Hallå Björn!
Ett par tankar mitt i allt detta.
1. Grytan
Visst kan du göra större batcher än 10L i din gryta. Jag har en 24L o kokar 22L
På min gryta står det 24L men den rymmer ett par liter utöver dessa.
2. Nybörjarrecept
Jag tycker inte det är så stor ide att leta efter "nybörjarrecept".
Om du har en våg (vilket är en förutsättning för att använda receptl)
Så tycker jag inte det är speciellt svårt att utöver basmalten väga upp ngt hg specialmalt.
3. Det är samma mängd arbete förutom flaskning på 10 eller 20 liter öl.
4. 24 grader är ju ingen bastu
Även om det är aningen högt. När jag bodde i en 1:a så hade jag samma temp.
Det finns öl som vinner på en hög temp och de som far illa av temp. Belgiska jäster arbetar förutsägbart under högre temperaturer.
Vid högre temperaturer bildas fler biprodukter utöver kolsyra och alkohol. Det kan vara allt från höga alkoholer (ger en otrevlig bakfylla)
och olika estrar som gör att ölet ibland kan få en subtil ibland mer framträdande smak av ex. Nejlika, banan, äpplen. Eller smaker/dofter som
påminner om smör. Om du ex. har smakat ölet "Leffe" så kommer du förstå vad jag menar med Nejlika och banan.
Men att utgå från den typen av öl som skall ha en komplex smak baserad på estrar kan göra att du undviken att få en ljus engelsk ale som
smakar som ngt annat.
5. Extra plasthink
Jag tycker du skall skaffa en extra plasthink så att du kan sekundärjäsa ölet i ett nytt rent kärl avskiljt från jästkakan i primären.
Speciellt vid högre temperaturer. Då kanske ölet plockar upp mer bismaker från de "ruttnande" jästcellerna i primären. Eftersom jästen
arbetar hårdare och annorlunda vid en högre temperatur. Det är en mycket att handla in när man ska börja med all grain. Men en
sekundärhink för 100:- är ekonomiskt försvarbart om man tänker på att det faktiskt kommer att höja kvaliteten på ditt öl.
Dvs. förhoppningsvis göra att du slipper några konstiga oönskade avvikande smaker i ditt öl.
6. Vatten
Det är helt klart overkill att behandla vatten i början av sin karriär.
Testa att brygg, smakar ölet gott så finns det ingen anledning att göra ngt med vattnet.
Om du dessutom berättar var du bor så finns det säkert ngn bryggare här som använder samma vatten och kan hjälpa dig
om det skulle vara så att det behövs.
Det man kan göra såhär i början är att gå in på sin kommuns hemsida och leta upp info om sitt dricksvatten.
Generellt är det så att hårt vatten = mörk öl, mjukt vatten = ljust öl. Beroende på alkalinitet osv.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio