Torrjästens för och ev. nackdelar
Efter att vid några tillfällen ha fått kasta påsar med Wyeast Activator som börjat svullna i kylskåpet, har jag mer och mer gått över till torrjäst.
Men jag undrar över vilken smakskillnad det egentligen är mellan dom torra och dom levande (låter som en boktitel...).
Självklart så förstår jag att du har en uppsjö av olika karaktärer i Wyeast sortiment, som du inte får i torrjästen.
Men om man som jag oftast använder 1056 American Ale; vilken egentlig skillnad på slutresultatet får du om du använder US-05 istället? Finns det någon blindtest gjort mellan dom två? Vad jag förstått så är det ju samma jäststam.
Hanteringsmässigt är det ju en klar fördel att använda den torra; istället för att smacka påsen, eventuellt göra en förkultur och oroligt vänta en kortare eller längre tid, så är det ju bara att en timme innan tillsättandet till brygden fukta upp den, röra om några gånger och hälla i vörten. Tycker man har tillräckligt jobb med krossning, mäskning och kokning.
Prismässigt så går det ju tre torra på en "våt", och i ärlighetens namn; hur många gånger använder du samma kultur? Och vilket arbete har du inte med det? Sedan kan du ju återanvända den torra också, så argumentet faller ju på eget grepp
En fråga till på temat: Vilken jästtyp liknar S-04 mest? Dum fråga kanske, men nyfiken...