Fermaid K & Go Ferm
Var kan jag hitta dessa produkter för leverans till sverige?
Ska brygga mjöd och vill inte kompromissa med jäsnigen...
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Vin, cider och mjöd → Fermaid K & Go Ferm
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Vet inte riktigt, men i nödfall går det väl att beställa från utlandet.
Annars kan testa sno ihop egen näring. Det finns olika typer av näringsblandningar, men näring innehålla ammoniumsalt, fosfat, kanske en liten pH buffring för att inte pH ska falla för lågt och lite annat ibland, mineraler och vitaminer och aminosyror och ofta död jäst.
När man tillsätter ammoniumsalter så använder jästen dessa först, och tar inte upp aminosyrorna. Beroende på vad man vill åstadkommer man man tillsätta ammoniumsaltet senare under jäsningen istället för i början.
Jästnärsalt kan du nog hittar på coop kanske tom? vet inte exakt vad som är it, men ammoniumsalt iallaflal. Aminosyror kan du köpa på hälsokostaffär.
Jag kommer troligen att göra en vinjäsning snart, och jag kommer att blanda i egen näring och testa.
/Fredrik
Ok, tack för tipsen!
Göra egen näring väntar jag nog med tills jag känner att jag fått grepp om resten av hela processen ![]()
Hittade det jag sökte på www.morebeer.com till rimliga varu och frakt priser.
Vi är nu på gång att ta in dessa i sortimentet.
Väcker liv i en väldigt gammal tråd! Hur är det med Fermaid K/O och någon form av DAP? Har ni några planer att ta in det eller något motsvarande?
De gamla trådar leva än, bland skålar och pokaler ![]()
Vi är återigen på gång med att ta in Fermaid...
Annars är det så att DAP (diammoniumfosfat) ingår till viss grad i Wyeast Nutrient Blend och i White Labs jästnäring.
Och nu har vi fått in Go-Ferm, Fermaid K och även DAP.
http://shop.humle.se/jast/jastnaring/
Underbart! har sökt så länge efter någon som säljer det, nu ska de bryggas mjöd snart! ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Vin, cider och mjöd → Fermaid K & Go Ferm