Dåligt med kolsyra

Då var den första bryggden (helmalt) provsmakad för första gången - en amerikansk pale ale. Klart över förväntan! Bra och hyfsat balanserad smak redan, fin färg och riktigt klar. Jag borde egentligen springa omkring i extas över att det gick på första försöket, men naturligtvis är det något som gått snett; kolsyran, eller snarare bristen på kolsyran. Ölet är mer pärlande än kolsyrat och det pös inget när kapsylen togs bort (har hittills bara kollat 2 flaskor). Jag tappade upp på 50-cl flaskor i lördags (6 dygn sedan) och primade med 114 g strösocker löst och kokat i lite vatten, till 19 liter öl. Själv misstänker jag att kapsyleringen varit dålig - använde mig av en värdelös "Emily" från helvetes-ÖoB. Jag kontrollerade noga att flaskorna inte läckte sedan jag fyllt dem, men det krävs ju inte särskilt mycket för att kolsyran ska rymma.

Någon som har någon idé om något annat som kan gått snett? Ska jag avvakta längre (verkar lite konstigt eftersom ölen inte smakar särskilt sött)?

/Markus

Sv: Dåligt med kolsyra

Jag har fått samma problem när jag fyller för mycket i flaskorna. 4/5-delar av volymen brukar vara lagom, om man fyller för mycket så blir det av någon anledning dåligt med kolsyra.

Om man ställer ale kallt direkt så kan man också få problem med kolsyran, så jag brukar låta flaskorna stå i rumstempratur i några dagar för att bygga upp lite tryck, innan jag ställer dem kallt för lagring.

4 Senast ändrad av Flasktömmaren (2008-11-07 20:31:37)

vänta en vecka till

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Parkas skrev:

Då var den första bryggden (helmalt) provsmakad för första gången - en amerikansk pale ale. Klart över förväntan! Bra och hyfsat balanserad smak redan, fin färg och riktigt klar. Jag borde egentligen springa omkring i extas över att det gick på första försöket, men naturligtvis är det något som gått snett; kolsyran, eller snarare bristen på kolsyran. Ölet är mer pärlande än kolsyrat och det pös inget när kapsylen togs bort (har hittills bara kollat 2 flaskor). Jag tappade upp på 50-cl flaskor i lördags (6 dygn sedan) och primade med 114 g strösocker löst och kokat i lite vatten, till 19 liter öl. Själv misstänker jag att kapsyleringen varit dålig - använde mig av en värdelös "Emily" från helvetes-ÖoB. Jag kontrollerade noga att flaskorna inte läckte sedan jag fyllt dem, men det krävs ju inte särskilt mycket för att kolsyran ska rymma.

Någon som har någon idé om något annat som kan gått snett? Ska jag avvakta längre (verkar lite konstigt eftersom ölen inte smakar särskilt sött)?

/Markus

Hej

Vänta som sagt var minst 1 vecka till. Det är lite vanskligt detta med att få kolsyra. Ibland så är det hyfsat efter 1 vecka och ibland så tar det minst 2 veckor.

Sex (6 ) g /liter ska fungera hyfsat, men jag har märkt att jag har fått öka mängden den sista tiden, till mellan 6-7 g/liter.

Jag kör med en sockerlag som jag putsar i en steriliserad hink och låter ölet föda i samt röra om försiktigt dom första 5 literna.

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag låter alltid kolsyran byggas upp i rumstemperatur i två veckor, ge det lite tid

Instämmer, Rumstemp och ett par veckor.

Som ny i branschen och ny medlem här på humle är jag impad över alla svar! Tackar och bockar.

/Markus

Emily fungerar väldigt dåligt på 50cl flaskor. Bordsmodellen härifrån fungerar däremot jättebra.

Tillbaka med rapport om kolsyreutvecklingen i ölet som jag inledde denna tråd med samt resultatet av efterföljande bryggning:

I det första ölet kom kolsyran mycket riktigt fram efter ytterligare några veckor på flaska, men den är fortfarande klart i underkant. Kanske hellre det än åt andra hållet...

I min andra bryggning (en ESB, OG 1051, FG 1013, jästslurry London 1028, primär 21 grader) har kolsyreutvecklingen varit ungefär densamma. Helt OK kolsyra, men även denna gång klart i underkant, efter ca 2-3 veckor efter tappning på flaska. Nu efter 4 veckor har kolsyreutvecklingen avstannat. Jag har även denna gång primat med sockerlag (6 g/liter öl).

Båda ölen har efter primärjäsning stått på sekundär i nån vecka i 12-14 grader (har fått för mig att det skall förbättra klarningen. Kan det vara så att jästen blir för trött i den svalare sekundärjäsningen, lägger sig på botten och inte följer med till flaskorna, och därmed innebär att det är för lite jäst i flaskorna att ta hand om sockret? Ölen har inte blivit kristallklara men det kan ju bero på annat än jästen.

Parkas

Jag tror inte bristen på jäst är ditt problem. Det kan vara så att du helt enkelt inte har så mycket kolsyra kvar i ölen när den väl kommer i flaskan så det socker du tillsätter inte riktigt räcker till för att höja nivån dit du vill ha den.

testa med lite mera socker nästa omgång.