Tips önskas

Genomförde idag första hembryggningen efter bryggkursen. Det blev en "single malt" Pale Ale med Challenge humlekottar och British Ale jäst.
Allt gick förhållandevis bra, och i morgon förväntar jag mig små hemtrevliga "kluck" i jäsröret!

Det var egentligen bara ett moment som kändes lite jobbigt, och det är därför jag startar den här tråden. Hoppas på bra tips från bryggrävar och andra.

Problem 1 uppstod när jag skulle få över den avsvalnade vörten till jäsdunken. Planen var att med hävert tappa över vörten, men då det fanns väldigt mycket växtdelar från humlekottarna så proppades slangen igen hela tiden. Efter en stund övergav jag hävertmetoden och hällde helt enkelt vörten via en tratt i jäsdunken.

Då uppstod problem 2. I botten på grytan fanns kolossalt mycket ebbja [som det heter här på Österlen]. Ursprungsplanen var att tappa över den vört som stod över bottensatsen, men hade jag gjort det hade stor del av vörten gått förlorad. Alltså fortsatte jag hälla, och silade ifrån ebbjan med ett durkslag.

Tar väldigt gärna emot tips! Det gäller alltså...
1. Hävert eller hälla
2. Är det normalt med så stor bottensats?

/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Tips önskas

Efter kokning blir det rätt rejäl bottensats pga allt humle och proteiner och annat, du vill helst inte ha med detta i jäsningen. Finns ingen anledning att tappa över en nedkyld vört till jäshink med hävert, den ska ju ändå syresättas innan jäst tillsätts. Jag brukar helt enkelt skopa över den för hand och låta den gå genom ett filter.

Sv: Tips önskas

Jag ställer en saftsilsställning över jäskärlet och häller. En saftsilduk är tillräckligt finmaskig för att fånga upp all humle, även om man kör med pellets. Varmdruven (som geggan efter koket kallas) häller jag bara med. Det som inte fastnar i humlen i silen sjunker till botten med jästen när jäsningen avstannar.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Tips önskas

Jag brukar köra med humlekokpåsar och sedan hävert

Sv: Tips önskas

Pellets och hävert. Eller humlekokpåse och hävert. Plus en saftsilställning.

Sv: Tips önskas

Jag använder den klenaste sortens pvc-slang (3 mm innerdiam.) som hävert, med en tekula/tetång som filter.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/tesil.JPG

Sv: Tips önskas

Testa att göra en "whirlpool" nästa gång. Snurra vörten så fort du kan i grytan med en slev så att det blir en rejäl virvel. Vänta sen i 30 minuter och börja häverta av vörten från kanten av grytan.
Alla rester kommer att ha bildat en stor kon i mitten av grytan och undviks lätt. Humlepåsar underlättar också massor.

Sv: Tips önskas

Tack för alla användbara tips så långt! Tar gärna emot fler!
Nöden lär ju vara alla uppfinningars moder, sägs det, och nog verkar det som om bryggare är synnerligen påhittiga...! Jag är speciellt imponerad av Ratatosk's tesil - enkelt och smart!!

Jag har funderat på en sak till: Normalt sett ligger humlen i även under kylningen. Hur mycket anses detta påverka smaken? Om man använder påsar finns ju möjligheten att ta upp humlen när kokningen avslutas. Ni som använder humlepåsar - gör ni det?

Är det någon skillnad på hur geggigt det blir om man använder kottar resp. pellets?
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Tips önskas

Nog är väl pellets bra mycket kladdigare.

Om det nu finns någon hemlighet med filtrering här, så är det att skynda långsamt. Startar man med ett kraftigt sug är det risk att filterkakan kompakteras och murar igen allt. I sådana lägen är det bra med klen slang som så att säga stryper flödet av sig självt.

Sv: Tips önskas

Jörgen skrev:

Efter kokning blir det rätt rejäl bottensats pga allt humle och proteiner och annat, du vill helst inte ha med detta i jäsningen. Finns ingen anledning att tappa över en nedkyld vört till jäshink med hävert, den ska ju ändå syresättas innan jäst tillsätts. Jag brukar helt enkelt skopa över den för hand och låta den gå genom ett filter.

Hej

Jag tappar den kylda vörten med hävert som har ett nät. Jag får då en hyfsad ren vört utan att köra genom sil påse.

Sedan skakar jag hinken i 5 minuter. Tillsätter jästen samt skakar ytterliggare 5 min.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20