Single maltextrakt ale?:)

Tror ni att det kan bli en duglig ljus ale trots hur simpelt det verkar?

23 Liter
1.5Kg ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver
30g target pellets, 60min
30g EKG pellets, 20min
20g Fuggle kottar, 5min
British Ale jäst (Brewer's Choice 1098 Activator)
Stasar på OG 50 och FG 6 för 5.5%

Detta bara för att göra den simplast möjliga extraktbrygden.
Kommer jag käna mycket på att ge upp mina planer och delmäska med tex. ljus karamellmalt tror ni?
Eller kommer det att bli en duglig ale ändå?

Alla idéer på simpla modifikationer är jättevälkomna.
Ska ge mig på helmäskning tids nog, vill bara ha ett projekt under tiden, och då slog det mig just att göra en single maltextrakt ale:)

2 Senast ändrad av jrm (2008-11-18 11:59:43)

Sv: Single maltextrakt ale?:)

Jag sitter på jobbet just nu så jag har letat upp en online beer recipe calculator. Om jag räknat rätt ger 1,5 kg DME bara en OG på 1.025. Du ska ha ungefär 3 kg maltextrakt om OG ska bli runt 1.050 i 23 liter vört.

Ladda ner BeerSmith (www.beersmith.com) eller liknande. Då blir det mycket enklare att bygga recept och beräkna OG, FG etc.

Edit: Enligt beskrivningen för ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison) på Humlegårdens webbutik ger 1 kg maltextrakt ger 8 liter normalstark vört (50 °Ö). För 23 liter vört måste du ha ca: 3 kg maltextrakt om inte du har i annat.

Ah! Jag trodde att det stod att 1 påse gav 8 liter 50Ö vört:)
Men då ändrar vi receptet till 3kg maltextrakt;)
Men satan, då börjar det ju bli dyrt. Man kan antagligen inte brygga speciellt billig öl med maltextrakt:(

Nej, tyvärr är torkat maltextrakt relativt dyrt jämfört med maltsirap och malt.
Fast å andra sidan är torkat maltextrakt lätt att komma igång med och är av bättre kvalité än maltsirap.

Ett alternativ för dig kan vara att ta någon av Weyermanns flytande maltextrakt i stället för torkat maltextrakt.
Skillnaden mellan Weyermann flytande maltextrakt och traditionell maltsirap a là "Coopers" är att den inte är lika hårt  reducerad och har högre kvalité än den traditionella maltsirapen.

Äh, det känns inte som ett alternativ längre faktiskt.
Ska jobba lite mer på mina helmäskningsplaner istället. Känns mer värt besväret.
Dock så kostade bilen 4k den här veckan, så det får dröja ett tag tyvärr:(

kratz skrev:

Ska jobba lite mer på mina helmäskningsplaner istället. Känns mer värt besväret.
Dock så kostade bilen 4k den här veckan, så det får dröja ett tag tyvärr:(

hehe, såna bilar har jag två av; stötdämpare behöver bytes på ene + nåt elfel som ska lagas, och andra bilen behöver en ny fjädersats + termometern visar +20 när det är -5 ute... elfel kanske. Bilar är för jävliga  :-)

Titta ev. på Better, Bitter, Faster II (http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1957) av svensson.lu. Då är du igång med helmalts utan stora extrakostnad i förhållande till att brygga med extrakt.