Konsumtion

Hej alla Bryggare/Ölälskare


Dom flesta av oss här är ju intresserade av öl i olika grader. Majoriteten brygger ju själva. En viss % är intresserade av öl samt bryggning, men brygger inte själva utan kosumerar redan bryggd öl.

Vad kan en snitt brygd ligga på i vol? Själv har jag alltid satsat på en färdig volym på 23 liter.

Många brygger ungefär hälften, det märker man ju om man läser forumet.


Säj att en snittbrygd/prson som brygger ligger på 15 liter.

Den snittpersonen är ju inteserad av själva proscessen att brygga och vill testa olika sorters öl under ett år. Han /Henne testar, beställer ett otal öl under ett år.

Snittpersonen brygger kanske 8 gånger/år för att inte tappa i  bryggteknik, ju mer du brygger ju bättre blir du.

Ölen börjar smaka allt bättre, du brygger mera.

Har du ett ordinarie småtufft killäng så fungerar ju volymen brygd öl mot mängden.

Ni som brygger och ja detta är att säja ta det lugnt med ölen. ÖL är alcohol.

Öl som är 5,5 vol% innehåller 6,8 cl 40 % sprit. ( Visste inte det?)

Kenneth skrev en ledare i Bryggaren i mitten av 90-talet, dom orden tycker jag stämmer bra än i dag.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Konsumtion

På tal om hur mycket öl man brygger i jämförelse med hur mycket man dricker så har jag ett hälsosamt problem;
Jag bjuder bort minst hälften av alla mina öl...

Jag tycker hälften av bryggarglädjen ligger i att få beröm av andra för sina bryggder som när man lurar i sina hembryggarskeptiska föräldrar en egengjord brown ale och de frågar hur mycket den kostade på bolaget smile

Dessutom brygger jag bara ca 10-Liter åt gången beroende på en klen spis.

Jag tror verkligen inte att jag dricker mer eller oftare för att jag brygger hemma, Ökar hemmabryggderna så minskar systeminköpen.

Men visst, man får tänka på att inte överkonsumera!

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Konsumtion

Samma här, jag skänker bort till folk som hälsar på och tar med till jobbet på fredagar osv.
Känner snarare att jag vill gå upp i volym så att jag kan dela med mig i större skala.
Att ge bort ngt man har gjort själv tycker jag är en väldigt bra present.

Just nu har jag ca 80 liter på sekundär och det jag ser fram mot är att kunna bjuda hem vännerna
för att njuta av allt de ölet. var bryggd är ca 40 0,5l flaskor. har du 9 vänner eller bekanta så är det
ju nästan för snålt att ge bort 3 flaskor eller bjuda på 3 flaskor öl/näsa på en festlig tillställning.
Eller en enkel middag. Dessutom vill man ju kunna stoppa undan ngn butelj, med fördel magnumsize o glömma den rackaren
i ngt år wink

Jag tror också att folk med denna hobbyn har en ganska sund inställning och dessutom kunskap
om just exakt vad det är vi sätter i oss. Har svårt att tänka mig att det är allt för många där ute som går
igenom allt arbete bara för att få bli lite yr en helg.

Jag handlar massor med öl på systembolaget och i danmark där jag arbetar.
Nu när jag började brygga porter så köpte jag alla portrar jag kunde komma över i swe o dk
Det blev kanske en 15 st på en vecka. Men jag upplevde det inte som ngt annat än research och dessutom
delade jag var flaska på 2-3 personer.


En kul anekdot inte helt dragen ur röven...

Min mor hade en tysk kollega vars familj är vinodlare.
Han åkte och hälsade på sin familj och följde med sin far ut på en inspektion och avslutade
turen med att kolla läget i lagringskällarna och smaka av de viner som va på gång att bli klara.
Detta var rutinsysslor som utfördes på en "daglig" basis. Min mors kollega blev sk. lindrigt nykter efter
en genomgång nere i källarna och hans far blev förnärmad pga. detta och tyckte att det var högst märkligt och opassande
att hans son blev berusad. Det skulle han sluta upp med genast.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Konsumtion

(Över)konsumtion av öl är inte bra, vare sig med tanke på kalorier eller alkohol.
De flesta hembryggare som jag träffat genom åren har kanske inte direkta alkoholproblem, men däremot tenderar de flesta att bygga upp en "ölmage".

Det pågår en ständig debatt om hur mycket alkohol som kan anses vara överkonsumtion.
Troligen är det också mycket individuellt var gränsen går.

Som jag skrev i min ledare så är det säkerligen också så att om man har en ordnad tillvaro, med jobb, bra familjeförhålladen och så vidare så är risken ytterst liten att man ska bli alkoholberoende.


Jag tror att det är bra att ha koll på hur mycket man egentligen konsumerar och att om man ser att konsumtionen ökar under en längre tid så är det ett varningstecken.

Alkolister förnekar in i det längsta att de har problem med "spriten" (ingår i den så kallade sjukdomsbilden), vilket gör att det kan vara svårt att själv se eventuella problem. Därför är det viktigt att om någon säger/antyder att man dricker för mycket så ska man ta det som ett varningstecken.

Jag har alltid förundrats över de som brygger stora mängder och ofta.
Även om man bjuder bort en del så konsumerar man troligen en hel del öl själv.

Avslutar med en liten anekdot.
Vi var i Tyskland på semester och bodde över på ett litet hotell där ägarna också var vinproducenter.
Frun, mamman i familjen skötte hotellet, när vi checkade in på kvällen så var hon helt klart påverkad.
Eftersom det var lördag eftermiddag så tänkte vi inte så mycket på det.

När vi skulle åka vidare på söndag förmiddag så skulle vi köpa med oss lite lokalt vin som de sålde på hotellet men vi tyckte det var lite problematiskt att provsmaka så tidigt och vi skulle dessutom köra bil.

Jag sa det till frun i huset (som fortfarande var lätt rödmosig och påverkad), varvid hon svarade:
"Det är aldrig för tidigt att dricka vin".

Så nog finns det en risk att god tillgång på alkoholdrycker kan leda till överkonsumtion.

Sv: Konsumtion

Det faktum att man har nästan hundra liter öl i garderoben gör ju onekligen sannolikheten större att man börjar ta sig en öl lite då och då. Nu är ju de flesta läkare överens om att en daglig alkoholkonsumtion av motsvarande ett till två glas vin inte på något sätt inverkar negativt på ens hälsa.

Jag faller in i ledet och levererar en anekdot om andra länders alkoholvanor.

Det handlar om min far som jobbar på ett elteknikkonsultbolag och hade fått i uppdrag att rita elen i Köpenhamns nya fina polisstation. När uppdraget var slutfört och byggnaden stod klar blev pappa och hans kollegor på projektet bjudna till den danska huvudstaden som tack. De åkte ner (från Halmstad) över dagen i två bilar. De blev bjudna på lunch och till lunchen serverades snaps. De två chaufförerna (som skulle köra hem på kvällen) tackade nej till snapsen, alla andra dricker. Sedan serveras ännu en snaps och återigen tackar de svenska chaufförerna nej. Men nu är det även en dansk som vill hålla tillbaka. Han säger "bara en halv tack, jag ska köra bil om tio minuter". Ingen av danskarna verkar reagera på att någon tar en och en halv snaps och sedan tänker sätta sig bakom ratten. Till historien hör att denne man var den danska rikspolischefen.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Konsumtion

Hallå, vänner..

SJälvklart är det så att man har det lättare att ta en öl eftersom man har ett (outtömligt?) förråd att alltid botanisera i. Själv bryggde jag mina första (Coopers) brygder när jag var 17 -18 år, och då var det inte kvaliteten som var det viktigaste, utan kvantiteten på alkohol... 

Nu efter att ha tagit upp bryggandet igen efter 13 år så har jag ett annat problem.. Jag dricker inte upp ölen, utan gör som alla er andra; man tar nån då och då, provar, analyserar, bjuder och skickar med dom vänner man tycker ska prova "riktig" öl...  Jag tror defenitivt inte att vi dricker mera än genomsnittssvensken, kanske mindre mängd lite oftare men absolut inte mera...

Men Faktum är ju att: Öl innehåller vitaminer, öl innehåller mineraler, öl innehåller viktiga jästämnen, öl innehåller inget fett, öl innehåller alla (nästan) för oss viktiga byggstenar.. Det var inte för speciellt länge sedan man i Sverige skrev ut recept på stark pilsner som medicin för att bota vissa krämpor..  Det tyska bryggeriet Neuzeller Kloster har tagit fram ett öl som dom säger ska bromsa åldrandet!  Så vi håller troligtvis på med nån sorts Healing egentligen:)

Ett urklipp från Dr C.J Hartman 1835:
"Öl är i wårt klimat helsosamt, födande och magstärkande, men fodrar god kroppsrörelse, om det icke skall föda pussighet, slemhosta, hemoroider m.m"(?)

Ett citat från Dave Berry att avsluta med:
"Utan tvekan är öl den största uppfinningen i människans historia.
Visserligen var hjulet också en bra uppfinning, men ett hjul passar inte lika bra till pizza."

Ha det så gott och fortsätt brygga!

//Mattias

Sv: Konsumtion

lbfmalte skrev:

Ett urklipp från Dr C.J Hartman 1835:
"Öl är i wårt klimat helsosamt, födande och magstärkande, men fodrar god kroppsrörelse, om det icke skall föda pussighet, slemhosta, hemoroider m.m"(?)

Se där, man ska alltså ut och motionera och inte sitta framför datorn och delta i diverse forum smile

Sv: Konsumtion

Rapax skrev:

Ingen av danskarna verkar reagera på att någon tar en och en halv snaps och sedan tänker sätta sig bakom ratten. Till historien hör att denne man var den danska rikspolischefen.

Är inte promillegränsen i Danmark 0,8?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Konsumtion

Så klart att det alltid finns risker med allt.

Att behöva dricka eller ta andra droger för att kunna fungera "normalt" eller bara för att må bra
och till råga på allt inte kan leva ett normalt liv borde anses som att man då har ett problem.

Man inte heller sticka under stolen med att alkoholens effekter faktiskt till största delen för gemene man är positiva. (viss finns det undantag)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Konsumtion

Jag tror det stämmer att vi som är lite ölintresserade har en tendens att dricka oftare men mycket mindre vid varje tillfälle.

Detta tycks även gälla i mina studentkretsar där en stadig konsumtion av alcohol helt klart är normen. Det ska ju inte stickas under stolen med att även vi som tycker om brygga och dricka öl blir lite susiga under kvällens gång vissa fester.. men det var mycket länge sedan som jag uppnådde en obehaglig nivå av berusing. Något som de många tycks göra varje fest. Och nu pratar jag inte längre om bara studenter.

Sv: Konsumtion

Det negativa med att dricka flera öl har jag upplevt under ett par brygg-lördagar. Eftersom det tar många timmar i anspråk, kan det gå åt 3-7 öl, minst....
Problemet kan vara att man då glömmer vissa moment i bryggningen. Tex primning.....

Men ett 6-pck 4.5%-öl är inte överkonsumtion om man ser till att den dricks en lördag, å sen övriga dagar i veckan tar 1 eller 2.

Men ett 6-pack kan anses som ganska mycket om drar i sig det 2 ggr om dagen å dom flesta dagar i veckan. (semester undantaget, då det är helt normalt och OK)

Går man däremot till puben en tisdag å smuttar i sig 2 st lager för det är gott efter diverse ärenden på stan, så bör man nog dra på sig huva å rånarluva när man går ut. Annars kan man bli identifierad å socialen vill komma i kontakt med en för sitt alkoholmissbruk.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house