1 Senast ändrad av svensson.lu (2008-11-09 14:23:33)

Better, Bitter, Faster II

Ibland räcker helt enkelt inte tiden till att brygga. Jag har det senaste året haft allt mindre tillgängliga bryggdagar och för att råda bot på det har jag börjat testa lite mindre, lite enklare bryggningar. I våras gjorde jag en mindre batch med bitter som jag kallade Faster Better Bitter och det här blir uppföljaren.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/_MG_4746.jpg

Batch Size: 12L
Boil Size: 9L

4.2 ABV, 31 IBU

3 kg Pale Ale, Marris Otter
0,25 kg Dark Crystal
0,12 kg Amber Malt
30g Fuggle (4.3%) @ 60min
10g Fuggle (4.3%) @ 20min
10g Fuggle (4.3%) @ 1min

9,2L vatten @ 73C -> 67C, 60 min
3.4L vatten @ 100C -> 75C, 10 min

Wyeast #1968, Special London Ale

Och så till själva bryggkvällen:

16:10 Start. Började med att värma upp 9,2L vatten till en 77-78C. Fördelen med små volymer är att man klarar sig med en 10L gryta. Sedan var det dags att mala malten och när jag var klar med det var vattnet färdigt tappas över till kylväskan. Genom att ha varmare vatten i kylväskan värmer man också upp den så att temperaturen håller sig stabil under hela mäskningen.

16:35 Inmäskning. När temperaturen i kylväskan sjunkit till 74C hällde jag i malten och rörde om tills temperaturen låg på 68C. Kokar under tiden upp 3.4L vatten.

17:40 Tillsätter det uppkokade vattnet och rör om. Temperaturen gick upp till 74C

17:50 Lakning. Börjar med att recirkulera 2L vört och sedan tapper jag av ca 8.5L vört. Jag gör ingen ytterligare lakning för då hade jag behövt ytterligare en gryta och grundtanken var att det ska vara enkelt med minimal utrustning. Genom att skippa detta steg och ta ett 55% utbyte istället för 70-80% så klarar man sig med en enda 10L gryta.

18:15 Vörten kokar

18:30 Tillsätter 30g fuggles

19:10 Tillsätter 10g fuggles

19:30 Tillsätter 10g fuggles och ställer ner grytan i badkaret med kallt vatten

21:30 Häller över det mesta av vörten i jäshinken. Låter det mesta av humlen vara kvar i grytan. Totalt blev det 6L vört med OG 1.071 som jag sedan späder ner med 3.5L vatten till OG 1.045. Tillsatte jästen och skakade hinken.
Klart!

Saker att förbättra:
Jag borde ersätt allt avkokat vatten kontinuerligt. Jag fick ut en ganska liten mängd vört i slutet på grund av alla förluster. Genom att ha maximal volym vört i grytan så maximerar man utbytet.
Använda högalfahumle som Target till bitterhumlen. Minskar man mängden humle minskar man också förlusterna i grytan

2 Senast ändrad av Jonte (2008-11-09 15:34:15)

Sv: Better, Bitter, Faster II

Mycket bra beskrivet. Särskilt för mig som funderar på att börja brygga helmalt, men vill ha det så enkelt som möjligt smile Berätta gärna hur ölen smakar när den är klar.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Det verkar som om den har jäst klart nu så jag ska ta och mäta FG på fredag för att sen tappa upp på flaskor.
Så mycket mer minimalistiskt än så här blir det nog inte.

Förutom alla förbrukningsvaror så har jag:

10L gryta med lock (IKEA)
Kylväska med kran och laksil
100ml mätglas med hydrometer
30L jäshink med tappkran och jäsrör
Flaskfyllare (ok den hade man klarat sig utan, men jag slabbar helst inte med öl)
Kapsylereringsapparat

Hej svensson.lu

Jag har alltid bryggt 20-25 liters batcher. Det är väl ok, men om gillar att brygga så blir det en väldigt mängd öl på ett år.

Jag har oxså funderat på att halvera volymerna.

Om man vill experimentera så känns det inte lika ledsamt att "misslyckas" med 12 liter än med 25 liter.

Är det bara att halvera mängderna av allt från vatten, malt , humle, men behålla tiderna?

Jag har 2 st 15 liters kastruller. Den ena har en dia på 28 cm den andra 33 cm.

Vilken kommer att hålla mäsktempen bäst?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Bo!

Techno skrev:

Är det bara att halvera mängderna av allt från vatten, malt , humle, men behålla tiderna?

I princip ja. I och med att du redan använder 2 grytor till dina kok så kommer du inte märka nån skillnad när du bara kör en. Du har ju samma avdunstning och förluster

Techno skrev:

Jag har 2 st 15 liters kastruller. Den ena har en dia på 28 cm den andra 33 cm.
Vilken kommer att hålla mäsktempen bäst?

Vad mäskar du i för något idag? Jag antar att det inte är i grytorna iom att du ändå gör 20-25L batcher.
Du får nog tänka vilken som har mest välisolerad och minst yta som svaret på den frågan, men det borde inte vara så stor skillnad.

/Christian

6 Senast ändrad av Kenneth (2008-11-13 18:47:21)

Den med minst yta kommer att hålla värmen bäst.
Jag har räknat och kommit fram till följande

diameter mått decimeter
Kärl 1    2,80   
Kärl 2    3,30   

planyta, radie^2*3,14, mått kvadratdecimeter
Kärl 1    6,15   
Kärl 2    8,55   

Volym liter = 1 dm3, mått kubikdecimeter
Kärl 1    15,00    givet värde
Kärl 2    15,00    givet värde

höjd = Volym/planyta, mått decimeter
Kärl 1    2,44   
Kärl 2    1,75   

omkrets = diameter * 3,14, mått decimeter
Kärl 1    8,79   
Kärl 2    10,36   

sidoyta = omkrets * höjd, mått kvadratdecimeter
Kärl 1    21,43   
Kärl 2    18,18   

totalyta = sidoyta + 2*planyta, mått kvadratdecimeter
Kärl 1  33,74
Kärl 2    35,28

Så kärl ett med 28 cm i diameter har minst yta och därmed håller värmen bäst

Ursäkta matten, men det var kul att träna upp geniknölarna lite wink

En grej till.
Jag mäskar också i mitt kokkärl.
Fungerar alldeles utmärkt.
Jag kan värma på mäsken spisplattan vid stegmäskning.
Sveper in den i gamla täcken och filtar vid längre mäsktider.

När det är dags för lakning så häller jag över mäsken i lakhinken.
Den består av två plasthinkar i varann.
Den inre har en massa hål i botten, den yttre en tappkran.

När mäsken är helt överförd till lakkärlet så gör jag ren mitt mäskkärl och använder det som kokkärl.
Som sagt, jag ser bara fördelar med att mäska i kokkärlet.

Jag tog upp hinken med ölet från källaren igår och ställde den i köket så länge.
I morse så bubblade det i jäsröret igen... #1968 jästen är lurig den. Det är inte första gången jäsningen drar igång igen när man trodde allt var klart.
Det är iof inte så konstigt för jag har aldrig använt en mer flockulerande jäst än den.

På tal om jäst. Julhelgen i år är ju fantastisk ur bryggsynpunkt. Ett par semesterdagar och man har ett par veckors sammanhängande ledighet och hustrun ska jobba = fritt fram.
Då har jag faktiskt tänkt att göra en lite större jästtest. Ska koka upp en 45L best bitter (största bryggningen någonsin för mig) och sen dela upp den på 4 hinkar med olika jästsorter:

1026PC British Cask Ale
1968 Special London Ale
1469PC West Yorkshire Ale
Safale S-04

Kenneth skrev:

Jag kan värma på mäsken spisplattan vid stegmäskning.

Hur snabbt går temperaturen upp maltbädden? Är det nån risk att man "överskjuter" sin temperatur vid stegmäskning?

9 Senast ändrad av Kenneth (2008-11-15 09:51:47)

Under uppvärmningen gäller det att röra kontinuerligt och hålla koll på tempen samtidigt.
Framförallt måste man dra från botten och uppåt eftersom värmekällan är längst ned.
När man nått den temp man vill ha så drar man bort kärlet från plattan annars fortsätter värmen att stiga några grader till.

Står man och sover finns det förstås en risk att överskjuta.

På 5 kilo malt och 13-14 liter mäskvatten så stiger tempen ungefär med 1 grad/minut på en 2 kW platta.
I alla fall för mig.

På tal om 1968, jag primärjäste i en veckas tid.
Inga bubblor syntes.
OG provet visade 1018 vilket var lite för högt, ölet hade en hel del sötma.
Jag tappade om till ny hink som fick stå lite varmare. Kanske från 18-20 till 22-23 grader.
Efter c:a 3 dagar började jäsningen komma igång igen.

Den jästen är lite lurig. Jag tror att den är ganska känslig för för låg temperatur.
Den verkar vilja ha uppåt 22-23 grader för att jobba som bäst.

10 Senast ändrad av Albin (2008-11-15 18:40:34)

kan inte annat än att hålla med Svensson, efter att ha flyttat jästanken igår så satte 1968 igång igen.(en ny liten krausen och allt) Tur att jag gjorde det.. annars kunde det ju ha blivit explosiva flaskor.

Kenneth skrev:

Den jästen är lite lurig. Jag tror att den är ganska känslig för för låg temperatur.
Den verkar vilja ha uppåt 22-23 grader för att jobba som bäst.

Jag fick faktiskt lite problem. Det ville inte riktigt jäsa ut ordentligt så den fick stå en vecka till på hinken och nu uppe i lägenheten
Den gick dock aldrig lägre än 1.019 så nu står den på fat istället för flaska. Den är dock primad med socker för att se vad som händer med jäsningen.

Jästen är 2:a generationen och jäste vid 19C så den kanske flokulerade lite väl bra.
En annan orsak kan vara lite för hög mäsktemperatur. Numera så brukar jag inte höja tempen i slutet av lakningen och då fortsätter ju amylserna en stund till i grytan.
Den smakar dock ganska bra så det är ingen fara med ölen.

På tal om jäst så läste jag ett rätt intressant inlägg här:
http://madfermentationist.blogspot.com/ … ation.html

Jag jäser nu en Engelsk IPA med andra generationen av den jästen. Vid 21 grader så löper den amok totalt. Jag satte en förkultur efter att tvättat jästen från förra ölet. Om någon är intresserad så kan jag rapportera på hur väl den jäste ut i slutet. Det förra ölet jäste slött vid 18 till 19 grader trots en redig förkultur till det ölet med.

Efter två veckor på sekundär så kom jag ned till 1014-1015 efter att jag höjt tempen något.
Smaken är faktiskt lite torr och det känns inte alls som mycket restsötma.

Så nu är jag helt nöjd.
Det verkar som att gränsen för att den ska jäsa bra ligger någonstans vid 21-22 grader.
Bara lite kallare gör att den flockar hårdare och jäsningen blir väldigt trög.

Jag tappade det mesta på fat men fick över 1,5 liter som jag tappade på petflaska!.
Ja, jag vet att jag dömt ut petflaskor, men nu var det ett nödläge wink

Primade med lite strösocker och det jäste ut på nolltid (2 dagar).

Så troligen är också 1968 jästen lite dålig på att ta hand om maltotrios jämfört med en del andra jäster.
Maltotriosen är förjäsningsbar av öljäst, men det krävs ner energi för att jäsa den vilket gör att jästen i sista hand jäser ut den. Så är jästen inte helt på topp så blir det en trög jäsning på slutet.

14 Senast ändrad av jrm (2008-12-03 16:17:18)

Vilken bra inspiration denne tråd vart! Tänkte bara tala om att jag testade receptet i går kväll.

Jag började värma upp vatten för mäskning 18:45 och var klar med bryggningen och diskning lite före midnatt. Vad kul att man hinner med ölbryggning på en vardagskväll!

Jag lakade utt ca: 14 liter och kokade i en stor och en liten kastrull. Kokade bort kanske 3 liter på 70 min så det blev 9,5 liter i jäshinken när man räknade bort durv. Sen spädde jag till knapp 3 liter kokt, kylt vatten och fick totalt 12,5 liter vört med OG 1.052.

Just nu står ölet och bubblar på en Safale S-04. Ska blir spännande att smaka resultatet om några veckor.

//Jesper

Jag har nu ställt ut fatet på balkongen och provat ett par glas. Den är ganska lagom kolsyrad men det är nog lite för kallt ute så man får låta glaset stå en stund.
Det verkade dock som om primesockret har jäst ut så antar att det lite höga FG berodde på mäsktempen. Smaken är det inga fel på, jag tror dock att jag får med mig lite jästsediment upp nu i början. Jag har kapat stigaröret en cm för att inte ta upp allt bottensats när jag primar i fatet.
3.5% alkohol, förjäsningsgrad 59%

jrm skrev:

Tänkte bara tala om att jag testade receptet i går kväll.

Kul! Skriv gärna lite när den är klar.

16 Senast ändrad av jrm (2008-12-11 10:51:49)

svensson.lu skrev:

Kul! Skriv gärna lite när den är klar.

Min bryggd stannade av vid 1.020 utan aktivitet efter dag 4. Även med höjd temp. til 22C hände inget, så det blev runt 4,3%

Jag buteljerade efter 7 dagar med vanligt socker og försökar pricka in 1,3-1,4 volumen CO2 så jag hoppas att ölet jäst utt så mycket som det gick innan priming. Det ska ju inte ha kulsyra som ett veteöl eller en lambic :-)

Hursomhelst hade det en riktig fin färg och var redan ganska så klar. Blir nog att avsmaka lagom till nyåret.

Så, då var Angrampumpen och cask breathern ansluten.
Nils Landgrens julmusik i högtalaren.
Jag var på väg att köpa salt o vinägerchipsen, men kompromissade med frun. Det blev grillchips.
Det kan vara gott med engelsk folkis på fat ibland.

big_smile

Fy katten vilken lyx.. Jag vet vad jag ska köpa när jag får lite pengar över.

Jag ska för övrigt brygga en special bitter nu efter jul och ditt recept ser gott ut så jag tror jag tar och brygger det. Tänker nog höja nivån med pale malt så det blir en special bitter i stället.

Jag tänkte för övrigt rapportera på min IPA med samma jäst. Den har jäst från 1061 och nu kommit ner till 1014 och bubblar fortfarande lite försiktigt så den kan nog krypa ner en eller två grader till. Det blir en förjäsningsgrad på 77%

Smaken är fruktig och trevlig och inga spår av alcohol så jag är mycket nöjd.

19 Senast ändrad av svensson.lu (2008-12-14 18:53:41)

Albin skrev:

Jag ska för övrigt brygga en special bitter nu efter jul och ditt recept ser gott ut så jag tror jag tar och brygger det. Tänker nog höja nivån med pale malt så det blir en special bitter i stället.

Kul! Återkom gärna med ett recept och lite resultat sen.
När det gäller humlen så säger jag inte att fuggles är en dålig sort men EKG eller kanske Challenger är nog snäppet bättre. Men smak är ju ganska personligt...