Bishops Finger klon?

Är det någon som har gjort en klon på Bishops Finger eller kan knåpa ihop ett recept? Det borde väl gå att få något liknande... Vad innehåller den egentligen? EKG och Pale ale malt är det väl i alla fall. Crystal? Jäst? Jag brukar brygga små 8l satser och tycker att det är onödigt att köpa dyra flytande jäster så gärna någon torrjäst.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

2 Senast ändrad av Thorim (2008-10-13 18:48:05)

Sv: Bishops Finger klon?

Jag tittade runt lite på google och hittade lite recept. Tyvärr så var det en massa råfrukt i dem och det har inte Bishops Finger. Men det verkade som att alla hade ca 8% crystal och de flesta hade några procent amber. Smak/arom humlen är som sagt EKG och Target verkar vara valet av bitterhumle. Bishop Finger har en "gräsig" bäska som stämmer bra in på target. Så om jag ska försöka mig på ett recept:

Bishops Toe - 10 liter
2 kg pale ale malt
185 gram crystal malt
115 gram amber malt

Mäska in högt, 68-70 grader

Bitterhumle -  Mäskhumling (FWH)
12 gram Target kottar (11% alphasyra)

Smakhumle - 15 min
7 gram EKG

Aromhumle - 5 min
7 gram EKG

Aromhumle - Torrhumling
7 gram EKG

Jäst
Safeale 04

Edit:
Jag är lite osäker på smak/arom-humlingen, där har jag bara lagt givorna som jag brukar, förutom att givan på 1 min är ersatt med torrhumling. När jag torrhumlar så tar jag ut lite het vört och lägger humlepåsen i den, så man inte får in några otrevligheter i ölet. Sedan när huvudvörten är kyld och silad, så lägger jag tillbaka "sidovörten" med humlepåsen i.

Här är en länk till lite olika receptförslag, eller gissningar kanske man ska säga, av komersiella öl.
BF verkar dock inte vara med.

http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/view … amp;t=8174

Ok, tack så mycket för receptförslaget. Det kommer absolut att provas någon gång framöver smile

Hallå, har ett recept som jag bryggde i somras som är ett recept på Bishops Finger från boken "Clone Brews" av Mark & Tess Szamatulski, den blev VÄLDIGT bra och har nu bara 12 flaskor kvar...

19liter, Og 1,052-1,055, Fg 1,011-1,014, IBU40, SRM 13, 5,2 vol% fick jag..

3,7 kg Pale Ale Malt
0,3kg crystal malt
0,150kg puffat vete
120 g Amber Malt

90 min på 68grader

Kokning
20 gram 8.5% Target 90 min
60 gram glukos 90 min

10 gram EKG 15 min
10 gram Challenger 15min
5ml irish moss 15min

10gram EKG 2min
10gram Styrian Goldings 2min

Jag använde 1968 special london ale jäst utan förkultur

primade med socker och har sedan njutit... Primade dock lite tidigt så att jag blev tvungen att öppna flaskorna för att släppa ut lite tryck, det blev ett jävla skummande i början..

Har som sagt använt det här receptet en gång och kommer defenitivt använda det igen, jag körde ett kok på 53liter, jag kommer dock öka på lite grann med Ambermalten, kanske 140gram vid nästa kok.....

/Matte

Ok, det låter ju lovande smile

Vart får man tag på puffat vete?

På humlegården.

puffat vete (Thomas Fawcett), hel, 1 kg 

--------------------------------------------------------------------------------

Produktnr:    5231 
Ursprungsland:    England 
Färg:    ljus 
Beskrivning: 
Kallas på engelska "torrefied wheat". Puffat vete är redan förklistrat, och kan tillsättas direkt till mäsken utan förkokning. Proteinrast rekommenderas dock. 

Pris:    26 kr 
Vikt:    1000 g 
Lagerstatus:    i lager 

(inklistrat)

Lycka till
/Matte

lbfmalte skrev:

60 gram glukos 90 min

Hej, ser ut som ett väldigt trevligt recept men jag funderar lite på sockertillsatsen.
Hur mycket ska det vara?
60g gör väl knappast nån större skillnad

www.systembolaget.se skrev:

Pale ale malt; target och goldings humle; överjäst

http://www.bishopsfinger.co.uk skrev:

The water is taint-free, chalky and of medium hardness.

It then is mixed with malted Winter Barley which has been grown locally in East Kent on the Downs near Canterbury is converted to malt in Essex to extract sugar and flavour

The mixture of the water and the malted barley, know as wort, is infused only in traditional Mash Tuns of Russian teak built in 1914.

The wort is then spiced for additional flavour and aroma with choicest East Kent Goldings Hops, grown within thirty miles of Faversham. The mixture is cooled and yeast is introduced and it is fermented to a full 5.4% Alcohol by Volume. The resulting fermentation converts most of the sugar to alcohol.

Står inget om vete eller glukos. I och för sig står det inget om crystal eller amber heller, men jag tror att du ska skippa vetet och glukosen i alla fall du vill brygga en klon.