Hur länge på sekundären?

Jag har läst att ölet kan ta skada av att primärjäsa flera veckor, jästen kan tydligen ge felsmaker. Gäller samma sak för sekundärjäsning även om jästinnehållet då är betydligt mindre? Jag ska nämligen åka bort 3 veckor över jul och funderar på om jag ska våga brygga en stout och låta den stå på sekundären under tiden jag är borta. Min bryggarinstinkt säger mig att det borde vara relativt ofarligt, dels på grund av den relativt korta tiden men också för att jästinnehållet i sekundären är så pass lågt. Har jag rätt?

Sv: Hur länge på sekundären?

Du hade nog kunnat ha den på primären utan problem. Så sekundären ska inte vara ett bekymmer.

Jag har haft en porter på sekundär i över 1,5 månad utan problem. Det borde vara lugnt!

www.facebook.com/bjorwik

Hej

Inga som helst problem. Ha en trevlig semester och glöm ölen under dessa 3 veckor. jag lovar dej den kommer bara att bli bättre under dessa 3 veckor. Kanske du får öka primen något om du flasktappar

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

5 Senast ändrad av Portugisen (2008-11-27 16:45:32)

Sekundärjäsning och lagring är samma sak i min bok.  En schysst överföring från primär till sekundär och ölet kan stå i månader.  Därimot brukar amerikaner att lägre tids sekundärjäsning/lagring på plastdunk ger "plastig" smak.  Det har jag själv aldrig märkt, samtidigt har jag ju aldrig lagrat på damejeanne så jag har inget att jämföra med.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.