Kryddning av öl
Har sökt på tidigare trådar i avsikt att få tips om lämpliga kryddor till öl, men inte hittat så värst mycket.
Skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter. Vilken krydda? När i processen? Hur länge? Blev det bra, etc?
/Mats
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kryddning av öl
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har sökt på tidigare trådar i avsikt att få tips om lämpliga kryddor till öl, men inte hittat så värst mycket.
Skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter. Vilken krydda? När i processen? Hur länge? Blev det bra, etc?
/Mats
/Mats
Hej Golf...
Det beror lite på det. Kryddor och öl är lite trickigt. Det beror ju lite på vad för sorts öl du är ute efter. Om man pratar kryddor så tänker väl dom flesta på JULÖL.
Om kryddad julöl är jag inte så där väldigt van, jag "spånar" lite.
Nejlika, kardemumma, krydd peppar, muskot, ingefära.. Kryddor i öl låter nästan som Glögg.
Det jag vet det är att varit med länge på forumet, det är att man skall va hyfsat försiktig med kryddorna, annars så tar dom helt "över". Det skall i och för sig komma från mej, Jag är väl den enda människan, i världen som gillar Falcons Julmumma, den kan jag dricka många av.
Det får bli min nästa års julöl.
Annars så har jag "jobbat" lite med Wit, alltså den belgiska veteölen. Jag tycker mycket om Belgisk vete öl, men det är roligare att brygga den syd tyska veten.
Kryddor i en Belgare är krossade koriander frö samt skalet av "nu slår" alzheimern till, jag har glömt orgianl frukten, men i Svergie använder vi Pomerans skal, en del använder skal från Lime, eller apelsin.
Det jag skrev är lite jobbigt med "kryddor" det är att få den där subtila smaken, det är att gå på den berömda kniveggen, men det är kul att experimentera.
Bo
Hej Mats,
Bogen "Radical Brewing" af Randy Mosher har mange gode forslag til hvordan du kan anvende krydderier, svampe, frugt, planter etc.
Absolut anbefalelsesværdig læsning. Som Bo nævner, så pas på med doseringen (også i forhold til de recepter som findes i boken) - little is better!
Jan
Hej
Klipper in lite gamla inlägg från annat forum , dock lika sant ännu ;-)
Har själv kört med starkspritmetoden (ju starkare sprit ju bättre)och
varit mkt nöjd pga doseringsmöjligheten.
Har provat bla: Ytterskalet fr olika citrusfrukter.
Vaniljstång tunnskivad. Kryddnejlika mortlad. Kanel mortlad.
Muscotnöt mortlad (stark/dominant!). Stjärnanis mortlad.
mm mm.
Däremot har jag låtit det ligga flera dygn ibland.
Metoden är lämplig även för brännvinskryddning tex Absolut Citron/Vanilj!
Min personliga tumregel lyder: Passar det i bröd/bakverk så kan det
passa i finöl..........dock inte allt på en gång :roll:
Kv Vikingens testpanel brukar utgå från 1 ml extrakt per 2000 ml finöl.
Genom att starta ganska lågkoncentrerat så har man alltid möjlighet
att öka på koncentrationen efterhand.
Däremot förbrukar vi inte hela mängden 2000ml utan klarar jobbet med
en betydligt mindre provbatch. ;-)
Smaksättningen görs i samband med omtappningen till sekundären.
Därmed får man möjlighet att följa upp och ev. justera innan ölet tappas på flaska.
Funderar på att bygga upp ett husbehovs-sortiment av enskilda alkoholbaserade extrakter.
Vore elegant att kunna finlira med tex apelsin och vanilj var för sig.
En fördel med alkoholbaserad extrakt är den förmodade desinfektionen av de använda kryddorna.
Som vanligt så är detta ett sätt att lösa uppgiften, men det finns säkert många andra sätt!
Raasken
Jag är inne på samma spår, jag har helmaltsbryggt ett pilsneröl och då har jag provat att krydda det med ytterst lite mald anis 5 minuter från slutet. Den står nu på primärjäsning. ![]()
Jag ser fram mot att få provsmaka den, om det blir som jag tänkt mig så kommer den att ge en liten eftersmak av lakris. ![]()
/ErikT
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kryddning av öl