Eftersom jag har tillgång till fakta i ärendet så tänkte jag dela med mig av dem. Till att börja kan man ju beklaga att Flasktömmaren har fått en, eller flera dåliga flaskor. Receptet är detsamma, ölet likaså, men det uppstår ju ofta viss variation i ett mikrobryggeri med hantverksbryggt öl. Det du ventilerar här verkar dock vara mer än normal variotion dvs skillnaden mellan njutning och död!
Jag hoppas att du vågar prova India Ale igen. Jag tycker att det är ett utmärkt öl, som jag är nöjd med och stolt över.
Ni som är ölmänniskor är ju också medvetna om att ölet är godast färskt. Flakstömmaren kanske noterade Bäst före-datum? Mörkmalten i India ale ger visst oxidationsskydd, men humlearomen blir ju lidande med ålder.
Pris:
India ale har heller aldrig kostat 23kronor. Den kostar nu 18kr och kostade vid lanseringen oktober 2005, 16,50kr. Vi har alltså höjt priset något för att få viss kompensation för de extremt höga råvarupriserna som råder. Jag tycker själv att det är ytterst måttliga prisökningar och sänkning har aldrig gjorts. Ofiltrerad India ale har aldrig funnits på flaska, men dock på fat några gånger, både på cask och keg. Dock inte särskilt ofta.
Flyttens påverkan på ölet:
Efter flytten till Nyköping blev alla öl lite friskare i smaken, och något ljusare i färgen. Det beror på att en knasig rördragning mellan silkar och vörtpanna gjordes om så att sötvörten inte blir lika luftblandad, som med originalrören som gick upp och ner som ett upp och nedvänt U. Det är en förändring, som är måttlig och otvetydigt positiv. Det brygdes inte särskilt mycket India Ale på Kungsholmen så det är heller knappast det som ger.
Jag undrar också vad som avgör om man är ett mikrobryggeri. Nils Oscar kan växa rätt mycket utan att passera den amerikanska definitionen på 17600hl/år. Nils Oscar tillverkade 6700hl förra året vilket gör oss ungefär jämnstora med Jämtlands bryggeri.
Har vi för många tankar för att vara mikro (16st) eller får mikrobryggerier bara ligga i vissa städer, och inte i Nyköping? ;-)
Bästa hälsningar
Patrick
Nils Oscar