Bygga om kolsyresläckare

Hej

Jag är nu inne på att bygga en fatölsanläggning eftersom det är alldeles för jobbigt med flaskfyllning. Jag äger redan en 3.75kg brandsläckare med kolsyra och ser därför ingen anledning till att köpa en färdigbyggd. Gängorna som slangen sitter på är ca 22mm utvändig gänga så borde väl gå att sätta en regulator direkt på denna? Gängorna i tuben är ca 28mm invändig gänga. Mina frågor är:

1. Vad tjänar jag på att byta ut handtaget mot en ny ventil? Jag har läst att handtaget kan läcka, men det kan väl knappast läcka mycket om den håller trycket i flera år? Och man lär väl knappast använda den nya ventilen till att reglera mer än bara på/av?

2. Om jag skall byta ut handtaget mot en ny ventil, vad heter en sådan, var köper man den och vad kostar den?

3. Hur plockar man bort stigarröret? Sågas det av när man skruvar loss handtaget (om man nu vill använda handtaget)?

Tack på förhand!
Mvh Albin

Sv: Bygga om kolsyresläckare

Till att börja med så kan du använda den kolsyran som är kvar genom att vända upp och ner på tuben. Litet bökigt blir det kanske, men det borde gå att bygga någon sorts ställning att ställa den i.

Sen när tuben är tom så tar du itu med att ta bort stigarröret och fylla på nytt.

Jag har aldrig gjort det här själv. Mina kunskaper är rent teoretiska. Men om jag får fatt i en släckare så kommer jag att försöka.

Själv har jag klarat mig med 300g SodaStream-tuber. Räcker längre än man tror och jag har förmånen att bo nära PGW i Stockholm som fyller dem för 35 kr.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Bygga om kolsyresläckare

Kolla om inte firman där du fyller din släckare kan fixa det hela samtidigt som de fyller den.
Jag köpte min med skruvventil och utan stigarör direkt från brandfirman.

Sv: Bygga om kolsyresläckare

Om man använder handtaget för att slå på och av gasen så börjar det efter ett antal på och av läcka i handtaget.
När den är stängd så läcker det inte.

Så var det med en brandsläckare jag hade för länge sedan.

/Kjell

Sv: Bygga om kolsyresläckare

tio Pepe skrev:

Till att börja med så kan du använda den kolsyran som är kvar genom att vända upp och ner på tuben. Litet bökigt blir det kanske, men det borde gå att bygga någon sorts ställning att ställa den i.

Jo jag läste detta igår att man kan göra så. Tänkte jag skulle göra precis som du säger och köra slut på kolsyran som finns i tuben genom att ha den upponed, sedan överväga att sätta in en ventil. Lite synd dock, jag hade sett fram emot att få blåsa ur släckaren. wink

svensson.lu skrev:

Kolla om inte firman där du fyller din släckare kan fixa det hela samtidigt som de fyller den.
Jag köpte min med skruvventil och utan stigarör direkt från brandfirman.

Bra idé! Det tänkte jag faktiskt inte på att de kan ha sånt. Skall kolla nån dag vad de tar för påfyllning, trycktestning och ev. tubventil.

Kjell skrev:

Om man använder handtaget för att slå på och av gasen så börjar det efter ett antal på och av läcka i handtaget.
När den är stängd så läcker det inte.

Ok! Det låter ju rimligt när du säger det. Jag antar att jag byter till en riktig ventil efter första tuben då om jag kan hitta en som inte orsakar allt för kraftiga smärtor i snåltarmen. wink


Tack alla tre för bra och snabba svar! Då har jag bara en fundering kvar, hur sitter stigaröret i tuben? Sitter det ihop med handtaget så det försvinner automatiskt när man byter till en ventil?
Mvh Albin