Brygga enligt Palmer?
Jag har just registrerat mig på detta forum eftersom jag bestämt mig för att pröva att brygga eget öl. Det verka vara en kul och smaklig hobby om man, som jag, uppskattar en god ale.
Än så länge är det för varmt här i stockholmstrakten, jag måste vänta tills temperaturen i mitt tilltänkta jäsutrymme sjunkit till åtminstone 22-23 grader. Under tiden bildar jag mig och funderar över vad jag behöver införskaffa. Nu hade jag inte tänkt gå ut alltför hårt i början, jag måste se om det är värt besvär och investeringar först. Därför blir nog den första satsen av enklaste slag, torkat maltextrakt, en enda sorts humle och torrjäst.
När jag läst på detta forum, Svenska Hembryggareföreningens och i John Palmers brygguide har jag lagt märke till några skillnader som jag skulle vilja få kommenterade av folk som har egen erfarenhet:
Palmer rekommenderar att man kokar allt vatten som används till vörten. I de svenska beskrivningarna räcker det med att ta friskt kallvatten från kran att späda med om man saknar tillräckligt stort kokkärl. Jag bor i södra Stockholm och får vattnet från Norsborgs Vattenverk (renat mälarvatten). Duger det okokt?
De svenska beskrivningarna brukar rekommendera omtappning inför sekundärjäsningen. Palmer anser att detta är onödigt - eller rättare sagt att riskerna väger tyngre än fördelarna. Kommentarer?
Ja, det var allt på detta stadium. Fler frågor kommer säkert.