Vilken är den sämsta ölen du vet?!

Som rubriken lyder; Ibland dricker man en öl som är rent vedervärdig och vad jag tycker så är den då ofta köpt i Tyskland (Ej nödvändigtvis producerad där) och gjord för att passa "Svensson" (Ljus, Billig, Smaklös och på tok för alkoholstark för att vara en pilsnertyp).
Hur som haver, Den absolut värsta ölen jag vet är "Hansa Export".
Vilken är den sämsta ölen du vet? Man får bara välja EN sort och hemmagjorda varianter räknas ej med...

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Vilken är den sämsta ölen du vet?!

SÄMSTA SORT: uppspritad fullager
SÄMSTA MÄRKE: arboga 10,2

Död åt Reinheitsgebot!

Den absolut värsta ölen jag druckit var en Heineken på Bromma flygplats.
Smaken var rent vedervärdig, en unken vidrig beska samt en doft som mer påminner om gammal disktrasa än öl.

Vet inte om det råkade vara något fel på just den ölen, men jag misstänker att det ska smaka så.

Den var inte iskall utan kanske runt 10-12 grader.
Troligen måste den vara iskall för att överhuvudtaget kunna drickas.

Det var inte Mintuu du drack, Kenneth?  Fast från Bromma flyger man kanske inte charter? lol

Sorry, det här är ett allvarligt ämne och förtjänar därför fokus.  Fokus nu Pål....

Det fanns ett märke en gång som hette John L's Guldöl.  Tanken på den där svarta bruken ger mig spykänslor.   Rent generellt kan man nog säga att svensk ljus lager är i bästa fall jävligt menlös, och i värsta fall i klass med John L.  Visst finns det undantag, men jämförelsen mellan en industriell Heineken och en industriell Pripps Blä vinner Heineken på knock, hands down.  Svensk ljus lager kan inte ens mäta sig med norsk ljus lager, och då vet jag vad jag pratar om.  Endast Sol, Miller's Genuine Shit och Bud Light underträffar svensk ljus lager.

Men den utan tvekan äckligaste öl jag druckit är nog det belgiska ölet Bush, på en 10-11%.  Ett fullständigt osmakligt öl med en helt onödig alkoholhalt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sämsta öl jag druckit är utan tvivel Vivungs dragöl. Drack en mun och hällde sedan ur resterande av de 2 flaskor
jag köpte. Surt diskvatten från helvetet typ.

Hej

Svart guld inköpt i Puttgarden, sorry Janne. *L*

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Två kandidater.

Tuborg Guld. Jag trodde först att det var glaset det var fel på för ölet hade en tydlig smak av diskmedel. Fick öppna en burk till för att kunna bekräfta att detta var bland det värsta jag druckit i ölväg.

Kaltenberg. Var på fest på en gästgivaregård och detta var vad som bjöds förrutom det sedvanliga svenska blasket. (Dessutom, det enda de 'visste' om vegetarianer var att "de äter tofu". Ja, god morgon!) Smaken kan beskrivas som en intensivare variant på allt det dåliga från svensk fulöl.

Sen har jag även drabbats av en handfull vinägerbomber.

Jeg vill framhäva 2 stycken:

1) Baltika 9. Baltika har en del bra och iblandt riktigt bra öl, men denna åar vidrig, så äckel att jag hellre drickar en Arboga 10,2 och uppfattar det som lyxvara!!! Doft av huvudvärk/baksmälla (=sprittig som fan) och smak av samma. Den är samtidigt ganska tunn/lättkroppat pga den tillsatta socker...  Nä, ska man dricka baltika får det bli nummer 4 (mörk lager typ dunkel, gjord på bla rågmalt), nummer 6 (Baltisk porter) och nummer 8 (Veteöl i bästa  bayerska stil)

2) Arboga 10,2   Smakar så här: Man gör en vört som man buteljera, tillsättar vodka, kolsyra, och säljar slutligen till systemet....bättre än baltika 9, meeeeeen vad då!

/Jannulainen smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Eftersom jag pluggade i umeå under gymnasietiden och har åkt på ett gäng finlandsresor för att inhandla billigt dricka (på den gamla goda tiden då man hade dåligt ölsinne), är valet av sämsta öl ganska lätt. Jag väljer utan att tveka KOFF. En obegriplig finsk vidrig sak som kostade 14:50 i baren på finlandsbåten.

Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Spendrups premium gold 3.5
drack jag till maten idag och det var inte kul
det smakade som dom spolat av någon gammal drav dom hade liggande
i ett hörn och någon illvillig typ hade jömt humlen för dom BBLLLLLLLLLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

den borde inte få kallas öl !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Var över med en kompis till Köpenhamn förra sommaren och han är aktiv på ratebeer så han köpte med sig så mycket olika öl han kunde bära, allt från god mikrobryggeriöl till standard starköl och alkoholfritt på konsum.
Den sämsta vi drack då var en alkoholfri öl så jag vet inte om den borde räknas in.
http://www.ratebeer.com/beer/royal-free/55042/32615/
Av mer normala öl så är nog Harboes Guld en av de sämsta, köpte en platta av en lastbil en gång och trodde den hade varit nerfryst eller liknande av misstag. Jag kunde bara inte dricka dem, men har smakat godare öl av 'samma sort' senare. Den amerikanska versionen av Budweiser har en del väldigt hemska öl med, men minns inte exakt vilka.

Men kommenteras borde väl att öl kan smaka olika beroende på tillfälle och serveringssätt. Det finns ju massor av öl som smakar bäst kall och en del som jag anser är godast i rumstemp och nästan lite avslagen.

Känns som ni bara dissar fulöl smile

Jag köpte en belgisk öl före jul som jag tyvärr inte kom ihåg namnet på.
Kraftigare banansmak får man leta djupt i hyllorna efter. Första klunken var god, efter andra fick jag hälla ut skiten, det blev för kväljande.

13 Senast ändrad av Torgny (2008-01-23 12:47:50)

Duchesse De Bourgogne - flamländskt rött öl
Jag köpte två flaskor utan att veta vad det var. Samma kväll skulle jag på ölprovning med grabbarna i Skumraasket och det visade sig att ett av ölen vi skulle prova var just Duchesse De Bourgogne. Det var vidrigt!!! Jag kommer inte riktigt ihåg hela smakupplevelsen nu men det var tillräckligt med vinäger för att kunna använda det i en salladsdressing istället. Bläää! Jag har fortfarande inte öppnat de två flaskorna jag köpte. Möjligen är surt öl inte för mig.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Torgny, belgisk rousse och gammal brun är båda att hålla sig långt i från. Smakar ofta gammal socka och ger sura uppstötningar.  Usch.

Se - der er jeg helt uening. Jeg elsker f.eks bios vlaamse, den du nævner synes jeg næsten er for sød til stilen, jeg har dog aldrig prøvet en oud bruin, men kan forstille mig at goudenband falder helt i min smag også. MEN - en knastør Gueze, a'la Cantillon elsker jeg som fanden - det er SÅ godt synes jeg, eller 3 fonteinen oude gueze, eller boon oude gueze mariage perfait.....så friske øl. Det skal dog med, at de bør drikkes kolde - 3-5 grader ca. synes jeg, men middeltemperatur rundt 10 er også helt fint. Min yngligstrappist af alle katagorier er uden tvivel; ORVAL - MUMS den er go' smile Surt øl - det er mig smile Har desværre aldrig smagt rodenbach grand cru, men deres normale er helt ok - lidt for sød også til stilen. Blandt de røde indtil videre topper bios vlaamse, som er betydeligt tørrere smile

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Orval är den enda trappisten jag inte gillar, och det med råge. Jag tycker den smakar instängd gammal källare och wellpapp.

Oblandad Lambic är inte heller någon njutning precis.

Rodenbach och dess likar är jag däremot förtjust i. Jag har dock full förståelse för de som inte håller med mig på just denna punkt.

Sen vill jag nog slå ett slag för svensk ful-lager med omotiverat hög alkoholstyrka. Som den student man är så tvingas man inse att APK är ett användbart begrepp. Sålunda har det slunkit ner en och annan Stockholm 7,2 i strupen. Man vänjer sig.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

17 Senast ändrad av jan_johansen (2008-01-24 10:35:48)

Nu har jeg altid elsket disse ekstreme bryg, men ellers som med svensk billlig dåse lager - man vænner sig wink  APK bør dog aldrig blive et nødvændigt begrep. Jeg ville aldrig købe, eller tage imod noget jeg ved jeg ikke kan lide/tycker om uanset stilen og forsøge vænne mig til det. Det nærmeste jeg kommer det er at jeg afskyede schlenkerla første gang, men var solgt totalt anden gang hvor jeg var mere indforstået med hvad man kan forvente - havde jeg mislykket med det, ville jeg aldrig igen drikke det. Vil man have apk (som jeg nægter), så er coopers beer kits, det der gælder - og jeg er også student som ikke har indtægter udover csn og lånet big_smile

Venlig Hilsen
-Jan

ALBA GU BRATH

18 Senast ändrad av Portugisen (2008-01-24 17:34:56)

Rousse och Oud Bruin i all ära, men John L's Guldöl är fortfarande bland det snuskigaste jag varit med om.

Drack en riktigt äcklig julöl också denna jul.  Någon amerikansk imperial stout som hette Yeti och som bara smakade sprit.  Häller inte ofta ut öl, men denna gången gjorde jag det.  Omotiverat hög alkoholhalt är det värsta jag vet.

19 Senast ändrad av kratz (2008-11-04 14:05:06)

Svensk Starköl 5.1? är nog den äckligaste ölen som jag druckit, trots relativt låg alkoholhalt.
Spritig och blaskig som fan med en bismak av avlopp.

Olvi är ju rejält jävla vidrig också. Tror att den som jag druckit håller över 10% i alkoholstyrka, vilket är alldeles för högt, plus att ölen i sig smakar rävgift + diskmedel.

Sofiero 5.2 kan ibland vara hyffsat drickbar, men det varierar extremt mycket från burk till burk. Jag fick en gång en grumlig Sofiero med bottensats, som smakade så jävla unket, ungeffär som död råtta luktar. Egentligen skulle jag nog ha reklamerat den burken, men orkade inte tjaffsa om 10kr:) Men jag kommer aldrig mer dricka Sofiero iallafall.

I övrigt så har jag inga problem att dricka billig svensk lager, även fast det inte hör till favoriterna. Finns många som är helt godkända, och även någon enstaka som är riktigt bra:)

Victoria Bitter från Australien ligger högt på min lista. På gränsen till odrickbar.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Innis & Gunn, den ekfatslagrade historien förstår jag bara inte,tycker den smakar som när man bakfull står och rensar upp i vasken bland apelsinskal och gamla fimpar... huga!
Sen en billig dansk lager som både smakade och luktade exakt som spya. inte kul.nu kommer jag tyvärr inte på namnet

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

22 Senast ändrad av Kristall-Klas (2008-11-06 13:02:12)

Arboga 7,2. Den borde inte få säljas, eller kanske med varningstext: "Kan skada din mentala hälsa allvarligt".

Redigerat: Såg att det fanns en Arboga 10,2 sedan tidigare i den här tråden. Den vill jag inte ens tänka på... än mindre smaka.

Det är inget fel på Duchesse De Bourgogne. Bara du som inte gillar en stilen eller fick en kass flaska.
Sen gillar ju jag suröl.. så jag måste försvara Orvall med.

Innis & Gunn har jag drukit ett par goda och en hel drös som smakat skit.

De överlägset hemskaste jag drukigt är björnebrygg 7.2 jag höll på att spy.

Jag tog med mig en av mina flaskor Duchesse De Bourgogne till en fest/middag med några av mina bekanta varav en som gillar överjästa öl i allmänhet och en annan som gillar att brygga vin på de mest skumma ingredienser (kaffevin!? osv...). Detta inträffade ca ett halvår efter mitt första möta med ölet. Ingen kräktes. Inte ens jag faktiskt. Det smakade fortfarande en hel del vinäger men vi var nog alla överens om att det var en intressant upplevelse om än inget vi ville dricka någon större mängd av.

Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av sura/syrliga öl men hoppas kunna prova vid något tillfälle.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Lapin Kulta är en av dom vidrigaste öl jag druckit, vi brukar åka till Åland med jobbet lite då och då, och när man ska äta en trerätters meny så blir man hänvisad till Lapin Kulta om man inte vill dricka vin till maten (dom har en lång och utvecklad vinlista men bara en äcklig lager att erbjuda oss som föredra att dricka öl) jag brukar påpeka detta men dom har tydligen inte plats med öl i restaurangen?
Det är ett vattnigt öl med  bismak av metall och stickig vass kolsyra, vi har en teori om att dom blandar kolsyrat vatten med nått extrakt direkt i barkranen :-)

Lapin Kulta har blivit ett nidutryck hos oss ”vad är det med dig, är du sur eller har du druckit Lappin?”