Ale recept

Har gjort ett försök att snickra ihop ett recept på en halv mörk ale.

Munchnermalt 4,2 kg
Mörk karamellmalt 0,3 kg
Chokladmalt 0,1 kg
Ljus sirap 0,4 kg

Bitterhumle Target 20 g (60 min)

Smakhumle EKG 20 g (20 min)

Aromhumle EKG 20 g (5 min)

Tänkte mäska i 62 C i 30 min, 72 C i 30 min.

Tror ni detta kan bli bra?  Tänkte brygga nästa helg.

Sv: Ale recept

På rak arm ser det ut som att den blir rätt så mörk, men jag kan inte kolla mina recapt just nu.

3 Senast ändrad av Thorim (2008-10-03 19:30:05)

Det där blir en riktigt mörk öl som med all säkerhet smakar mumma big_smile.  Du behöver inte ändra något alls, men om jag skulle brygga den så skulle jag gjort vissa saker lite annolunda. (Antar att du ska brygga 20 liter. Om recptet är till 5liter så skulle jag nog ändra ganska mycket wink )

1.
Dela upp smak/aromhumle i 3 givor på 15 min, 5 min och 1 min. Sedan skulle jag kylt vörten med humlen i och sila bort den efter kylningen. Eftersom jag kyler med kallt vatten i badkaret med grytlocket på, får jag mycket bättre smak/arom om jag gör så här. Sista givan skulle vara Target. Se till att pressa ur humlen riktigt, låt den sedan dra i ca 1liter kokhet vatten i någon minut, så du får ut mer smak. Jag tycker att det försvinner för mycket vört och smak med humlen annars.

2.
Jag skulle inte mäska i 62c och 72c. Jag tycker personligen att det blir bättre om man tar 70c rast i 1 timme och mäskar ut i 75c.

3.
Jag skulle inte använt någon sirap alls, vill jag öka alc-halten så tar jag mera malt istället, tycker det blir bättre. Däremot skulle jag väl kunna tänka mig att prima med lite brödsirap. Vanligtvis så brukar jag prima med honung, men det kanske blir bättre med sirap?

4.
Du skriver inte vilken jäst du valt, men jag skulle valt Ringwood Ale.

Lycka till wink

Jag tror inte att så mycket münchenermalt blir bra i en ale.
Risken är att det blir alldeles för "brödigt" vilket jag inte tycker hör hemma i en bra ale.
Som jag ser det ska en ale ha pale ale malt som bas.
Med münchenermalt blir det en helt annan öltyp.

Sirap i lagom mängd är inte fel, men 0,4 kg låter lite väl mycket.
Jag skulle nog bara ta 0,1 kg i en ale.

Som Thorim skriver så är det bättre att ta mer malt om man vill knuffa upp OG (alkoholhalten).
Risken är också att det jäser ut för mycket så ölet saknar tillräckligt med restsötma.
Leder till en "platt" öl som saknar kropp, vilket inte är roligt.

Tack för alla svar!

Hade tänkt 25 liter.

Det där med att ha humlen me i kylningen gjorde jag i min förra öl. Som va min första helmalt.  Den står på flaska nu o har stått 5 dagar, så jag har inte smakat på den än, förutom när jag tappade upp den:)

Jag har 11 kg av vad jag misstänker är Munchnermalt. Min far köpte den på Leivide kvarn på Gotland. I en brun pappsäck utan namn och pappa frågade inte va d va för malt (dumt)! Sa bara att han ville ha till Gotlandsdricka.

Jag blev tipsad här på forumet att det kanske kunde va Munchnermalt.
Ölen jag gjorde sist är på 100 % av den malten. Men som sagt den smakade ganska brödigt (men gott) när jag tappade upp den.

D va därför jag ville göra på denna malt för att göra slut på den. Den va färdigkrossad oxå så då håller den ju lite sämre än hel (antar jag). Men d kanke går att blanda ut me pale ale malt?

Sirapen tänkte jag att den kanske ger lite sötare smak (plus att få upp OG lite) , men som sagt det kanske är lite väl mycket.

Jag tycker du ska köra på om du gillade din förra öl..
Själv är jag ganska förtjust i brödiga öl, Jag brukar meska på låg temp med lite brödigare malt.
Jag tycker det ger trevligt maltiga öl som fortfarande inte är för tunga. vi gjorde just ett mellanöl som vi meskade på 67 grader med en utmäsk på 75 grader. Den jäste från 1045 till 1010 och smakar nu mycket lovande.

Nu har jag beställt grejer från Humlegården, så förhoppningsvis så blir det bryggning i helgen.

Jag kör på med receptet, med vissa ändringar. Jag kör på 0,1 kg sirap istället, ökar malt mängden till 4,5 kg. Jag gör 20 liter istället för 25.

En liten fundering angående d senare humlegivorna, ska jag ta 15 g EKG (15 min), 15 g EKG (5 min) och 6 g Target (1 min)?

Sen undrar jag om man ska koka sirapen med hela tiden eller ska man tillsätta den senare?

Och om man primar med honung/sirap, gör man då bara en sockerlag precis som med vanligt socker?

8 Senast ändrad av Thorim (2008-10-05 23:05:28)

När jag primar med honung så brukar jag lägga 160g honung i ett decilitermått av metall, sen fyller jag på med kokhett vatten tills det blir exakt 2dl och rör om tills honungen är helt upplöst. Sen tar man bara en tsk(5ml) per halvlitersflaska och en msk(15ml) per 1.5 liters flaska. Borde vara samma med sirap.

Jag skulle ha kört med 15 gram på sista givan också. Men det är för att jag gillar mycket humlearom, även i mörka öl. Annars skulle jag nog valt 15,10,10 istället.

Vilken jäst ska du köra med?

Jag kommer tyvärr o va tråkig o köra på safale s-04.  Vågar mej inte på färsk jäst och förkulturer än. Tycker d värkar lite halvklurigt.
Så jag kör på ett säker kort.

Tro mig, det är den enklaste saken i världen. Vill du ha en viss jäst så låt dig inte stoppas. Handla en activatorpåse och kör på.

11 Senast ändrad av thobbe (2008-10-06 20:17:06)

Får bli en annan gång för jag beställde ju igår:(

Går d att bara ha i den jästen oxå eller måste man göra en förkultur?

12 Senast ändrad av Thorim (2008-10-06 23:52:58)

Det blir bra med s04, så du behöver inte byta jäst. Om man vill köra torrjäst så skulle jag nog tagit Safbrew T-58 istället pga att den har lägre utjäsningsgrad och är lättare att klarna. Jag har kört en ljus öl med s04 och det gick utmärkt, det tog bara lite längre tid att klarna den. Jag klarnade den i ett kallförråd under senhösten, så jag slapp omtappning utan tappade direkt till flaska.

Jag kör bara med försats när jag odlar egen jäst. Köpejäst lägger jag i direkt efter vörtkylning. Det tar lite längre tid för jästen att komma igång då, men det funkar för mig. Jag brukar spara bottensatsen i tre-fyra matlådor (som är rengjorda med kokande vatten) i kylskåpet. När jag sedan brygger nästa gång så tar jag bara en av dessa matlådor och häller i. När jag bryggde som mest hade jag alltid 5-6 matlådor med 3-4 olika jäster i kylskåpet.

Jag tycker definitivt att du ska testa olika jäster, men det är ingen brådska. Kör med s04 till du blir sugen på att testa något lite mera karaktärsfullt, t.ex Ringwood Ale.

EDIT:
Är du säker på att det är Munchnermalt? Jag trodde att det var Viennamalt(wienermalt) i dricku.

Jag gör exakt som Thorim och det funkar perfekt. fast jag brukar spara min jäst i ölflaskor tillsammans med kokat vatten upp till randen och sen kapsylerar jag dem.

Ok, d verkar ju lite lättare än jag trodde d behövde va. Tack för tipsen.

Ska nog köpa färsk jäst nästa gång jag beställer. Men d dröjer nog en stund för jag beställde ganska mycke grejer nu så att jag ska klara nogra satser.

Köpte bland annat pilsnermalt så att jag kan göra nån lite ljusare öl oxå.

Jag ringde till kvarnen på Gotland idag, och fick d bekräftat att d är Munchnermalt.

Nu står den på jäsning.

D gick ganska bra, förutom att mitt lakkärl var lite för litet (2 st 15 liters hinkar). Så jag va tvungen o hälla av vört när jag skulle ha i varmare vatten för att höja tempen vid utmäskning.

Blev en ganska utdragen process,för jag fick inte upp tempen ordentligt, o ju mer jag hällde i desto mer va jag ju tvungen att hälla av.
Men jag tror d blev bra till slut.

Jag fick ett OG på 1054 så d va ju ok.
Tyckte att den smakade riktigt bitter, men d kanske berode lite på att jag tog av vörten som inte va avsilad. 

Den har inte börjat bubbla än men den har bara stått 5 timmar än. Så jag är inte orolig.

Vört har en tendens att vara mycket bitter i slutet av koket är min erfarenhet, det mesta av beskan försvinner dock under jäsningen. Och du gör helt rätt i att inte vara orolig.

Nu har jag tappat över ölen till sekundärjäsning.
Gjorde en mätning och den har bara jäst ner till 1022. Det tyckte jag va lite dåligt. Men det kanske kryper ner lite till.

Jag provade o spara jäst den här gången.
Sparade i 2 matlådor.

Mina öl brukar sjunka 2 Öchsle under sekundären, men inte mer än så.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

19 Senast ändrad av Kenneth (2008-10-21 14:34:52)

Thorim skrev:

2.
Jag skulle inte mäska i 62c och 72c. Jag tycker personligen att det blir bättre om man tar 70c rast i 1 timme och mäskar ut i 75c.

Nu vet jag inte vilket mäskschema som ölet bryggdes med, men jag vill varna för att risken är stor att man får väldigt mycket restsötma om man mäskar in vid 70 grader direkt.

Personligen så går jag aldrig in högre än 65 grader vid försockringsrasten vid enstegsinfusion.
Vid en stegmäskning så kör jag oftast med 62 grader i 30 minuter och sedan till 72 grader i 30 minuter.
Alltför att undvika stora mängder dextriner med åtföljande hög restsötma och jolmiga öl.

Jag mäskade i 70 grader i 75 minuter.

Jolmig öl är ju ingen höjdare.
Tänker nog prova 62 grader i 30 min och 72 grader i 30 min nästa gång.

Verkar ju finnas hur mänga sätt som helst.

21 Senast ändrad av Thorim (2008-10-21 23:07:09)

1022 låter mycket. Du borde komma ner till 1016-1017. Vad använde du för termometer när du mäskade? Har varit med om att de inte alltid är så exakta. Är det någon aktivitet i jäsröret?

Jag använde en digital stektermometer.
Efter 3 dagar bubblade det 1 gång var 45 e sekund, 2 dagar senare var det knappt någon aktivitet alls.  På 8 e dagen tappade jag över på sekndär. I sekundären har det inte bubblat nåt alls.

Kontrollerade du tempraturen på vörten innan du mätte OG? Om vörten var för varm/kall så visar mätaren fel. Ofta är dom inställd på 20c.

Jag mätta tempen när vörten kyldes ner, den var 23 grader. Jag jäser i 15 grader så när jag skulle mäta fg så fick mätglaset med öl stå framme i rumstemp (typ 23 grader).

15 grader? Då ligger du på gränsen av vad jästen klarar av, primärjäste du så kallt också?. Jästen kanske behöver lite mer värme för att jäsa ut de sista. Smakar det sockersött? Dextriner ger inte en sockersötma, utan mer fyllighet och en lätt sötma i eftersmaken. Smakar det sockersött så beror det troligen på jästen.