Brewferms extraktkit "Dorado"

I tisdags förra veckan satte jag en sats av märket brewferm. Det var ett maltextrakt kit innehållande Maltextrakt i pulverform, Humle (Hersbrucker) och Jäst Safeale s-04. Satsen skulle leverera "Dorado" öl.

Jag tyckte att det skulle bli väldigt spännande att koka en massa vatten och grejja med humle. Det var helt enkelt nästa steg innan maltbryggningen.
Glad i hågen kokade jag upp 11 liter vatten som beskrivningen förespråkade. Jag hällde i maltextraktet i vattnen. Maltextraktet hade en mycket konstig konsistens. Typ mjölig men fruktansvärt klibbig. Det blev stora klasar som hängde i påsen under ihällningen. Märklig känsla på något nytt för mig.
När vattnet och extraktet kokat upp så lyckades jag få till ett överkok och min sambo skrek och allt blev svettigt. Hur lyckas man koka över 11 liter vört i en 20 liters kittel? Efter att locket lyfts och humlen lagts i så blev det lugnt i stormen.
Allt skulle nu koka i 40 minuter enligt schemat jag fått av Herr Brewferm.
Efter att allt kokat så skulle jag kyla ner alltsammans och badkaret blev det bästa alternativet. Jag lade en handduk i botten på badkaret för att inte göra fula aluminiumränder i badkarets emalj.
Nu upptäckte jag vad omständigt det var att kyla vörten på det här sättet. Röra om vörten samtidigt som man sprutar med duschslangen på kittelns sidor för att få en effektiv kylning på vattnet runt om. Med min nyköpta termometer från Clas Ohlson så mätte nu vörten 25 grader och jag kunde hälla ner vörten i jäshinken och tillsätta jästen.
Jästen hade jag startat i vatten som jag kokat och kylt ner till 27 grader. Det skulle inte behövas att starta jästen men jag ville prova att göra det. Jag har inget annat att jämföra med, men det skadar inte att göra det lite svårare än vad man behöver smile
OG landade på 1060 om jag läste rätt på hydrometern. Brewferm säger 1050 men jag förmodar att det kan diffa lite?
När jäsningen startade vet jag inte, men morgonen därefter 04:20 (Förmiddagsskift) så bubblade det rejält i röret. Så gjorde det i 2, max 3 dagar och nu bubblar det mest sporadiskt. Enligt beskrivningen från pappa brewferm så ska man låta vörten jäsa runt 10 dagar innan man tappar den på flaska. Med mina beräkningar blir det på fredag. Jag skulle vilja kunna ta ett prov och mäta FG men jag vill inte öppna i onödan. Det skadar väl inte om den står lite längre än vad som behövs antar jag?

Till helmalt bryggningen kommer jag skaffa...
-En kylslinga i koppar för mycket smidigare kylning.
-Kran/tapp på jäshinken för mätning och provsmakning.
-En sambo som kan passa vörten medans jag går på muggen utan att det kokar över.

Är det någon som bryggt/smakat på en sådan här sats innan?

Sv: Brewferms extraktkit "Dorado"

Av någon anledning skummar extrakt rejält mycket vid uppkok, har insett det när jag gjort förkulturer. Visst, en vanlig vört kan också skumma rejält, men inte på samma sätt tycker jag. Det är liksom ett tyngre och fastare skum då.

Brewferm har nog bra koll på vilken mängd och sockerhalt deras satser ger, kan det inte vara så att du startade med 11 liter och sedan kokade det bort en massa så du slutade på en lägre mängd? Det ger såklart högre sockerhalt per vörtmängd

Kylslinga är nog en mycket bra idé- Vill man kosta på så köper man en färdig i rostfritt, vill man spara pengar köper man glödgat kopparrör och böjer till en egen.

Tapp på jäshinken har jag aldrig saknat, jag låter det jäsa ut tills det inte bubblar så mycket, sedan ett par dagar till vanligtvis. Sedan tappar jag om till sekundärjäsning och samtidigt tar jag prover osv. Har alltid fungerat bra för mig.

Jo, det skulle väl sluta på 10 liter men det är möjligt att jag kokade bort lite mer än jag skulle och fick därmed ett högre OG. Är det så enkelt?

Jag ska kolla på kylslinga men det är ju halva tjusning att få tillverka sin egen.

4 Senast ändrad av Portugisen (2008-11-18 17:44:54)

Hej Björn,

maltextrakt har definitivt egenskapen att väldigt lätt koka över.  Själv kokar jag inte med lock och skulle inte våga göra det just pga risken för att det kokar så lätt över.  Utan lock får man visserligen kanske lite större avdunstning med det kan jag leva med.  Vid det här laget så vet jag hur mycket som avdunstas med min utrustning på en timmes kok och anpassar därför mängden vört efter det.

40 minuters kok är för mig kort tid.  Även om jag använder maltextrakt är 1 timme i regel den kortaste tiden jag kokar på.  I regel delmäskar jag och då har jag funnit att kok på 90 minuter är det bästa.

Kylningen är ett problem.  Själv använder jag en kastrull på cirka 13-14 liter och den får precis plats i diskhon.  Diskhon därefter fyller jag upp med kallt vatten, och tappar ur när vattnet börjar värmas upp med mer kallt vatten.  Det här upprepar jag i säkert 45 minuter innan vörten är kyld till cirka 20C. Jag rekommenderar verkligen inte att du rör om i vörten under kylningen.  I detta läge bör absolut locket vara på eftersom risken för infektioner är som störst mellan kok och jäsning. 

Tapp på jäshinken tycker inte jag behövs.  Låt jäshinken vara i fred i stället under primärjäsningen och kolla av aktiviteten genom jäsröret.  De första dagarna är risken för infektion stor och att öppna lock är en vanlig orsak till att ölet förstörs.  Jag inbillar mig att bakterier skulle kunna ta sig in via tappkran också, men jag kan ha fel.  Oavsett finns det inte riktigt någon stor anledning att ha tapp på jäshinken tycker jag.  Att tappa på sekundären gör jag via hävert och det funkar enkelt och bra.  Med en bra hävert blir det inget problem med att bottensatsen kommer med.  Med tappkran får man undvika att det splashar när man tappar om, alltså behövs slang från tapp till sekundär.  Splashar du ölen blir det oxidationer och sämre smak på slutresultatet.

Att ha en äkta hälft som accepterar din hobby är A och O.  Min fru hjälper inte till och tycker att humlen luktar skunk, men hon accepterar att det bryggs någon gång då och då, och det underlättar otroligt.  Men undvik att gå på muggen när det kokar upp. 

Lycka till

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.