Ifall det inte jäser.

Hej.

Jag bryggde idag och tror att själva bryggningen gick okej. Nu börjar jag få ångest för att jag kanske varit dumsnål.
Jag hade en gammal jäst som legat i kylen men jag aktiverade den för fyra-fem dagar sedan för att se om den svällde vilket den gjorde precis som de ska. Jag tänkte att det går då bra att använda den så jag hällde i innehållet smackpacken i mina 8 liter vört. Om smackpacken sväller är det ett tecken på att den går bra att använda trots att den kanske är lite för gammal? Om den inte börjar jäsa bör jag tillsätta någon typ av torrjäst då? Isåfall vilken? Bara två timmar senare ligger det redan en jästkaka (tror det heter så) i botten. Är det normalt? En lite fråga till, på vattenlåset följer det med en liten röd kork, ska den sitta åt på vattenlåset eller ska man ta bort den när det börjar jäsa?

Sv: Ifall det inte jäser.

Om smackpacken sväller är den i regel ok.  Se nu till att skaka jäskärlet ofta i början så att vörten syresätts och jästen får ett bra livsklimat.  Har du en högflockande jäst vill den gärna lägga sig på botten och vissa sådana jäster måste man skaka om av bara h-ete och ofta.  Vilken jäst är det?

Ta bort korken.  Den behövs inte vid öljäsning.  Fyll vattenlåset med vatten eller vodka. 

Det går säkert bra, men skaka på de första dagarna, tre-fyra gånger om dan.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Angående locket, det är nog meningen att det skall vara på men hos mig så brukar det ploppa bort av sig själv när det jäser ordentligt.

Hej och tack för snabbt svar.

Det är en wyeast propagator jag kör med. Nu fyllde jag vattenlåset med (så många självklara grejjer man inte vet och som inte står någonstans), jag fyllde så att den ena sidan vattenfylldes iaf.

Så man ska skaka jäshinken så pass mycket alltså.

Petar man vattenlåset bubblar det till lite. Vad för skede är jäsningen i då? Ska man fortfarande syresätta vörten genom att skaka hinken?

6 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-12 14:05:36)

Ifall det jäser fint och jästen har fått ett starkt fotfäste och börjat jäsa så finns det inte direkt något syre i tunnan bara gaser och vid detta skede vill man inte utsätta grönölet för syre (ger otäcka smaker).
Men vörten däremot, den vill man ge rikligt med syre så att jästen kan föröka sig och ha ett bra klimat redan i början av jäsningen.

Vissa jäster kräver att man skakar lite liv i dem, du får ju skaka tunnan och ibland mår jästen bra då man "skakar liv i den" (jag läste om ett bryggeri som "gick ut o gick med ölet", alltså dom tog ölet som fortfarande jäste och rullade runt de gigantiska tunnorna på bakgården för att blanda runt och låta jästen komma igång på nytt, fast det var nog för tryckjäsning/kolsyrejäsning). När man skakar jäshinken för ett jäsande grönöl så utsätter man den inte för syre (som man vill undvika) utan skakar liv i jästen helt enkelt.

Ok. Petar man på vattenlåset bubblar det men inte av sig självt. (2 dagar efter bryggning) Det känns inte som att det rätt läge att ge jäshinken stryk genom att vaska om vörten. Men jag vet inte om det jäser tillräckligt heller för helst ska det väl bubbla till av sig självt? Känns osäkert med lite ångest, man har ju ändå slitit 5-6 timmar med bryggden.

Kan nog ta lite tid beror också på vilken jäst som du använder, men jag tror att du bara behöver ge det lite mer tid.
Ser du ifall det är tryck i jäshinken, buktar locket lite lätt uppåt alltså?

Hej. Nej det buktar inte uppåt men det har bildats ett tunt skumlager iaf vilket jag ser som positivt. Det är väl bara att avvakta och hoppas på det bästa tror jag.

10 Senast ändrad av Portugisen (2009-01-14 13:02:16)

Steff, Wyeast Propagator är det tänkt att man skall jäsa en förkultur på, som man sedan tappar i ölen för jäsning.  Det kan gå att jäsa på den utan att göra en förkultur eftersom din öl bara är på 8 liter. Wyeasts Activator är den jäst som skall användas direkt i ölet eftersom denna innehåller fler jästceller än Propagator.

Men frågan jag hade är vad heter jästen du använder?  Wyeast has massor av olika jäster, både lager- och alejäster, och alla har egen karaktär.  Vissa är högflockande (t.ex. 1968 Special London Ale) och ger snabb och effektiv jästfällning och ett klart öl.  Problemet är att jästen fäller ut så snabbt att du kan få en avbruten jäsning om du inte kontinuerligt skakar om och syresätter ölet.

Andra jäster är lågflockande och jäser bra.  Man behöver bara skaka om fatet ett par tre gånger i början och så är jäsningen i full gång.  Dessa ger å andra sidan ett grumligt öl som kanske bara blir klart med lång och kall lagring efter jäsningen.  Ett exempel är German Ale.

Steff skrev:

Hej.

Jag bryggde idag och tror att själva bryggningen gick okej. Nu börjar jag få ångest för att jag kanske varit dumsnål.
Jag hade en gammal jäst som legat i kylen men jag aktiverade den för fyra-fem dagar sedan för att se om den svällde vilket den gjorde precis som de ska. Jag tänkte att det går då bra att använda den så jag hällde i innehållet smackpacken i mina 8 liter vört. Om smackpacken sväller är det ett tecken på att den går bra att använda trots att den kanske är lite för gammal? Om den inte börjar jäsa bör jag tillsätta någon typ av torrjäst då? Isåfall vilken? Bara två timmar senare ligger det redan en jästkaka (tror det heter så) i botten. Är det normalt? En lite fråga till, på vattenlåset följer det med en liten röd kork, ska den sitta åt på vattenlåset eller ska man ta bort den när det börjar jäsa?

Hej

Vilken sorts jäst var det du använde? Antagligen en Activator, eller?

Propagator finns väl knappast kvar i marknaden längre`?

Propagator hade ca 18 miljarder jäst celler, Activator skall ha ca 100 miljarder celler.

Din volym är på 8 liter. Med den volymen så borde du få  igång en god jäsning med en "forbolls uppsvälld" propagator utan förkultur, men det är ett gränsområde där.

En Activator skall räcka att dra i gång ca 25 liter med ett OG på 1052. Enligt Wyeast 5 us gallon med ett Og 1060

För att va riktigt säker så är en förkultur aldrig fel.

Om du vill ha torrjäst så rekomenderar jag S-04= en mycket fast botrtensats= blank öl annars så är US-05 min favo

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Propagator finns väl knappast kvar i marknaden längre`?

PGW säljer bara Propagator.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Ok tyvärr har jag slängt jästförpackningen men utöver redan nämnda propagator kan jag säga att det var en alejäst.
Det började jäsa iaf efter ca: ett dygn och det börjar avta nu. I helgen räknar jag med att kunna tippa över ölen till en sekundär. Nu är frågan om jag ska tippa över innehållet från den primära (minus jästkakan såklart) till en 30 liters jästhink eller om man ska köpa en claes ohlson hink (10 l.) med lock som inte är helt lufttät. Vad rekommenderar ni för sekundären av ovanstående två alternativ. Hur lång tid rekommenderas för sekundären?

14 Senast ändrad av Portugisen (2009-01-15 19:43:19)

I sekundären, som egentligen bara är fråga om lagring och mognad, skall det vara så lite luft som möjligt i fatet.  Tappar du över 8 liter öl i ett 30 liters fat kommer du få oxideringar och dålig smak på ölet.  Köp ett 10 liters fat med skruvkork för jäslock.  Eftersom du inte verkar ha någon bra utrustning för att kunna avgöra om jäsningen slutat eller ej, är det bättre att du behåller ett fat med jäslock, eftersom jäsningen kanske fortfarande pågår.

Sekundären är en lagringsprocess mer än något annat, låt den vara på sekundär i 2-4 veckor i allafall innan du tappar på flaska.  Ju längre desto bättre.  Har du brottom låt det gå en vecka eller två i allafall.

I fortsättningen, ta lite mer tid att planera och undersök vilken jäst du skall använda.  Utan tvekan är jästsorten och dess levnadsbana den viktigaste av alla ingredienser i ditt öl.  Om du använder en jästsort med en bas på bara pilsnermalt och du har ett öl som smakar belgisk blond, ett annat och ölen smakar lager, en tredje och ölen är som en pale ale.  Utan tvekan den viktigaste ingredienten i ditt öl.  Utan jästcellerna och deras karaktör blir det inget öl alls.  Det finns massor av literatur och internetsajter som beskriver Wyeasts och andra jästleverantörers jästsorter.  Börja där. När du valt jästsort och därigenom vilket öl du tänker brygga, kan du välja malt och maltextrakt.

Mvh
Pål

15 Senast ändrad av Steff (2009-01-15 20:14:40)

"I fortsättningen, ta lite mer tid att planera och undersök vilken jäst du skall använda.  Utan tvekan är jästsorten och dess levnadsbana den viktigaste av alla ingredienser i ditt öl."

Jag har planerat och läst på som en besatt men att söka efter rätt information är extremt tidskrävande och alltför sällan får man rätt svar. När jag köpte jästen (för ganska länge sen nu) visade jag bara receptet på en best bitter och de plockade fram propagatorn för mig. Därför blev det en best bitter jag bryggde. Tidigare lät jag brygden enbart stå på primären men jag tyckte det blev för mycket jästpartiklar och därför vill jag ha en sekundär. Problemet är att jag brygger små omgångar och jäshinkarna är så stora och bara finns i en storlek. Givetvis har jag hört talas om att ölet kan oxideras samtidigt som det finns andra som verkar ta det med en klackspark och tycker att ölet blir bra ändå.

"Eftersom du inte verkar ha någon bra utrustning för att kunna avgöra om jäsningen slutat eller ej, är det bättre att du behåller ett fat med jäslock eftersom nåågon jäsning kanske fortfarande pågår."

Vad för utrustning ska man mer ha utöver en hydrometer? Hur vet man när det jäst färdigt? Är det FG som du syftar på?

"Köp ett 10 liters fat med skrivkork för jäslock"

Med risk för att låta dum, men vad för slags fat? Kan en inte helt lufttät hink med monterat vattenlås funka?

Obrigado

tio Pepe skrev:

PGW säljer bara Propagator.

och torrjäst.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Steff, du får förlåta mig om jag for fram som en Messerschmidt, eller var besserwisser?  Det var inte meningen.

Eftersom du inte kommer ihåg vilken jäst det var du använde och inte var medveten om att propagatorn är till för förkulturer tog jag det för givet att du inte planerat din bryggning särskilt väl.  Om jag har förolämpat dig ber jag om ursäkt.  I de flesta recept brukar man ange vilken jäst man skall använda.  Weastlab ger massor av bra information på deras hemsida.  Ett bra tips.

Jag brygger själv 10 literssatser och använder 25 liters fat för primärjäsning och 10 litersdunkar med skrivkork med jäslock för sekundärjäsning.  PGW säljer dessa, både dunkarna och skruvkorkarna med hål för jäslocket.  Det var det menade - kanske var det det du menade också?

När det gäller mätutrustning är det hydrometern jag refererar till, men också vad du förväntar dig att få för FG.  När du planerar din brygd är OG och FG parametrar du jobbar med från början, och möjligheten att nå ett visst FG beror mycket på potensialen i jästen, samt givetvis i hur mycket och vad för slags jäsbart material du har.  Att tappa på sekundären efter en vecka är bra om du vet att jäsningen avstannat naturligt, men det kan också vara alldeles för tidigt.  Ett öl som skulle ha jästs till FG 1.010 men hamnar på FG 1.020 blir väldigt fylligt, sött och svagt.

Vi hörs.  Och "de nada"

Svarar man "obrigado" till "de nada"?

Tänkte bara fråga om någon har tips om hur man ska uppskatta FG? Jag vet att OG självklart påverkar, samt mäsktemperaturen och maltgivan. Går det att översätta detta till siffror och formler?

19 Senast ändrad av Steff (2009-01-16 19:41:20)

Ingen fara portuguisen. Jag uppfattar inte dig eller någon som en besserwisser. Det är en trevlig stämning härinne. Möjligen kan folk ha glömt hur krångligt det var när man började och det är lätt att känna sig dum. Ett problem är alla olika råd man får av folk och som ibland motsäger varandra eller att man ibland inte vet vad folk refererar till. Jag är glad ändå att jag körde igång utan att veta varenda detalj eftersom "learning by doing" är bästa sättet att lära. Vissa saker är extremt abstrakta att läsa om men får man se processen med egna ögon faller många bitar på plats.

Hursomhelst. Jag fick ett OG på 1051 och ett FG på 1010 när jag kollade idag. Jag tolkar det som att den jäst färdigt och tänkte tappa redan nu då det känns onödigt med en sekundär för ölen är redan "klar" och jag vill inte att min lilla mängd ska oxideras eller råka ut för något annat otyg. Eftersom alla primär och sekundärjäser i flera veckor känns det något märkligt att tappa och lagra så snabbt men jag har uppfattat det som så att när man nått sitt FG kan man tappa upp.

På söndag blir det ölkurs och veckan därefter en ny brygd.

Tack för tipsen med dunkarna. Ska kolla in det nästa gång jag besöker PGW. När du sa fat tänkte jag på ett fat för att tappa upp ölen på, alltså från den fatöl man kan få på krogen.

mangster skrev:

Svarar man "obrigado" till "de nada"?

Tänkte bara fråga om någon har tips om hur man ska uppskatta FG? Jag vet att OG självklart påverkar, samt mäsktemperaturen och maltgivan. Går det att översätta detta till siffror och formler?

Det bästa är nog att gå efter de siffror på utjäsningsgrad som WYEAST har för sina jäster.
De flesta jäster ligger runt 75% +- 2%

Som tumregel (för en helmaltsöl utan socker) så blir alltså FG 1/4 av OG.

Det går också att gå på hur mycket dextriner som bildas.
JAg gjorde ett inlägg för några år sedan som innehåll hur mycket dextriner man får vid olika temperaturer.
Lite letande här på forumet så borde man hitta det.

Mangster, man svarar "de nada" till "obrigado", inte omvänt. Ungefär som "ingen orsak" till ett "tack". 

Steff, bra att du tog det på rätt sätt.  Du har rätt, i bland kan det vara så att frågorna känns "gröna", men så skall det ju vara.  Mitt enda syfte var att promotera mer undersökning och planering.  Jag brukar spendera två-fyra veckor på att planera en brygd.  Då har jag läst om allt.  Eftersom jag aldrig följer ett recept ordagrant, utan måste ha en egen skruv på receptet, blir det många funderingar och upprepade analyser innan jag väl sätter igång. 

Men du har helt rätt.  Frågar man hembryggare får man i regell tusen svar, många helt på tvärs av varandra.  Men det är ju också det bästa med hembryggning.  Eller hur?

Portugisen skrev:

Mangster, man svarar "de nada" till "obrigado", inte omvänt. Ungefär som "ingen orsak" till ett "tack". 

Steff, bra att du tog det på rätt sätt.  Du har rätt, i bland kan det vara så att frågorna känns "gröna", men så skall det ju vara.  Mitt enda syfte var att promotera mer undersökning och planering.  Jag brukar spendera två-fyra veckor på att planera en brygd.  Då har jag läst om allt.  Eftersom jag aldrig följer ett recept ordagrant, utan måste ha en egen skruv på receptet, blir det många funderingar och upprepade analyser innan jag väl sätter igång. 

Men du har helt rätt.  Frågar man hembryggare får man i regell tusen svar, många helt på tvärs av varandra.  Men det är ju också det bästa med hembryggning.  Eller hur?

Hej Pål

Off topick kanske, men har du fått tillbaka känslan än? Min försvann som du vet ett tag, men den dök upp i gen.

Jag var ju rent teoretiskt intreserad hela tiden av bryggning. Mitt prob som jag kanske nämde det var att ett tag så var själva bryggningen mycket mera intresasant än konsumtionen. Jag samlade på mej ett anseligt lager.

Det gick ju inte att dricka upp all den öl. Sedan så blev väl några "krukor" öl i rad inte så där lysande, inte så att dom var direkt dåliga, men stoppet blev när min favo Weissen smakade marispan, det kan ju i bland vara en del, men ett helt marsipan kokeri, då gav jag upp.

Nu är jag så sakteligga i gång på 10 liters satser, lättare att få bra kok på samt lite mera experimenterade.

Hoppas du kommer i gång igen, det var alltid intressant att läsa dina inlägg om bruggning samt dom som handlade om annat.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Bobo.

Nej inte ännu, men jag har börjat planera lite igen.  Det blir nog en beglare för att samla mod och intresse, men inte riktigt än.  Mitt problem är jobbet, jag är inne i en rätt tuff period med mycket stress och långa dagar.  Samtidigt har vi en liten en hemma som kräver uppmärksamhet, så inspirationen har fortfarande inte infunnit sig pga allt det andra.  Det är OK.  Lite tråkigt kanske, men OK.