Hur stor är en sats?

Skall koka säsongens första öl, och sitter och letar recept. Normalt gör jag öl på tre kilo malt, brukar använda ca 22 liter till mäskning och lakning, och efter kokning och avsilning landar det mellan 12 och 14 liter i hinken. Hur stor är den satsen? Det står ofta att en sats är 20 liter här på forumet, men vad är 20 liter? Uppsamlad vört eller volym i primären?

För övrigt, är det normalt att nästan 10 liter försvinner i mäskning, kokning och silning? Gör jag något fel?

Sv: Hur stor är en sats?

Om ditt mål är att få 22l öl så gör du nog ngt tokigt wink

Jag brukar laka ut ca 21-25L vört, efter koket tar man ett OG och spänder ev. med vatten till önskad volym/OG.
Du får räkna med ett par liter extra vatten till lakningen. Kommer inte ihåg om man räknar ca 1L+ /kg malt.
Har en markering på min gryta som jag går efter när jag mäskar in så jag mäter aldrig upp vatten längre.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Haha är det bara jag som får konstiga associationer till den rubriken? smile

Själv börjar jag mäta vörtvolymen först efter lakningen, mängden lakvatten är för mig egal. Dock har jag en ungefärlig bild av hur mycket vört jag ska ha efter lakningen, men modererar det lite under arbetets gång beroende på hur det går. Det beror nog lite på hur vetenskapligt / teoretiskt lagd man är gissar jag, hur exakt koll på det här steget man vill ha.

Jag brukar ofta tillföra (kokande) vatten under koket för att avdunstningen inte ska bli för stor, men det beror lite på hur högt OG jag siktar på.

Jag har själv frågat mig vilken volym det är man ska mäta IBU på, vörtvolym innan eller efter humleavskiljning? Jag brukar mäta på det som slutligen hamnar i primären men försöka kompensera för det jag tror försvann i humlen - känns som det brukar vara ungefär runt en liter för mig som brukar sikta på runt 16 liter i primären.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Var det inte någon som hade ett ämne som hette Öl på ballen? Ber om ursäkt om ni får liknande associationer av min titel.

Nej, jag siktar inte på 22 liter, frågan är bara vad 20 liters sats betyder? Är det 20 liter i grytan eller?

Som sagt, jag lakar ca 22 liter och får ca 14 liter i primären. Är det en 14 liters sats?

Här kommer ett exempel från forumet:

DOCS TRIPLE RUBY
25 liter. OG 1046, FG 1007, IBU 36
Ingredienser   

Malt
4,5 kg Pale Ale, Maris Otter
250 g Crystal 60 EBC
52 g Pale chocolate
150 g socker

Humle
30 g Northern Brewer kottar 10 %  60 min
14 g East Kent Golding puck 5,5 % 20 min
14 g East Kent Golding puck 5,5 % 7 min   
14 g East Kent Golding puck 5,5 %  torrhumling

Salter
10 g Kalciumsulfat i mäskvattnet.
1 g salt i mäskvattnet
10 g Kalciumsulfat i lakvattnet.
2 tsk Irish Moss 20 minuters kokning

Jäst
Ale jäst

Är det meningen att det skall bli 25 liter i primären i detta recept? Hoppas ni förstår vad jag menar.

svantide skrev:

Skall koka säsongens första öl, och sitter och letar recept. Normalt gör jag öl på tre kilo malt, brukar använda ca 22 liter till mäskning och lakning, och efter kokning och avsilning landar det mellan 12 och 14 liter i hinken. Hur stor är den satsen? Det står ofta att en sats är 20 liter här på forumet, men vad är 20 liter? Uppsamlad vört eller volym i primären?

För övrigt, är det normalt att nästan 10 liter försvinner i mäskning, kokning och silning? Gör jag något fel?

Hej

Jag utgår från det som kommer i primären, men ibland så kan det bli mindre eller mer lite på hur effektiv du varit i framställningen

Det brukar koka bort en hel del för mej oxså, jag använder kokande vatten för att hålla nivån ngt sånär.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Eftersom mitt recept nämns så känner jag att jag måste svara.
Det som står i mina recept är volymen på den stamvört som jag börjar jäsa.
Dvs "i primären"

Om jag ska brygga 25 liter så brukar det vara så här.
Jag lakar ur runt 27 liter.
Kokar, tillsätter humle, silar ifrån, hamnar på kanske 20-22 liter vört.
Späder ut till 25 med nykokt och kylt vatten.
Ibland tillsätter jag mer vatten under koket för att förhindra att så mycket försvinner under koket.

Ibland kokar det bort alldeles väldigt mycket. I söndags lakade jag ut 25 liter.
Efter kokning och humlerester bortsilat så var det 19 liter!

Tack Kenneth för ett mycket klargörande svar. Mina erfarenheter stämmer bra överens med dina, man vet inte riktigt på förhand hur mycket det blir kvar. Däremot har jag aldrig spätt ut vörten, jag är inte tillräckligt erfaren för att veta vilken OG jag hamnar på. Mina tre kilo blir alltså ibland tio liter färdig öl, ibland 13, men det får jag leva med.