!

Sv: Ang. jäshastighet

Låter intressant och värt att prova .

9 Senast ändrad av Portugisen (2009-02-23 20:52:01)

Sv: Ang. jäshastighet

Hejsan.  Tänkte bidra med mina erfarenheter.  Har väl jäsningen kommit igång brukar allt gå vägen.  Börjar jäsningen mattas redan efter tre dagar är det sannolikt 1) att ölet är mer eller mindre färdigjäst (ett lågt OG eller väldigt och för en nybörjare sällsynt gynsamma jäsningsförhållanden) eller 2) att jästen behöver mer syre för att orka jobba. 

Sannolikt är det orsak nummer 2, att du t.ex. har en jästsort som flockar mycket (dvs låter jästen falla till botten och därigenom klarnar snabbt) och som därför behöver syresättas. Vissa engelska jäster, 1968 och London ale III, kräver upprepad skakning genom nästan hela primärjäsningen.

Vad jag brukar göra är att alltid, oavsett jäst ha som rutin att under jäsningens tre första dygn, skaka jäshinken bryskt 2-3 gånger om dagen, så att det sprutar ur jäsröret.  Därefter går jag ner på en gång om dagen de nästa 2-3 dagarna, till att sedan eventuellt ge jäshinken en skakning till efter drygt en vecka.  Jag låter i princip alltid primären ta minst 2 veckor, även om jäsningen verkar ha gått över helt.  Ofta blir det tre veckor, av ren lättja. 

Själv tappar jag alltid mina öl på sekundär.  Ibland blir det en extra jäsnigen efter omtappningen, speciellt då jag vid lagerbryggning alltid ger lite speisse, dvs ojäst vört som jag sparat undan före jag tillsatte jäst till primären.  I övrigt har sekundären inget annat att göra med än mognad och klarning.  Någon egentlig jäsning är det inte.  Efter en till två veckor på sekundären (för ale) tappar jag på flaska via primningsfat.

Hydrometer är en bra och näst intill nödvändig investering.  Men därimot vill jag avråda från att i tid och otid mäta hur långt jäsningen nått. Den förmodligen vanligaste orsaken till infektioner är att man öppnar locket på jäshinken för att "prova mäsken".  Låt det gå två veckor och så mäter du.

Om Emily kan jag säga att den funkar bra med både 50cl och 33cl flaskor. Det som inte är lika bra är de svenska 50cl returflaskorna.  Där får man kolla en extra gång att dom sitter på ordentligt, efter som "kragen" är annorlunda än på andra 50cl och 33cl flaskor.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Ang. jäshastighet

portugisen:

Med svenska returflaskor menar du typ Mariestads, Zeunerts mfl? Tack för svaren till dig och övriga,

Med vänliga hälsningar, Erik.

Sv: Ang. jäshastighet

schonning skrev:

Med svenska returflaskor menar du typ Mariestads, Zeunerts mfl?

Japp, Pål menar dom du betalar pant på, typ Mariestads och Zeunerts.

Testa jämför "kragen" på en 50 cl Mariestad mot en vanlig 33 cl retur/pantflaska då ser du lätt skillnad.