Cylinderkonisk jäskärl

Läsde en artickel om cylinderkoniska jäskärl å dess fördelar. en av dem var att man efter ett dygn eller två öppnade botten kranen å dränerade ut  kalldruv, humelrester och död jäst för att sedan samla den färska jästen
i konen, och när primär jäsningen är klar tappa ur jästen å på börja sekundär jäsningen.
Så här långt tycker jag att det låter helt ok för man slipper om tappningar osv som kan resultera i infektion.

Nu till min fundering, när man öppnar bottenventilen å släpper ut ca 1/2 L kommer det inte bli så att jäsröret töms på vatten å syre kommer in i tanken?

Är det någon som har erfarenhet av cylinderkoniska tankar å vill dela med sig?

Sv: Cylinderkonisk jäskärl

Man borde kunna låta det vara övertyck pga jäsning och då slippa det undertryck som skulle skapas av att man tappar av.

Då behöver man väl iofs lite fiffigare system än ett vanligt vattenlås men om man ändå skall ha ett cylinderkonsikt jäskärl kan man lika gärna fixa en övertrycksventil eller något liknande..

Sv: Cylinderkonisk jäskärl

Klart det går att fixa övertryck med ventil och så, men säkert lite besvärligare än vad som krävs.
Om man tappar ur kalldruv med mera under pågående jäsning så räcker det nog med att se till så att det finns en öppning i locket som släpper in luft, just för att vatten i jäsrör inte ska sugas in. Men den luft som kommer in lär väl lägga sig ovanpå den koldioxid som redan finns där uppe och efter lite jäsning har den tryckts ut genom jäsröret igen.

Jag tror nog att även om jäsningen stannat av så räcker koldioxidlagret för att skydda ölen mot syre, det är rätt liten mängd som tappas ur i botten. Förutsatt att den stora mängden tappats ut under jäsningen.

Sv: Cylinderkonisk jäskärl

Då kanske jag ska fixa en juseterbar övertrycksventil å en tryck manometer i locket.
Bygger en tank på 14 liter som ska passa till min ölkyl.

Sv: Cylinderkonisk jäskärl

Hej
Min erfarenhet av cylindertankar.

Min tanke var att tappa av någon liter och att det sedan skulle vara rent o fint för resten.
Först kommer tjock jäst, sedan jästgrumlig öl.
trots mänga liter förblir det väldigt jästigt.
Någon dag senare görs samma prosedur men ny tjock jäst i början, varför kom inte det ut från början?

Efter lite letande hittade jag råd på nätet.
Först ligger en stor jäst klump i botten, när man öppnar kranen åker så mycket jäst ut så att det bildar ett hål i klumpen.
sedan kommer öl som river med sig jäst.
När man låter det stå så sjunker hålet ihop och bildar en kompakt klump igen.
Rekommendationen är att tappa ur så länge det är tjockt, stäng och däng på med en gummihammare, då rasar klumpen ihop igen och du kan tappa ur tjockt igen

För övrigt så låter jag luft komma in åvanifrån vid urtapp.
Inte idealt kanske men väldigt mycke mindre syresättning än vid en "normal omtapp"

/Kjell

Sv: Cylinderkonisk jäskärl

Det blir nog så att efter som man tappar ur jästen i början då det jäser som kraftigast försvinner nog syret fort ur toppen med co2n som bildas innan det hinner infektera bryggden.
det förekommer ju jäsning i öppna kar fort farande fast i kontrolerade lokaler.

kommer att sätta dit lite olika annslutningar för div önskemål i locket.

7 Senast ändrad av James (2009-01-21 09:41:01)

Sv: Cylinderkonisk jäskärl

Under jäsning är risken för syre minimal eftersom
ett tjockt skyddande lager med skum och jäst lägger sig
på ytan. Det skulle i så fall vara på sekundären som kontakt
med syre skulle kunna vara lite farligt. Men som tur är
väger CO2 12 gram mer är O2 vid en Mol. dvs ca 38% mer
och kommer då att ligga på ytan som ett skyddande lock.
Detta förutsätter förstås att det är lung och ro i tanken.

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"