Sv: El gryta på lidel

cmbellman skrev:

När jag stegmäskat färdigt i kastrullen som jag isolerar med ett liggunderlag, så sänker jag helt enkelt ner ett hemmagjort filter och lakar med hjälp av hävertprincipen.

Intressant! Särskilt de hemmagjorda filterna.
Jag ser två olika hävertar i dina bilder. Om jag ser rätt så har du använt ett bryggfilter till den ena. Jag borde alltså kunna sätta ett sånt bryggfilter (8414 eller 8415 i Humlegårdens sortiment) på utloppet på Lidl-grytan?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Yes, det ena är ett gammalt filter, som jag senare bytte ut mot det spiralböjda kopparröret som jag sågat skåror i. Efter det har jag uppgraderat slang och kopplingar, men det finns inte med på bilderna. Det är väldigt viktigt att det inte läcker luft någonstans när man lakar med hävert.

Det första filtret var ett armeringsnät från clas ohlson som jag rullat ihop, så det var inget färdigt filter. Den metoden har använts av andra bryggare också vet jag, men nätet håller inte hur länge som helst. Min nya variant är lite mer robust, och täcker mer av botten på kastrullen.

Tror du måste sätta filtret på insidan innan utloppet, annars blir det nog snabbt stopp. Men det kanske var så du tänkte.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

28 Senast ändrad av tio Pepe (2008-08-12 21:30:10)

Så var det jag tänkte, ja.

Hur många meter rör hade din spiral, och vilken dimension? Jag tänker att 2 meter borde räcka, kanske bara 1 meter. Röret, ska man välja grövsta, 15 mm, eller räcker det med 10 mm? Hålen bör ju ändå inte vara mer än 2-3 mm.

Hålen ja. Kan man inte göra fler hål än du gjort? Varför har du gjort dem ovanpå? Det känns som att det skulle vara bättre att ha dem på båda sidorna.

Någon särskild anledning till att du använde kromat? Jag gjorde en kylare i våras av 2 meter 10 mm prisolrör för att ska man ha mjuka rör så finns det två att välja på, prisol som man får skala eller kromat. Prisol är billigast och jag har bestämt för mig att jag köpte den på Biltema. Men nu finns det inte tvåmeterslängder. Har de tagit bort det ur sortimentet, tro?

----------------
tio Pepe

Ohoj!

Två meter för en sån "filterspiral" räcker garanterat. Jag har för mig att min är 1,2m. Anledningen till att det är förkromat var helt enkelt att det var de rören de hade inne på Clas Ohlson i Gallerian. Böja det gick utmärkt för hand. Jag hade köpt ett sånt där verktyg man bockar rör med, men det behövdes inte. Man kan visst göra flera hål, jag har ökat mängden hål (skåror) efter hand. Jag blev bara trött eftersom jag sågade för hand med en bågfil. smile Dock har jag inte haft några problem med lakningen förutom de som uppstått när rör eller kopplingar ovanför ytan inte varit helt täta. Att skårorna ligger på ovansidan är en ren slump, jag låste helt enkelt in mig i min föreställningsvärld, och hade aldrig nåt annat alternativ när jag började bygga. Tänkte nog på traditionella lakningsfilter där det mer är en stor silbotten man gjort, då ligger ju hålen direkt mot maltbädden.

Diametern på min vill jag minnas är 12mm. Men jag tror inte det spelar nån större roll om du tar 10mm. För mig handlade det mest om att inte få för stor diameter på slangen, eftersom det inte går att "häverta" då.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

30 Senast ändrad av tio Pepe (2008-08-13 11:11:01)

Jag ska tillverka en sån spiral och redovisa resultatet här. Fast det lär dröja några veckor.

Diametern på röret får avgöras av diametern på utloppet till kranen. Jag mätte med mitt elektriska ögonmått i morse och fick det till 10mm. Sen gäller det att ordna en stabil infästning. Den behöver ju inte vara tät, men den ska vara lätt att ta bort och sätta dit.

----------------
tio Pepe

Måste redigera mig själv och tidigare inlägg beträffande överhettningsskydd..... Skrev tidigare att jag flyttat överhettningsskyddet längre ner i grytan och att det funkat. Vid närmare studier visade det sig att det var en termosäkring jag flyttat vilken inte är återställningsbar. Den löser vi FÖR hög värme och måste då bytas.

Hur jag lyckades med ett kok efter detta experiment är en gåta för igår då jag bryggde en ny sats fungerade termostaten lika illa som innan.

Nu införskaffades i stället en vanlig strömbrytare, IP44, som monterades på sidan om sockeln på grytan. Denna har jag nu kopplat in så jag kan shunta (koppla över) termostaten då den slår ifrån vid kok. Därigenom fungerar termostaten som vanligt upp till koktemperaturer men sedan kan den således förbikopplas.

Får väl passa upp lite så inte hela maskinen smälter men man får väl försöka vara med lite....

I morgon skall det bryggas en sats så vi får väl se om denna lösning funkar.....

Spännande!

Var på Lidl igår och inhandlade ett par stycken.
Nu måste jag handla jäst så jag kan provbrygga i mina nya grytor big_smile

klosterbier skrev:

Måste redigera mig själv och tidigare inlägg beträffande överhettningsskydd..... Skrev tidigare att jag flyttat överhettningsskyddet längre ner i grytan och att det funkat. Vid närmare studier visade det sig att det var en termosäkring jag flyttat vilken inte är återställningsbar. Den löser vi FÖR hög värme och måste då bytas.

Hur jag lyckades med ett kok efter detta experiment är en gåta för igår då jag bryggde en ny sats fungerade termostaten lika illa som innan.

Nu införskaffades i stället en vanlig strömbrytare, IP44, som monterades på sidan om sockeln på grytan. Denna har jag nu kopplat in så jag kan shunta (koppla över) termostaten då den slår ifrån vid kok. Därigenom fungerar termostaten som vanligt upp till koktemperaturer men sedan kan den således förbikopplas.

Får väl passa upp lite så inte hela maskinen smälter men man får väl försöka vara med lite....

I morgon skall det bryggas en sats så vi får väl se om denna lösning funkar.....

Hej igen
Märkte också att det inte fungerade genom att bara flytta som tidigare sagts, ska också inhandla en liten brytare som jag kan koppla förbi termostaten med. Samt ett liggunderlägg att isolera med, tyckte att det kokade lite dåligt när jag testade nyss.

Nybörjare, är inte uppe i 1m3 bryggd öl, ännu

Bryggde igår och använde brytaren för att koppla förbi termostaten då det bar av för kok. Blev bra fart i grytan som nästan resulterade i överkok.
Slog av och till brytaren i bland då det kokade rejält så maskinen skulle få återhämta sig en smula.... Funkade fint!

Jag har tillgång till en vridtransformator som jag skall reglera effekten med.

Har du isolerat grytan?

Nybörjare, är inte uppe i 1m3 bryggd öl, ännu

Kör oisolerat.

finns dessa grytor på Lidl ännu?

Hej

Jag har införskaffat en sån gryta och försöker få den att hålla rullande kok, men jag är inte helt hemma på funktionen hos termostaten och värmeplattan så det kändes bäst att fråga först. Ska jag alltså sätta en brytare mellan de nedre pinnarna (blå och vit) på termostaten för att koppla förbi den?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0575_.jpg

PS jag mailade Lidls kundtjänst för ett tag sedan och fick svar att det var en kampanjvara som de haft erbjudande på och inget som ingår i ordinarie sortiment, att den var slutsåld, men att deras erbjudanden kommer och går så det kan tänkas att den kommer igen. Det kanske inte var så begåvat svar dock eftersom jag fick tag på en några veckor senare, men jag vet inte hur sannolikt det är att den finns kvar nu.

deft skrev:

Hej

Jag har införskaffat en sån gryta och försöker få den att hålla rullande kok, men jag är inte helt hemma på funktionen hos termostaten och värmeplattan så det kändes bäst att fråga först. Ska jag alltså sätta en brytare mellan de nedre pinnarna (blå och vit) på termostaten för att koppla förbi den?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0575_.jpg

PS jag mailade Lidls kundtjänst för ett tag sedan och fick svar att det var en kampanjvara som de haft erbjudande på och inget som ingår i ordinarie sortiment, att den var slutsåld, men att deras erbjudanden kommer och går så det kan tänkas att den kommer igen. Det kanske inte var så begåvat svar dock eftersom jag fick tag på en några veckor senare, men jag vet inte hur sannolikt det är att den finns kvar nu.

om du inte är säker på vad du fibblar med i elväg så ska du inte röra prylarna

220v är dödligt om du har otur

jag har en annan typ av elgryta. tysk variant, men har samma problem med överhettnings skydddet. dvs stannar efter ca 3- 5 minuter och startar igen när jag e nere på 96 grader. Så rullande kok e svåra. skruvade upp bottnet och kollade in el prylarna, men är ingen elektriker så vet aj vad som är överhettnings skyddet. Kanske är det den där runda grejen på en fjädreliknande grej eller? ska ladda upp bilder senare.

Istället för att förstöra nåt så testade jag tejpa fast en dator processorfläkt mitt under grytan för att blåsa in svalluft in henom de lufthål som redan fanns där. Gissa vad?! Jag fick ett nånstop kok på ca 20min efter det orkade jag inte vänta längre;) så det kanske var lätt fixat med lite tejp och en fläkt;)

här kommer lite bilder..elgrytan är på 1800w. någon som kan peka vad som är överhettningsskyddet som kan flyttas på lite ellet avlägsnas helt. tack!
http://www.humle.se/punbb/images/upload/elgryta%20el%20liten.jpg

Blåkulla skrev:

om du inte är säker på vad du fibblar med i elväg så ska du inte röra prylarna

220v är dödligt om du har otur

Tack men det var termostaten jag var osäker på, inte dödligheten i 230V

Efter en första anblick av insidan av min Lidlgryta så borde det absolut vara plattan som ligger mot undersidan av grytan, den som trycks fast mot grytan med hjälp av en spiral, som leder värme in till själva termostaten. Plattan är inkletad med nån sörja som torde vara värmeledande pasta. Om så är fallet skulle man väl helt enkelt kunna avlägsna denna platta eller klippa bort temperaturledaren (men då få en värdelös termostat..). Alternativt kan man lägga något isolerande mellan plattan och grytan för att justera termostaten..? Eller borra hål i plasten för att öka luftcirkulationen och på så sätt kyla värmeledaren som går till termostaten?

Jag ska börja experimentera lite med grytan snart, men lite kommentarer på mina observationer är välkomna!

Japp det är en temperatursensor som är ditkletad på undersidan, men den leder inte värme, om jag minns rätt så ger den en potentialskillnad proportionell mot temperaturen så termostaten får en spänning att mäta på. Jag vet inte vad termostaten gör med detta sen eller om det faktiskt skulle funka att klippa ledaren (eller bryta den med en strömbrytare) men jag hoppades att nån skulle dela med sig av något smidigare sätt än att pilla på 230V.

Jag har nu testat att bara ta loss temperatursensorn och vika upp den lite vilket resulterade i att termostaten inte slår ifrån. Går ju inte att reglera temperatur, men det är ju inte heller det jag är ute efter..

Hej !

Den runda är en tempraturgivare till termostaten. Den andra grejen med två ledningar är överhettningsskyddet. Det är inte någon bra idé att koppla förbi överhettningsskyddet. Idén med ett överhettningsskydd är att det ska förhindra katastrofer som brand eller andra otrevliga saker.

Om man istället kan isolera överhettningsskyddet från botten så förhindrar man att det löser ut vid kokning men funktionen finns kvar om det blir torrkokning. En bättre idé är att hitta något tunt, icke brännbart isolermaterial, som t ex en silikonduk eller glimmerskiva. Du borde kunna hitta något i en elektronikaffär som Elfa eller Kjell & Company kanske. Claes Ohlsson kan också ha något användbart.

Lycka till!

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Bow skrev:

Om man vill reglera effekten (med shuntat termostat) för att det inte ska koka för mycket så kan man väl använda en vridtransformator, om man kan hitta en till vettigt pris (alltså inte på Elfa), som klarar effekten.

Man borde kunna reglera effekten med samma typ av steglös regulator som sitter på enkla kokplattor. Var får man tag i dem?

----------------
tio Pepe

Hej alla ni "elpulare"

Hoppas ni vet vad ni gör? Ta inte död på er bara för att ev. få en viss mängd vört att gå i från hyfsat rullande till kraftigt rullande.

Jag var/är av den gamla stammen, på med vörten på spisen, jag använder alla plattor. Jag kokar 30 liter i en 20 litare, i en 15 litare samt resten i en 10 litare.

Det får ta den tid det tar, ok ibland så blr inte koket rullande, so what?

Vad kommer att hända? En inspektor från EU?

Ölet blir alldeles utmärkt bra även om inte koket blir rullande, bara det rör på sej.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Kul så många svarat
jag har bryggt 2 satser nu utan att bygga om grytan
men jag använder en "grilltändare" på 450w nerstoppad i grytan å då går det super bara att stormkoka .
Har bytt ut kranen till en standard 3/8" kran så man kan reglera flödet
ha de gött

Hej var på lidl norr i fredags i helsingborg då fanns det 2 grytor kvar så jag köpte en till
men som sagt var det finns en till för 499:-