Första helmalten

Hej! Första inlägget här på humlegården.
Smakade lite på min första helmalt idag när jag skulle mäta FG. Helt ok. Den är mest en test batch. Min far köpte nämligen en säck malt från en kvarn på Gotland. Då fanns det ju ingen anledning att inte prova smile Men jag körde ingen annan malt, mest för att se va den smaka så man vet va man har att utgå ifrån.  Blev aningen svag bara typ 3,2 % men som sagt d va ju den första o lakningen blev nog inte som den skulle. Ska bli intressant att se hur den blir efter primning. Testade även min första extraktöl (förutom 3 coopers) även denna god, men den har bara stått 1 vecka på flaska så den va typ ingen kolsyra alls i. Men jag kunde inte låta bli:)

// Thobbe

Sv: Första helmalten

Hej Thobbe

Kul att du är nöjd. Vet du vad det var för sorts malt din far köpte från kvarnen på Gotland?

Om man är ny som du är och använder malt från Gotland så kan det kanske bli lite anorlunda.

Malt frånGotland brukar vara rökt, ölet blir oftast då annorlunda än med vanlig malt.

Nu kanske din malt inte var rökt och då är det som vanligt.

3,2% är kanske lite väl svagt om du inte är ute efter en svagöl medvetet.

Att brygga en "svag" öl är svårare än en som är starkare (tycker jag) det svåra är inte att få den tillräckligt höga mäsktempen, utan att hitta rätt med humlen.

Vänta 1 vecka till så skall du se att kolsyran kommer. Att få kolsyra kan va lite trickigt. Men för det mesta så brukar det komma, tyvär lite i olika styrka, ibland  piper det till lite ynkligt när du öppnar kapsylen och i bland så reser sej innehållet som en vulkan. I båda fallen är den största anledningen att DU/jag gjort fel, för lite eller för mycket socker i primen.

Vad lugn det finns hyfsade tabeller som funkar hyfsat.

Får du problem med kolsyran så hör av dej till forumet, jag lovar dej du kommer att få svar som kommer att få dina ev. prob att bli lösta.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

3 Senast ändrad av thobbe (2008-09-28 12:04:12)

Hej Techno!

Kul att få svar:)

Jag vet inte va d va för malt. Han på kvarnen sa att d va sån malt som d har till Gotlandsdricka. Jag misstänkte oxå att d borde va rökmalt. Den såg ut o va mellanrostad. Men smakade inte eller luktade nå rök. Bryggden blev som en ale i färgen, men smakade mer åt lager hållet. Så jag tror d ä vanlig malt.

Jag använde 3 kg malt till 15 liter.  25 g EKG 5.8% (60 min), 6 g EKG 5,8% (20 min), 6 g EKG 5,8% (5 min) Safale S-04 torrjäst.

Hade inga problem me mäsktempen (68 c i 60 min). Men jag lakade i min 50 liters kastrull genom en hink på 15 liter, så d blev mycket mellanrum mellen hinken o kastrullen. Så mäsken blev inte täckt med lakvatten under lakningen. Antar att detta kan vara en orsak till d svaga ölet?

Angående kolsyran så använde jag 7 g socker per liter som jag kokade till en sockerlag.

Jättebra att detta forumet finns, så att en nybörjare som jag kan få svar på mina frågor.

Thobbe

thobbe skrev:

Bryggden blev som en ale i färgen, men smakade mer åt lager hållet. Så jag tror d ä vanlig malt.

Det säger oss tyvärr inte så mycket eftesom en ale kan ha precis vilken färg som helst. Allt från pissgult till Singularitetssvart.

Men grattis till din första bryggd. Vore roligt med en bild av underverket i ett glas.

Här kommer bilden!http://www.humle.se/punbb/images/upload/Bilder%20fr%E5n%20kameran%2C%2028%20september%202008%20157.jpg

Har för mig att det är Munchenermalt de har till drickun, gotlänningarna. Ja förutom rökmalt. Tur förresten att det inte var en hel säck gotländsk rökmalt din farsa köpt. Den är betydligt rökigare än den tyska. Vad skulle farsan ha malten till?

Han köpte den till mej för att brygga öl på. Och eftersom han ä gotlänning så ville han att jag skulle hjälpa han o brygga lite gotlandsdricku till jul.