Brewferms extraktkit "Dorado"
I tisdags förra veckan satte jag en sats av märket brewferm. Det var ett maltextrakt kit innehållande Maltextrakt i pulverform, Humle (Hersbrucker) och Jäst Safeale s-04. Satsen skulle leverera "Dorado" öl.
Jag tyckte att det skulle bli väldigt spännande att koka en massa vatten och grejja med humle. Det var helt enkelt nästa steg innan maltbryggningen.
Glad i hågen kokade jag upp 11 liter vatten som beskrivningen förespråkade. Jag hällde i maltextraktet i vattnen. Maltextraktet hade en mycket konstig konsistens. Typ mjölig men fruktansvärt klibbig. Det blev stora klasar som hängde i påsen under ihällningen. Märklig känsla på något nytt för mig.
När vattnet och extraktet kokat upp så lyckades jag få till ett överkok och min sambo skrek och allt blev svettigt. Hur lyckas man koka över 11 liter vört i en 20 liters kittel? Efter att locket lyfts och humlen lagts i så blev det lugnt i stormen.
Allt skulle nu koka i 40 minuter enligt schemat jag fått av Herr Brewferm.
Efter att allt kokat så skulle jag kyla ner alltsammans och badkaret blev det bästa alternativet. Jag lade en handduk i botten på badkaret för att inte göra fula aluminiumränder i badkarets emalj.
Nu upptäckte jag vad omständigt det var att kyla vörten på det här sättet. Röra om vörten samtidigt som man sprutar med duschslangen på kittelns sidor för att få en effektiv kylning på vattnet runt om. Med min nyköpta termometer från Clas Ohlson så mätte nu vörten 25 grader och jag kunde hälla ner vörten i jäshinken och tillsätta jästen.
Jästen hade jag startat i vatten som jag kokat och kylt ner till 27 grader. Det skulle inte behövas att starta jästen men jag ville prova att göra det. Jag har inget annat att jämföra med, men det skadar inte att göra det lite svårare än vad man behöver
OG landade på 1060 om jag läste rätt på hydrometern. Brewferm säger 1050 men jag förmodar att det kan diffa lite?
När jäsningen startade vet jag inte, men morgonen därefter 04:20 (Förmiddagsskift) så bubblade det rejält i röret. Så gjorde det i 2, max 3 dagar och nu bubblar det mest sporadiskt. Enligt beskrivningen från pappa brewferm så ska man låta vörten jäsa runt 10 dagar innan man tappar den på flaska. Med mina beräkningar blir det på fredag. Jag skulle vilja kunna ta ett prov och mäta FG men jag vill inte öppna i onödan. Det skadar väl inte om den står lite längre än vad som behövs antar jag?
Till helmalt bryggningen kommer jag skaffa...
-En kylslinga i koppar för mycket smidigare kylning.
-Kran/tapp på jäshinken för mätning och provsmakning.
-En sambo som kan passa vörten medans jag går på muggen utan att det kokar över.
Är det någon som bryggt/smakat på en sådan här sats innan?