nils-oscar india ale......

någon annan som köpt en flaska av denna sedan den droppat i pris från 23 till 18 kr?jag har nu provat några falskor i två omgångar och kan bara sorgset konstatera att den öl som jag tidigare njöt i stora drag av ända tills den sista slurken skum var uppdrucken är DÖD...
så klä er i svart och skänk en tyst minut åt ett fantastiskt öl som lämnat jordelivet....

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: nils-oscar india ale......

Den har nog inte droppat i pris, den har dock funnits både filtrerad och ofiltrerad där den sistnämda självklart är överlägsen. Den ofiltrerade brukar dock enbart finnas tillfälligt då den inte bryggs regelbundet. Tror att den kommer att komma tillbaka (ialla fall på krogarna).

Ha det
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

har kollat sstembolagets sidor och inte funnit annan info än att den just kostar 18 kr nu ist för tidigare 23, om du har rätt ang detta skulle det innbära att det snart dyker upp en ny (den gamla/rätta i min mening)sort som då kostar 23 kr, OCH smakar som den ska,vilket vore mkt trevligt, fram till dess utgår jag från att det gäller samma praksis som i vinbranchen dvs, att ett kvalitativt vin till bra pris, plötsligt tappar åtskilligt i kvalitet,och detta oftast i samband med att vinet klarat att skaffa sig ett namn på marknaden, jag har själv propagerat för många av mina bekanta om detta öl, men INTE om det öl jag för stunden erbjuds till 18 kr flaskan(23 kr betalar jag gärna för det föregående). Nåja, vi får väl se hur det blir.. jag kommer att kolla lite då och då om det kommer någon oflitrerad india ale från nils-oscars... min gissning är att ölet är ett minne blott....kvantitet ger mer peng än kvalitet...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hej igen!

Jag kan inte säkert säga att jag köpt deb ofiltrerade på systemet, tror vi närmare eftertanke at jag enbart köpt den på The Rover i gbg. Jag skulle dock tippa på att den ofiltrerade var standard innan flytten till Nyköping och det nya bryggeriet, nu är dom som sagt inte mikrobryggeri länge, och det innebär tyvärr som du tidigare sagt kvalitét blir slagen av kvantitet.

Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Jag har uppträckt att vissa öl . t.ex Circle Master har en helt annan humle arom/smak under olika tider på året. Skillnaden kan vara att vissa omgångar brygges med färsk humle eller att den aktuella humlen(Target) förlorar mycket av sin arom med tiden. Circle Master brygges med kottar och inte med pellets, enligt tillverkaren, vilket också påverkar hur mycket arom som försvinner med tiden.

Testa hur ölet smakar i senhöst/vinter, när den är bryggd med nyskördad humle. Det kan vara en del av förklaringen.

6 Senast ändrad av Calle (2008-08-06 19:04:39)

Den ofiltrerade har mig veterligen bara funnits på fat, aldrig på flaska. Skillnaden i smak kanske kan förklaras av att den smakar allra bäst när den är helt färsk, kanske har du fått tag på en gammal flaska  där humlearomen har försvunnit? Nyköpingsbryggeriet har samma bryggverk och samma lagertankar (+ några till) som på Kungsholmen så i princip är det ingen skillnad förutom att man brygger oftare numera. När jag tänker efter undrar jag om I.An bryggdes så många gånger i Stockholm? I samband med flytten tror jag att den legobryggdes hos Slottskällaren och lagrades för kort tid vilket fick den att smaka sämre än på SBWF tidigare samma höst.
För övrigt håller jag med om att den ofiltrerade på fat smakar bättre och mer än den filtrerade, men så är det väl med de flesta öl.

Eftersom jag har tillgång till fakta i ärendet så tänkte jag dela med mig av dem. Till att börja kan man ju beklaga att Flasktömmaren har fått en, eller flera dåliga flaskor. Receptet är detsamma, ölet likaså, men det uppstår ju ofta viss variation i ett mikrobryggeri med hantverksbryggt öl. Det du ventilerar här verkar dock vara mer än normal variotion dvs skillnaden mellan njutning och död!
Jag hoppas att du vågar prova India Ale igen. Jag tycker att det är ett utmärkt öl, som jag är nöjd med och stolt över.

Ni som är ölmänniskor är ju också medvetna om att ölet är godast färskt. Flakstömmaren kanske noterade Bäst före-datum? Mörkmalten i India ale ger visst oxidationsskydd, men humlearomen blir ju lidande med ålder.

Pris:
India ale har heller aldrig kostat 23kronor. Den kostar nu 18kr och kostade vid lanseringen oktober 2005, 16,50kr. Vi har alltså höjt priset något för att få viss kompensation för de extremt höga råvarupriserna som råder. Jag tycker själv att det är ytterst måttliga prisökningar och sänkning har aldrig gjorts. Ofiltrerad India ale har aldrig funnits på flaska, men dock på fat några gånger, både på cask och keg. Dock inte särskilt ofta.

Flyttens påverkan på ölet:
Efter flytten till Nyköping blev alla öl lite friskare i smaken, och något ljusare i färgen. Det beror på att en knasig rördragning mellan silkar och vörtpanna gjordes om så att sötvörten inte blir lika luftblandad, som med originalrören som gick upp och ner som ett upp och nedvänt U. Det är en förändring, som är måttlig och otvetydigt positiv. Det brygdes inte särskilt mycket India Ale på Kungsholmen så det är heller knappast det som ger.

Jag undrar också vad som avgör om man är ett mikrobryggeri. Nils Oscar kan växa rätt mycket utan att passera den amerikanska definitionen på 17600hl/år. Nils Oscar tillverkade 6700hl förra året vilket gör oss ungefär jämnstora med Jämtlands bryggeri.
Har vi för många tankar för att vara mikro (16st) eller får mikrobryggerier bara ligga i vissa städer, och inte i Nyköping? ;-)

Bästa hälsningar
Patrick
Nils Oscar

Whatever happened to Flasktömmaren? Försvann han efter Patricks svar?

6700hl? Hektoliter? Har sett hektoliter användas i ett gammalt ölrecept ifrån 1800-talet. Har aldrig sett hektoliter användas i något annat sammanhang dock.

Jag tycker det är synd att ni inte brygger svagare öl också. Varför ska folkölen alltid vara så tråkig? Varför inte brygga en god ale med väldigt låg utjäsningsgrad och mycket aromhumle? Mäska 72c och 24% karamellmalt(120ecb), 1% chockladmalt. Humla med Target, Cascade, EKG och Saaz. Jäsa med Ringwood Ale. Skulle bli mums big_smile

Thorim skrev:

6700hl? Hektoliter? Har sett hektoliter användas i ett gammalt ölrecept ifrån 1800-talet. Har aldrig sett hektoliter användas i något annat sammanhang dock.

Jag tycker det är synd att ni inte brygger svagare öl också. Varför ska folkölen alltid vara så tråkig? Varför inte brygga en god ale med väldigt låg utjäsningsgrad och mycket aromhumle? Mäska 72c och 24% karamellmalt(120ecb), 1% chockladmalt. Humla med Target, Cascade, EKG och Saaz. Jäsa med Ringwood Ale. Skulle bli mums big_smile

0ch vem betalar 20:-/flaskan för 3femmor

jag skulle förmodligen prova men grannen vill nog bara betala sina vanliga 39+pant på koop för sitt 6 pack till chipspåsen

Av någon anledning, förmodligen historisk, räknar alla bryggerier med hektoliter. Själv brygger jag oftast 0,2hl.:)

Blåkulla:
Det är betydligt mindre skatt på folkölen så den skulle nog bara kosta 13-14 kr. Om ingen köpte bättre folköl så skulle inte Bishop Finger, Hobgoblin eller Carnage Porter heller kunna säljas som 3.5%. Men det verkar ju gå bra. Är övertygad om att de som i vanliga fall köper ovan nämnda öl, mycket väl kunna lägga 1-2 kr extra för en super fin Ale.

Calle:
Nanobryggeri wink

Jag skulle helt klart göra det. Ett av mina favoritöl är Brakspear Bitter på 3.4%. Fram för mer alkoholsvaga men smakrika öl.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Hej Patrik!

Vill börja med att säga att jag inte har något intresse av att svärta ned era produkter, mitt inlägg var helt spontant och utan egentligt mål och syfte, jag var väl bara besviken på att ett riktigt gott öl hade förlorat sin.. "personlighet" eller vad  man ska säga, för min åsikt kvarstår även om jag fått det om priset om bakfoten.
Ber så mkt om ursäkt om jag trampat på en tå.
Har förresten en fråga till dej som ju brygger till yrket, jag blev rätt så besviken på ett av mina egna öl nyligen som inte alls blev bra, ölet hade en rätt kraftig eftersmak av "spannmål/säd" som jag inte alls gillade.. mistänker att det kan handla om malten som börjar bli lite gammal(typ fyra månader(krossad)), vad tror du?
Köpte nämligen ett par flaskor av eran "God Lager" förra veckan, och blev lite paff när den både doftade och smakade just "spannmål/säd", nu har jag ju inte druckit den här lagern förut så den kanske ska smaka så..men  kanske du vet vad det beror på..
Nåväl, min egen bryggd kändes plötsligt inte alls lika misslyckad, så där räddades en 7-8 liter från ett öde i vasken, och det var ju bra, jag gillar inte nämligen inte att slänga matvaror.

Hej flasktömmaren. Beklagar mitt sena svar. Nej du har inte trampat på en tå.
Jag vidhåller dock att India ale inte har tappat sin personlighet utan är alldeles utmärkt och helt som vi vill att den skall vara. Det är naturligtvis den officiella ståndpunkt jag har som företagets representant, men det är också min egen personliga åsikt.
Dock förväntar jag mig inte, och önskar nog inte heller, att alla skall tycka om det. Möjligen förvånar det mig att du gillade ölet förr, men inte längre.

Hursomhelst:
God Lager har en utpräglad maltkaraktär. En stor del av maltgivan är wienermalt och en del ljus karamellmalt ingår. Det är en utpräglad karaktär av ljus och nästan ljus kornmalt och därmed också av maltkorn.

Patrick

Tjena!
  Kan bara tillägga att jag, såhär ett halvår efter att jag startade tråden, har betydligt större förståelse för vad som kan ha varit orsaken till att ölet smakade som det gjorde. En parkerad lastbil i sommarvärmen kanske,vad vet jag..
  Ha det bra!