Att tillsätta jäst vid buteljering?

Hejsan bryggarvänner.

Hade en intensiv period av bryggning innan sommarn, men sedan dess har det varit lite av torka i bryggandet.  Har tagit lite av en paus, tyvärr, men jag har inte "orkat" komma igång igen.  Men två dunkar med öl som stått på "sekundärjäsning/lagring" sedan slutet av juni ger mig skuldkänslor.

Vad tror ni?  En Altbier och en Rye Pale Ale som både tappades om från primärjäsning till sekundärfat månadsskiftet juni och juli, och som sedan dess fått stå i kylskåp respektive källarsvalt i nästan 4 månader.  Nu måste jag ta tag i buteljeringen och kolsyresättningen av ölen.  Finns det några levande jästceller kvar som kan bidra med kolsyrejäsning vid buteljeringen? 

Törs jag chansa och bara prima ölen, eller ska jag tillsätta jäst i samband med primningen?  Hur mycket torrjäst skall jag tillsätta?  Båda ölen är på 10 liter.

Tacksam för synpunkter och råd.

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Att tillsätta jäst vid buteljering?

Jag skulle nog tillsätta lite jäst, iallfall i de ölet som stått i kylskåp.
Men helst i båda wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har sparat jäst i kylen så länge. Den mådde bara bra när den fick ny mat.

En annan gång så var vi i behov av en jäst som inte humlegården hade inne så vi odlade upp ur en gammal bryggd som säckert var 4 - 5 månader. Funkade hur bra som helst.

Å andra sidan så kan väll knappast ny jäst göra skada ?

Hej Pål

Du verkar ha "råkat ut" för samma sak som mej, efter en intensiv tids bryggning så kommer bakslaget.

För mej så blev ett tag själva bryggningen mer intressant än att bryggning samt konsumtion på ett ungefärlig sätt blev jämnställt.

Jag hade volymer som nästan närmade sej ett "Mikrobryggeri"

Det gick ju inte att dricka upp all den öl utan att behöva uppsöka någon dam eller man klädd i vitt.

Överlevde man ungdomens mellanöls race så inte skulle jag torska dit på gamla dagar.

Samtidigt så började intresset att "falna" mer och mer, vi får se hur det blir i fortsättningen.

Nu till din fråga:  Du undrar om hur många gram torrjäst du skall tillsätta. Ja vet inte hur många gånger välmenade människor har svarat att jäst skadar nog inte att tillsätta.

Gör en efter kultur eller gör si och så, tillsätt en väl mängd jäst till primen så skall du se att det går bra.

Jag anklagar absolut ingen, dom är ju snälla samt tar sej tid att först läsa din drapa/undran, sen leverera ett svar, Länge leve dom som gör detta.

Sen har du lust att bita av dej stortån, det hjälpte ju inte mej, det var ju mängden i g som frågan gällde.

Jag skulle rekomendera en jäst till primen.

Jag skojar, jag gjorde våren 2007 en mycket stark skotte som av olika anledningar inte kom på flaska efter ca 2 månader i sekundären.

Ju starkare öl i alc ju längre tid samt finns det tillräckligt med jäst?

Den eviga frågan.

Jag använde 20% av en torrjäst påse alltså ca 2 g samt 7 g socker/liter. Volymen öl var 23 liter. 5 UK Gallon.

Efter 14 dagar en helt ok kolsyra.

Nu har ju dina öl stått lite längre samt i kylskåp så det är faktiskt lite svårt att säja i g men om jag vore du så skulle jag använda 5 g torrjäst, 3 g tillden i kylskåp samt 2 till den i svalen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

5 Senast ändrad av James (2008-10-21 08:31:12)

Hej.

Jag skulle inte tillsätta någon jäst alls, mitt argument är att det skulle ge dig mer bottensats i flaskorna än nödvändigt.
Det kan naturligtvis ta lite längre tid att kolsyresätta ditt öl om du inte tillsätter någon extra jäst, men antalet jästceller i
dina öl på sekundär går säker att räkna i tiotusental per liter jämfört med 10 miliontals per liter i början av din sekundär.

Vad jag menar är att det säkert finns levande jästceller i dina sekundär öl. Det tar säker längre tid att jäsa ut det socker
du tillsätter men du har ju redan väntat i flera månader så en månad till kanske inte gör så mycket.

Jag har ett argument till:
Jag gör mina Hoegaarden kloner med endast 1 cm bottensats ur en flaska till 10 liter vört. Jag proppar min hoeslatt med
en tsk socker och en halv dl vatten en-två dar innan. Det har aldrig slagit fel. Hur gammal är jästen i en Hoegaarden som
stått på en hylla på systembolaget?

Varför inte testa! Tappa en flaska ur den källarsvala (mest troligt sämst konserverade jästen) och tillsätt 7gram socker per liter

Slå på en kapsyl och låt stå i rumstemp i 5-7 dar. Öppna och se om det hänt något.  Jag slår vad om att den funkar fint.

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Nu har jag fått många goda tips.  Så här ska jag göra.  Mina kylskåoslagrade Alt skall få lite torrjäst, riktar in mig på 10-20% enligt Bobos förslag.  Min källarlagrade delar jag upp i två: en del med 10-20% torrjäst och den andra enligt James förslag. 

Tack för alla goda råd!!!  Nu är det bara upp till mig att slå slag i det roligaste av alla ölbryggarmoment: diska och rengöra flaskor.  Ja, ni anar nog ironin.

Mvh
Pål

Ironin framgår!
Jag antar att det är Denny's Rye Ipa som du ska buteljera nu? Har försökt följa tråden på NB om den ölen och är ganska nyfiken på hur bra den är. Lämna en rapport, gärna!

Diskade flaskor igår.. har ont i överkroppen idag... Den där fatölsanläggningen ser mer och mer lockande ut.

Will do Kristall-Klas.  Den luktar lite skräckinjagande.  Rejält humlad som den är!

Gjorde en Denny's Rye IPA. Det visade sig dock svårt att få tag på Mt Hood och Columbus/Tomahawk, så jag fick köra min med Cascade. Men det blev ett väldigt gott öl ändå tycker jag.

Jag använde en del Tomahawk när den fanns inne på Humlegården, gillade den skarpt. Hoppas den kommer tillbaka.
Ska ta och fundera på om jag ska ta och brygga Denny's Rye IPA. Eller en något förändrad version av den i alla fall. Inväntar Portugisens rapport på en vällagrad variant, så får vi se smile