Better, Bitter, Faster II
Ibland räcker helt enkelt inte tiden till att brygga. Jag har det senaste året haft allt mindre tillgängliga bryggdagar och för att råda bot på det har jag börjat testa lite mindre, lite enklare bryggningar. I våras gjorde jag en mindre batch med bitter som jag kallade Faster Better Bitter och det här blir uppföljaren.

Batch Size: 12L
Boil Size: 9L
4.2 ABV, 31 IBU
3 kg Pale Ale, Marris Otter
0,25 kg Dark Crystal
0,12 kg Amber Malt
30g Fuggle (4.3%) @ 60min
10g Fuggle (4.3%) @ 20min
10g Fuggle (4.3%) @ 1min
9,2L vatten @ 73C -> 67C, 60 min
3.4L vatten @ 100C -> 75C, 10 min
Wyeast #1968, Special London Ale
Och så till själva bryggkvällen:
16:10 Start. Började med att värma upp 9,2L vatten till en 77-78C. Fördelen med små volymer är att man klarar sig med en 10L gryta. Sedan var det dags att mala malten och när jag var klar med det var vattnet färdigt tappas över till kylväskan. Genom att ha varmare vatten i kylväskan värmer man också upp den så att temperaturen håller sig stabil under hela mäskningen.
16:35 Inmäskning. När temperaturen i kylväskan sjunkit till 74C hällde jag i malten och rörde om tills temperaturen låg på 68C. Kokar under tiden upp 3.4L vatten.
17:40 Tillsätter det uppkokade vattnet och rör om. Temperaturen gick upp till 74C
17:50 Lakning. Börjar med att recirkulera 2L vört och sedan tapper jag av ca 8.5L vört. Jag gör ingen ytterligare lakning för då hade jag behövt ytterligare en gryta och grundtanken var att det ska vara enkelt med minimal utrustning. Genom att skippa detta steg och ta ett 55% utbyte istället för 70-80% så klarar man sig med en enda 10L gryta.
18:15 Vörten kokar
18:30 Tillsätter 30g fuggles
19:10 Tillsätter 10g fuggles
19:30 Tillsätter 10g fuggles och ställer ner grytan i badkaret med kallt vatten
21:30 Häller över det mesta av vörten i jäshinken. Låter det mesta av humlen vara kvar i grytan. Totalt blev det 6L vört med OG 1.071 som jag sedan späder ner med 3.5L vatten till OG 1.045. Tillsatte jästen och skakade hinken.
Klart!
Saker att förbättra:
Jag borde ersätt allt avkokat vatten kontinuerligt. Jag fick ut en ganska liten mängd vört i slutet på grund av alla förluster. Genom att ha maximal volym vört i grytan så maximerar man utbytet.
Använda högalfahumle som Target till bitterhumlen. Minskar man mängden humle minskar man också förlusterna i grytan