Recepttips föt Bryggrookie

Hallo!
Här är nyaste tillskottet i bryggerisverige. Jag har helt snöat in på hemmabryggd öl. Systembolaget finns inte ens kvar i mitt ordföråd.
Min resa började med en cooper lager helt enligt medföljande instruktioner. Socker och allt. Nästa extraktkok blir till helgen, en "Dorado" maltextraktsats från brewferm. Så spännande!

När jag tittar in i framtiden så vill jag göra en helmaltare. Jag har inte möjlighet att koka en 25 liters batch så jag eftersöker ett mindre recept. Jag har en kittel på 20 liter. Så jag antar att en 10 liters sats är att föredra. Mina temperaturförutsättningar i lägenheten ligger runt en 24 grader. Vilket ger mig en hint om att en ale sats ligger ganska nära kanske?
Finns det någon som har ett fint nybörjarrecept på en Ale att dela med sig av till mig. Gärna på 10 liter eller något som passar till mina nybörjar och volymförutsättningar. Jag skulle vara evigt tacksam av en hjälpande hand i receptfrågan.

/Björn

Sv: Recepttips föt Bryggrookie

Hej ,
Det finns massvis av recept på nätet . här har du några sajter men genom länkarna hittar du otroligt mycket .
sen kan du ladda ner BeerSmith som är ett toppen program .
http://www.beersmith.com/.

http://www.bryggforum.nu/
http://www.shbf.se/
http://www.svenskaolframjandet.se/node/802
http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/view … amp;t=8174
http://hbd.org/recipator/
http://www.byo.com/recipe/
MvH

Det är busenklet att göra om ett recept till en annan volym, enkel matematik. Halva satsen = Halva ingredienserna.
Ändra dock inte tider eller temperaturer smile

Jag har helt gått över till 10-literssatser, då kan man brygga fler olika sorter, det är mindre bökigt och tar mindre plats på spisen. Bra val enligt mig!

www.facebook.com/bjorwik

4 Senast ändrad av Björn Karlsson (2008-11-06 23:23:43)

Åhå, tackar för länkarna AboJake. Mycket nytt jag inte hittat innan. Nu ska här planeras smile
Soffgrupp! Tack för informationen om volymen. Jag trodde att det skulle vara avancerat och skitjobbigt att räkna volymomvandlingar i öl. Ju mer öl jag dricker, ju svårare får jag att räkna. Men halvera ska jag nog klara av, med viss svårighet wink .
Visst känns det som att 10 literssatser kan vara något. Man får ju som sagt brygga oftare då.

dessutom blir de jobbiga momenten av bryggningen inte lika jobbiga med mindre mängder... smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag hittade ett recept på en India Pale Ale "Fadgeback IPA" Som jag ska prova att brygga med viss modifikation.
Jag vill gärna stå över sekundären och därmed torrhumlingen. Ska/kan jag öka mängden humle i aromhumlingen i koket?
Jag misstänker även att det är lite overkill att behandla vattnet första gången jag brygger. Eller är det något jag ska ge mig in i?

7 Senast ändrad av Flasktömmaren (2008-11-07 20:27:58)

det går nog bra att torrhumla i primären, vänta ett par dar bara, tror att humlen bör ligga i ca en vecka,
det gör verkligen skillnad på aromen, men vattenbehandling tror jag man för det mesta klarar sej utan.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Funderar lite på att torrhumla min nästa öl i primären. Hur går man bäst till väga, är det bara att lägga ner några humlekottar direkt som de är eller?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-11-08 08:25:47)

Hallå Björn!
Ett par tankar mitt i allt detta.

1. Grytan
    Visst kan du göra större batcher än 10L i din gryta. Jag har en 24L o kokar 22L
    På min gryta står det 24L men den rymmer ett par liter utöver dessa.

2. Nybörjarrecept
    Jag tycker inte det är så stor ide att leta efter "nybörjarrecept". 
    Om du har en våg (vilket är en förutsättning för att använda receptl)
    Så tycker jag inte det är speciellt svårt att utöver basmalten väga upp ngt hg specialmalt.   

3. Det är samma mängd arbete förutom flaskning på 10 eller 20 liter öl.

4. 24 grader är ju ingen bastu
    Även om det är aningen högt. När jag bodde i en 1:a så hade jag samma temp.
    Det finns öl som vinner på en hög temp och de som far illa av temp. Belgiska jäster arbetar förutsägbart under högre temperaturer.
    Vid högre temperaturer bildas fler biprodukter utöver kolsyra och alkohol. Det kan vara allt från höga alkoholer (ger en otrevlig bakfylla)
    och olika estrar som gör att ölet ibland kan få en subtil ibland mer framträdande smak av ex. Nejlika, banan, äpplen. Eller smaker/dofter som
    påminner om smör. Om du ex. har smakat ölet "Leffe" så kommer du förstå vad jag menar med Nejlika och banan.

Men att utgå från den typen av öl som skall ha en komplex smak baserad på estrar kan göra att du undviken att få en ljus engelsk ale som 
    smakar som ngt annat.

5. Extra plasthink
    Jag tycker du skall skaffa en extra plasthink så att du kan sekundärjäsa ölet i ett nytt rent kärl avskiljt från jästkakan i primären.
    Speciellt vid högre temperaturer. Då kanske ölet plockar upp mer bismaker från de "ruttnande" jästcellerna i primären. Eftersom jästen
    arbetar hårdare och annorlunda vid en högre temperatur. Det är en mycket att handla in när man ska börja med all grain. Men en   
    sekundärhink för 100:- är ekonomiskt försvarbart om man tänker på att det faktiskt kommer att höja kvaliteten på ditt öl.
    Dvs. förhoppningsvis göra att du slipper några konstiga oönskade avvikande smaker i ditt öl.

6. Vatten
    Det är helt klart overkill att behandla vatten i början av sin karriär.
    Testa att brygg, smakar ölet gott så finns det ingen anledning att göra ngt med vattnet.     
    Om du dessutom berättar var du bor så finns det säkert ngn bryggare här som använder samma vatten och kan hjälpa dig
    om det skulle vara så att det behövs.

Det man kan göra såhär i början är att gå in på sin kommuns hemsida och leta upp info om sitt dricksvatten.
    Generellt är det så att hårt vatten = mörk öl, mjukt vatten = ljust öl. Beroende på alkalinitet osv.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jonte skrev:

Funderar lite på att torrhumla min nästa öl i primären. Hur går man bäst till väga, är det bara att lägga ner några humlekottar direkt som de är eller?

Använd humlepellets istället.
Kottarna flyter gärna mest på ytan och kommer inte helt i kontakt med ölet = dålig extraktion/ineffektivt
Dessutom så ger kottarna gärna ifrån sig en grön gräsig och örtig ton.
Om detta inte är önskvärt i den öl du bryggt så är återigen pellets att föredra.

www.bryggradio.com

11 Senast ändrad av Flasktömmaren (2008-11-08 15:41:57)

sen beror det ju på vilken sorts öl man ska brygga, jag bryggde själv en APA, 7 dagar i primär, sen på flaska, tror att jästemp låg på ca 22 grader, hade ett underbart skum efter 5 dagar, och den ölen var mkt smaskig om jag får säga det själv:), lite av ett experiment, speedbrewing hehe.
som direkt nybörjare är det bra att tänka på att minimera hanteringen av ölen, delvis därför jag tror skippa sekundär kan vara en bra idé, desto mindre "grejer "ölen kommer i kontakt med desto bättre e de ju, och en annan sak ; öva på att hantera en hävert, det kan vara lite knivigt om man står med en öl vid omtappning om det börjar strula.plaska inte.
när jag tappar om ölet nu använder jag min kokgryta(kokad steril/autoklaverad(rättstavat?)), med lite sockerlag i botten, rör om lite försiktigt de första litrarna, och sen tappar jag med hävert/flaskfyllare upp på flaskor.flaskorna sköljer jag och kör i ugnen. passar perfekt till mina lite mindre btyggningar, 8-9 l

Tack Thomas för dina tankar.
Då är det bara att tuta och köra helt enkelt. Att köpa en till hink är ju som sagt ekonomiskt försvarbart. Åsså är det ju gött att ha möe grejjer smile

Men det dök upp några frågetecken efter dina tankar. "Den som gapar efter mycket får ofta bryten nacke" Brukar jag tänka innan jag frågar något.

Thomas Fransson skrev:

4. 24 grader är ju ingen bastu.
Även om det är aningen högt. bla bla......
Men att utgå från den typen av öl som skall ha en komplex smak baserad på estrar kan göra att du undviken att få en ljus engelsk ale som smakar som ngt annat.

Här har jag lite svårt att hänga med i slutet. Vad ska jag undvika eller kommer jag få en ljus engelsk ale som smakar som ngt annat?

Thomas Fransson skrev:

6. Vatten
Det man kan göra såhär i början är att gå in på sin kommuns hemsida och leta upp info om sitt dricksvatten.
Generellt är det så att hårt vatten = mörk öl, mjukt vatten = ljust öl. Beroende på alkalinitet osv.

Jag bor i Umeå och vi har mjukt vatten och ett ph värde på 8,5.
Vi hade även 60 mg/l Alkalinitet. Vad det är har jag ingen aning om. Jag läste om att det hade med vattnets förmåga att binda syror. Är det något jag ska ha i åtanke? Eller är det så att alkalinitet styr hård/mjukhet?

Tack för tålamodet med bryggrookien.

13 Senast ändrad av Flasktömmaren (2008-11-08 17:04:17)

jag är ingen kemist direkt men jag kan glädja dej med att ditt vatten liknar mitt eget, och jag känner inte att det skulle behöva korrigeras på nåt sätt, har bryggt både mest ljusa öl dock.
förresten Björn, blev det nån brewferm?

Thomas Fransson skrev:
Jonte skrev:

Använd humlepellets istället.
Kottarna flyter gärna mest på ytan och kommer inte helt i kontakt med ölet = dålig extraktion/ineffektivt
Dessutom så ger kottarna gärna ifrån sig en grön gräsig och örtig ton.
Om detta inte är önskvärt i den öl du bryggt så är återigen pellets att föredra.

Ok, men det är alltså bara att lägga i humlen i primären? Ingen infektionsrisk?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Flasktömmaren skrev:

jag är ingen kemist direkt men jag kan glädja dej med att ditt vatten liknar mitt eget, och jag känner inte att det skulle behöva korrigeras på nåt sätt, har bryggt både mest ljusa öl dock.
förresten Björn, blev det nån brewferm?

Nej det blev ingen brewfermsats i helgen. Min gryta jag köpt blev försnillad av posten till fel del av landet så det blir nog inget förrn nästa helg tyvärr. Men det är bra att ha något att se fram emot smile

har bryggt både mest ljusa öl dock.
den meningen är jag speciellt nöjd med... smile:)

haha, den såg jag inte. Både ljusa öl är goda. Har du något att rekommendera?

Det viktigaste är vad du har för ph i mäsken.
Beroende på vad du använder för malt så påverkas ph i mäsken.

Men detta är överkurs, kom du igång med bryggandet först så märker du nog snart om det är ngt som behövs justeras.
Brygger man mörka öl ex. porter och stout så brukar den rostade malten sänka ph en del.
Brygger man Ljusa öl kan man använda ex. mjölksyra eller syramalt för att få ner ph till runt 5 - 5,5.

Ang. temperaturer så kan de göra att jästen producerar mer biprodukter när de arbetar i högre temperatur.
Det är en av anledningarna till att man jäser lageröl vid så låg temp, eller kanske mer korrekt:

Det är därför lageröl smakar som det gör, pga den låga jästemperaturen. Dvs. inte lika fruktig som en Ale.
Sätt nu fart med ditt bryggande.

www.bryggradio.com