Det där blir en riktigt mörk öl som med all säkerhet smakar mumma
. Du behöver inte ändra något alls, men om jag skulle brygga den så skulle jag gjort vissa saker lite annolunda. (Antar att du ska brygga 20 liter. Om recptet är till 5liter så skulle jag nog ändra ganska mycket
)
1.
Dela upp smak/aromhumle i 3 givor på 15 min, 5 min och 1 min. Sedan skulle jag kylt vörten med humlen i och sila bort den efter kylningen. Eftersom jag kyler med kallt vatten i badkaret med grytlocket på, får jag mycket bättre smak/arom om jag gör så här. Sista givan skulle vara Target. Se till att pressa ur humlen riktigt, låt den sedan dra i ca 1liter kokhet vatten i någon minut, så du får ut mer smak. Jag tycker att det försvinner för mycket vört och smak med humlen annars.
2.
Jag skulle inte mäska i 62c och 72c. Jag tycker personligen att det blir bättre om man tar 70c rast i 1 timme och mäskar ut i 75c.
3.
Jag skulle inte använt någon sirap alls, vill jag öka alc-halten så tar jag mera malt istället, tycker det blir bättre. Däremot skulle jag väl kunna tänka mig att prima med lite brödsirap. Vanligtvis så brukar jag prima med honung, men det kanske blir bättre med sirap?
4.
Du skriver inte vilken jäst du valt, men jag skulle valt Ringwood Ale.
Lycka till