I bryggarprogrammet ProMash kan man beräkna IBU för ett öl man brygger. För variabeln alfasyra % finns en särskild funktion "Figure time loss" är alfasyran kan justeras för flera faktorer.
Det är
1) Kottar, pluggar eller pellets
2) Förvaringssätt: "No seal/polybag", "Barrier packaging/Airtight jars" eller "Barrier packaging/Vacuum/Inert gas"
3) Förvaringstemperatur
4) Förvaringstid
5) Ursprunglig alfasyra i procent
Förutom justerad alfasyra så får man reslutatet representerat grafiskt i en kurva med procent alfasyra på y-axeln och tiden i månader på x-axeln.
Det finns också en databas med en massa humlesorter och deras vanliga alfasyra.
Ett exempel:
Jag har en oöppnad vacuumfoliepåse från Humlegården med Targetpellets, alfasyra angiven till 11.4% och från 2006 som jag köpte nyligen.
Jag antar att humlen ska vara skördad i september 2006. Jag säger att den är förvarad hela tiden i en "Barrier...Vacuum.." (som ska vara det bästa alternativet) och vid kylskåpstemperatur (7,5C). Den är då 29 månader gammal.
Med dessa värden får jag resultatet att alfasyran nu ska ligga på 4,5 %. Det är alltså 40 % av vad som står på påsen.
Humlegården skriver "Kvaliten garanteras i oöppnad förp. t.o.m. dec. 2009" men vad menar man med det?