Jäsning av öl - funkar det ändå trotts mitt misstag?

Hej!
jag är en nybörjare innom detta med bryggning och har precis startat min första egna satsöl.
jag bytade ut jästen som följde med(som var torrjäst) till en annan(flytande).
den jag bytade till var Brewers Choice European Ale(1338).
när jag hade allt i jässpannen och det var dax att hälla i jästen så läser jag på paketen och där står att man ska aktivera den. den här bilden missuppfattar jag som att man ska skaka den och då gör jag detta.
när jag sen öppnar påsen är där en jästliknande vätska plus en liten påse med öl liknande vätska i.
jag tänker inte på detta utan häller i jästen och kollar på den lilla påsen. då tittar jag på påsen till jästen igen och då fattar jag att man skulle trycka ut den ölliknande vätskan i jästen för att aktivera den.
men jag hade ju hällt i jästen i jäshinken redan?
jag tar ett snabbt beslut och trycker i den ölliknande vätskan i jäshinken, sätter på locket och jäsröret och nu står hinken där.
jag undrar om det kommer funka ändå?
dessutom undrar jag hur hög alkoholhalt det ungefär kommer bli.
det är en Muntons Traditional bitter sats och jag hällde i 1kg Malt extrakt(torkat).
alkoholmätaren stod på c.a 45
blir detta rätt?
//lättskrämd nybrjare

Sv: Jäsning av öl - funkar det ändå trotts mitt misstag?

Jag tror att det kommer börja jäsa snart. Håll dig kall ett dygn och håll tummarna!

tack för svar:) men jag lyssnar gärna på andras synpunkter också:) hur hög akoholhalt blir det tro? vill ju inte ha allt för hög men där stod man skulle hälla i 1kg socker så jag följde ju det:) Öchle mätaren stod på 45 när jag kolla.

45 öchle borde bli som en mellanöl eller starköl beror på hur pass det jäser ut.

Ifall 1.045 jäser till 1.011 så hamnar det på 4,4%, ifall det skulle jäsa ner till 1.008 skulle det hamna vid 4,8%. Jag tror det blir någonstans mellan 4,2-4,5% med tanke på att det är ganska vanligt för vissa bitters också.

okej:) liknande vilken öl kommer den smaka då?^^ jag gillar Bishop Finger:P

Det låter som du har köpt dina grejer på PGW och dom säljer ju Wyeast propagator, vilken kräver förkultur. Men å andra sidan är inte ditt OG (öchsle) särskilt högt så det kanske funkar i alla fall, även om det kommer ta lite längre tid för jäsningen att komma igång. Hoppas bara att du varit noga med hygienen, så att du inte får infektion i vörten innan jäsningen kommer igång.
Ditt OG på 45 gör att du, om det jäser som det ska, hamnar på ca 4,5-5% alkohol...ungefär.

Come to the Dark Side, we have cookies.

jag håller tummarna då:) tycker nästan de borde skriva om jästen ´kräver förkultur?

sandies skrev:

jag håller tummarna då:) tycker nästan de borde skriva om jästen ´kräver förkultur?

Hej sandies

Om du läser noga på jästpåsen så skrivs det faktiskt att det i bland behövs förkultur. Men i ditt fall så skall det inte behövas.

Att du bytte ut jästen som följde med ölsatsen var bra samt helt riktigt. Det betyder att din satsöl kommer att bli mycket mycket bättre än om du hade använt jästen som följde med satsen, var det en Cooper ölsts?

Jag använde en BC jäst som var tror jag ca 10 månader gammal. Jag bryggde en ale (helmalt). Volymen var 12 liter. Jag "knackade" påsen, ca 5 dagar innan själva brygg dagen. Det tog ca 3 dagar innan den började svälla upp. Efter 5 dagar så var påsen bara som en halv fotboll.

Det tog ca 36 timmar innan jäsningen drog i gång ordentligt. Ölet blev en välsmakande APA, kommer inte att gå till historien men fullt ok.

Det lite luriga är att om det tar allt för lång tid innan jäsningen kommer i gång så kan vörten bli infekterad. Men har du haft allt ordentligt steriliserat så skall det funka även över 48 timmar men då skulle jag bli ordentligt orolig om inget har hänt.

En annan gång trodde jag att innerpåsen var krossad, men icke. det hände inget.

Då gjorde jag en för kultur som efter ett tag kom i ordentlig jäsning. Jag tror att det tog ca 2-3 dagar så hade jag en ordentlig jästgiva i botten av E-kolven.

Den gången så drog jäsningen av vörten i gång på 10 timmar. En förkultur är alltid bra att göra även om det säjs att det inte alltid behövs.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Jag använde en BC jäst som var tror jag ca 10 månader gammal. Jag bryggde en ale (helmalt). Volymen var 12 liter. Jag "knackade" påsen, ca 5 dagar innan själva brygg dagen. Det tog ca 3 dagar innan den började svälla upp. Efter 5 dagar så var påsen bara som en halv fotboll.

Tre dagar? På påsen står det ju att det ska ta tre timmar!

I alla fall så har jag vid två tillfällen startat jäsning med Propagator utan att lyckas göra någon ordentlig förkultur. Första gången visste jag inte om jag lyckats krossa den inre påsen och den svällde i varje fall inte på flera timmar. Och jag hade inte tid att göra förkultur. Så jag slog bara i Propagatorn i brygden och när jag kom tillbaks till stugan två veckor senare så jäste det. Ungefär samma procedur upprepades vid ett senare tillfälle.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Hejsan, kan inte hålla mig från att berätta hur jag gör, jag använder activator iof men många säger att man ska göra förkultur iallafall, jag har aldrig gjort förkultur på öl som har haft lägre og än 1.058, och då har jag 2 påsar på 48 liter..  Jäsningen sätter istort sett alltid igång inom en timma även om inte paket har svällt upp helt efter smackningen, jag förvarar alltid jästen i kylskåp och tar fram den, väntar en timma, smackar den och skakar den ca 5 min. Därefter placerar jag den på kylskåpet (där är det lite varmare än normal rumstemp 23-24) och därefter sättter jag igång med ölkokningen.

Det viktiga när väl jästen är tillsatt är att syresätta vörten, har man ingen pump till det kan man som jag hjorde förut använda en väl DECINFICERAD hålslev, frityrslev eller skaka dunken om man orkar.

Det jäser, jag lovar..

//Mattias

Åldern på jästen spelar definitivt in. När jag gjort förkultur på en Propagator med +6 månader på nacken, så har det ibland tagit rätt lång tid för förkulturen att vakna till liv. Om en sån påse fått gå direkt i vörten så hade det nog spelat roll för slutresultatet. Men man får inte oroa sig för mycket heller.

12 Senast ändrad av sandies (2009-02-04 15:26:34)

jag var välldigt noga med att sterilisera allt när jag kokade vörten, menjag syra satte nog inte spec. bra, kan det vara en nakdel?
jag använde Muntons Traditional bitter, tillsatte 1kg Muntons Mörka torkade maltextrakt.

det har nu gått 24 timmar och det har inte börjat jäsa, något som är fel?

Hej
Syresättningen är speciellt viktig när du har dåligt med jäst.
Har det inte börjat jäsa så är det inte för sent att skaka hinken.

/Kjell

okej, jag skakade om hinken lite, men kanske bättre om man öppnar och rör om lite med en hålslev?

Nej, vid det här stadiet så är det bäst att inte öppna locket alls, lika bra att vara säker ^^

17 Senast ändrad av sandies (2009-02-05 19:49:27)

Hej!:) mailade PGW där jag köpte grejjerna från och de skrev såhär:
Hej Tobias!

Beträffande ölsatsen som inte vill jäsa:

Har du öppnat locket och kollat om det skummar och luktar "jäst", eller har du bara konstaterat att det inte bubblar i jäsröret? Varför jag frågar är för att det är ganska vanligt att man har ett mindre läckage om man jäser på jäshink. Detta gör att om man har en svag jäsning kanske inte uppfattar att det jäser.

Vad har du för temperatur i rummet där det jäser och vad hade du för temperatur på vattnet när du startade jäsningen?

MVH
PGW

ska jag tolka det som att det jäser? det skummar lite i hinken, kanske en halv cm eller något.
och dessutom så luktar det jäst när man öppnar, är det täcken på att det jäser?

Det låter som en helt normal jäsning, låt det bara få vara i fred ett bra tag nu ska du se att allt ordnar sig smile

okej, hoppas det ordnar sig tack alla som hjälpt:)

okej, nu är jag kanske lite töntig här men det får ni stå ut med(A) DET BUBBLAR!!!!:D

Ett Stort Grattis smile

22 Senast ändrad av sandies (2009-02-05 23:32:34)

finns där fortfarande risk att den infekteras?
och ska jag räkna en vecka från idag eller en vecka från när jag satte den på jäsning eller ska jag kolla när det slutar bubbla?

När det inte bubblar längre, ta ett prov och mät SG på det. Vänta två, tre dagar och ta ett nytt prov.

Om de båda proven har samma SG så har ölen jäst ut.

Bubblor eller tid säger inte så mycket i sig själva och kan vara farligt missvisande. (Exploderande glasflaskor är inte bara kladdigt.)

Albin skrev:

När det inte bubblar längre, ta ett prov och mät SG på det. Vänta två, tre dagar och ta ett nytt prov.

Om de båda proven har samma SG så har ölen jäst ut.

Bubblor eller tid säger inte så mycket i sig själva och kan vara farligt missvisande. (Exploderande glasflaskor är inte bara kladdigt.)

Hej

Jag håller helt med Albin. Tiden eller bubblor är bara "signaler" på hur jäsningen fungerar/har fungerat.

En (1) sak som du ABSOLUT skall skaffa dej det är en hydrometer.

Ta ett prov på vörten innan du tillsätter jästen.  Skriv upp det.

När det slutat bubbla i jäsröret, vänta i 2 dagar. Ta ett prov nmed hydrometern. Skriv upp det.

Vänta i 3 dagar, ta ett nytt prov med hydrometern, skriv upp det.

Är prov 2+3 innom 1-2 streck så är ölet utjäst, det blir inte i varje fall en handgranat av innehållet i flaskan.

Et jäslock kan plötsligt sluta hålla tätt och du slutar det bubbla i jäs rörwet, men en hydrometer visar alltid rätt i den temp den är kalibreard för.

Bo

Hej Sand.

Om du "orkar" försök att inte öppna locket på jäshinken mera än absolut. Med det menar jag, öppna det inte för än du tappar om.

Om man håller på att öppna locket i tid och otid, som jag gjorde i början av kariären, så ökar hela tiden schanschen (felstavning) att  ju mer ölet jäser, ju större är det att du får in något i ditt öl som du inte vill ha.

Snabba ryck mellan omtappningarna är det som gäller, lägg gärna en nytvättad handuk ovanpå avtappningshinken samt gärna en på sek hinken sen snabbt på med locket som givetvis med hink är steriliserat.

Bo