Klarningsproblem bitter/IPA

Hej,

Är ny på forumet och tycker att nivån verkar vara hög här både vad gäller diskussionston och kunnande. Inleder med att försöka få hjälp med ett problem:

Mina ljusa ales klarnar inte, har provat både bitter och IPA. Mörka överjästa öl i form av brown ale och porter klarnar fint. Det verkar som att just tillsatsen av mörk karamellmalt och chokladmalt/svartmalt gör att ölet klarnar (har försökt flera gånger med samma resultat). Dimmigheten finns både vid rumstemp och kylt öl.

Jag brygger helmalt och använder Irish Ale som jäst. Några teorier jag funderat över:

- För högt pH (ligger kring 5,5 i mäsken mot närmare 5,2 hos de mörka).

- För hög proteinhalt i vörten/fel modifiering av proteinet. Jag återcirkulerar alltid grönvörten vid lakningen tills jag får en helt klar avrinning, det går inte då jag brygger ljusa öl på pale ale malt. Då är den är grumlig även efter återcirkulering. De mörka ölen ger en kristallklar avrinning från första till sista droppen.

- Ett generellt problem vid denna typen av bryggning.

Behöver jag använda någon form av klarningsmedel?

// Christian, bryggare i Torslanda

2 Senast ändrad av geandhei (2008-11-22 18:14:38)

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Jag har använt gelatin i mina sista brygder med mycket gott resultat. Vid omtappning till corneliusfat tillsätter jag ca 2 tsk gelatinpulver i ½dl hetvatten och sedan kolsyrar jag enligt den brutala metoden (skaka och rulla) därefter får fatet stå i ca 15c värme 3-4 dagar sedan sätter jag i ölkylen och låter den kylas till 0c och stå i 2-3 dagar därefter får temperaturen stiga till 6-8c och är drickklart. Första 2-3 glasen är ganska dimmiga (gelatin och jäst) men efter det är det i regel mycket klart och detta har även fungerat på mycket grumsiga öl vid omtappning. Jag har också oftast mina brygder i enbart primärjäsnings hink 2-3v och jag har även i proctaflock sista 15min av vörtkoket.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Om du kan få tag i ett ex av av den nya Hembryggaren (nr 3) så ska du se att det klarnar....

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

bryggde två i det närmaste identiska APA, en med 90% basmalt, andra 95%, specialmalten var ljus/mörk karamellmalt, och den med mer "rost" flockade betydligt bättre, om man vill göra ett riktigt ljus öl på pale malt så TROR jag att man får göra en kortare proteinrast under mäskningen, tänker prova det själv , men det vore kul att höra fler åsikter...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

ang proteinrast.
Tidigare använde jag ofta en proteinrast på ca 30min.
Ölen blev alltid kristallklara men skummet var ofta lite dåligt.
När jag skippade proteinrasten blev skummet bättre.
Skulle inte säga att ölen blev grumlig, men absolut mindre kristallklar.
Brukar nu mäska in med mycket lite vatten.
Tempen blir då lägre och proteinrasten är mer effektiv när mäsken är tjock.
Efter typ 10 min fyller jag på med mycket varmt vatten tills temp och vatten/malt blandningen är rätt.
Tycker det blir en bra kompromiss.
/Kjell

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Hej,
Jag undrar lite över Kjells inlägg.
Du skriver att proteinrasten blir effektivare, fast å andra sidan så vill du ha bättre skum?
Jag tycker det säger emot varan lite grann.

Men jag kanske missförstår...

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Kanske en kompromiss? Nu använder han 10 min "mera effektiv" proteinrast mot 30 min "vanlig" proteinrast tidigare, då blir ölet nästan kristallklart och skummet hyfsat bra ändå?

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Precis,
Att proteinrasten blir mer effektiv är ingen fördel, men genom att välja tid gör det inget.
Det viktigaste tycker jag är att kunna gå från proteinrat till försockrings rast snabbt.
För att få den snabb så häller jag på varmt vatten på en gång.
För att malt/vatten förhållandet ska hållas bra måste jag ha en tjock mäsk.
När jag kollade vad som händer med tjock mäsk vid proteinrast visade det sig att den blev mer effektiv.

Det var altså inget jag eftersträvade, det bara blev så.

/Kjell

9 Senast ändrad av Flasktömmaren (2008-11-25 21:17:11)

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Tjena!
sitter och läser om vattenbehandling och börjar inse att t.ex. kalcium har stor betydelse vad gäller detta med klarningen av öl....
Kan någon av er snälla hembryggare "bjuda mej på ett nummer"?, har givetvis tänkt att gå med i shbf, har bara inte blitt av ännu...
Säg till via den här tråden eller maila(klicka på mitt alias)så mailar jag namn o address tillbax.
Kom igen nu och gör en god gärning!!! smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Hej

Är inte all s.k. basmalt, alltså Pale samt Pilsnermalt så väl modifierad nu för tiden att en proteinrast inte behövs?

Palemalten har väl alltid ansetts så modifierad att man kunnat gå direkt till sockerast.

Nuförtiden har väl oxså Pilsnermalten en sådan kolbachindex att proteinrast inte är nödvändig.

Är det överhuvudtaget nuförtiden nödvändigt att använda proteinrast?

Den sista tiden så har mina veteöl fått dåligt med skum. Kan det vara så att även i vetemalten ökar kolbachindexet? Kanske behöver vi inte köra med proteinrast ens med veteölet. Tid är pengar, bryggerierna behöver ha så korta tider som möjligt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Min erfarenhet med Weyermanns pilsner- och pale ale malt är att utan proteinrast så får man köldgrumling.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Rapax skrev:

Min erfarenhet med Weyermanns pilsner- och pale ale malt är att utan proteinrast så får man köldgrumling.

Hej enligt
Weyermann Pale Ale Malz så är deras kolbach 37 och det skall va ok.

Kenneth är ju bra på sådana där saker som kolbach. Han kan kanske låta täckelsen falla.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Den legendariske George Fix skrev en utmärkt bok "An analysis of brewing techniques" där han dels säger att Kolbach värden under 40 gör att man måste/bör göra en proteinrast.

Dessutom bör inte proteinrasten vara längre än 15 minuter.
Precis som Kjell skriver så ska man dessutom snabbt höja temperaturen med hjälp av tillsats av kokande vatten.

14 Senast ändrad av cmbellman (2008-11-26 11:41:14)

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Jag har aldrig proteinrastat och jag störs inte så mycket av ev köldgrumling. Ni som har erfarenhet av proteinraster - förändras smaken på nåt sätt av detta? (sorry för att frågan är lite OT)

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

För lång proteinrast leder till sämre skumstabilitet.
Dessutom till ett "tunnare" öl dvs mindre kropp.
Det kanske inte är smaken som påverkas så mycket, snarare munkänslan vilket påverkar det intryck ett öl ger.

För några år sedan serverade Slottkällan ett lageröl i två olika varianter, den ena ofiltrerad och den andra filtrerad.
Vid filtrering av ölet tar man bort mycket av proteinerna.

Upplevelsen var att det var två helt olika öl.

Det ofiltrerade smakade så mycket mer (och bättre tycker jag).
Därför föredrar jag ofiltrerad öl eftersom det smakar så mycket bättre.

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Tack Kenneth! Jag håller med om filtreringen, jag gillar den lite fylligare känslan (och smaken). En följd av detta har (nog) blivit att jag börjat tycka ett lite disigt öl ibland kan vara finare rent visuellt än ett kristallklart. Men det varierar förstås från fall till fall.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

cmbellman: Jag kan inte annat än att instämma.

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Tack för alla svar! Verkar som om de flesta är inne på proteinmodifieringen. Kanske är proteinerna undermodifierade och jag behöver en proteinrast. Använder Maris Otter Pale Ale malt.

Ska prova proteinrast. Återkommer med resultat och detaljerad beskrivning av alla procedurer och vad jag ändrat från mina grumliga brygder. Men det blir efter jul. Nu är det julöl som gäller!

// Christian

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Jag läste första inlägget igen och frågan är om inte pH också bör justeras för de ljusare alen.
Med hjälp av lite mjölksyra i mäskvattnet så kan du sänka det i dina ljusa ales.

Jag använder alltid lite mjölksyra när jag brygger ljus lager på enbart pilsnermalt just för att få ner pH på mäsken.
Brukar ta c:a 1-2 ml/10 liter vatten.

Beror lite på hur mycket andra salter och karbonater som finns i vattnet från början.
Utbytet blir också bättre.

Sv: Klarningsproblem bitter/IPA

Ok. Gjorde faktiskt detta i min senaste PaleAle brygd som buteljerades idag. Mäskens pH var 5,5 och allt lakvatten justerades till pH 5,2. Får se vad som händer med den.
Har gjort samma brygd utan pH-justering innan så jag har en bra referens.