Förkultur eller ej?

hej!
jag tänker göra en helmalt brygg(ale) på 20L och funderar på om jag nödvändigtvis behöver göra en förkultur.
Pga min jobbsituation vore det lättare att istället använda mig av 2 jäst påsar(whyeast nån typ ale jäst) har sett
att man gjort så på nån youtube film. Dessutom minskar man ju också en infekterad öl eller hur? eftersom förkulturen kan  bli infekterad så smittar man ner hela sin kokning och förstör allt.

bra eller dåligt?

skål!

Sv: Förkultur eller ej?

Både och. Jästen börjar fermatera snabbare med förkultur och därvid minskas risken för att själva brygden kommer att bli infekterat. Likaväl som förkulturen kan bli infekterat kan brygden ju också - samma riskMINST. Jag bryggar endast 10 liter och gör i princip inte förkultur. Om du inte bryggar high gravity, släng i två påsar men veta att risken för infektion absolut inte alls är mindre utan kultur - långt ifrån.  Förkultur är absolut säkrest men klart at tom förkulturen är infekterat då vet man ju i föreväg så man inte slängar i den utan vidare.

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Man märker nog om förkulturen är infekterad. På lukt och smak, så risken att man häller i en infekterad förkultur är nog låg om man smakar av den först.

Risken för att du skall få en infektion minskar ju mindre du hanterar jästen eftersom det blir färre steg där något kan gå fel. Däremot minskar risken för att en infektion skall få fotfäste i vörten ju piggare om mer konkurannskraftig jästen är.
Själv har jag varit med om en infekterad förkultur en gång och sedan dess har jag alltid en nödpaket med torrjäst hemma så att en hel dags bryggande inte skulle vara helt förgäves ifall något är fel på förkulturen

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Herr_B skrev:

Risken för att du skall få en infektion minskar ju mindre du hanterar jästen eftersom det blir färre steg där något kan gå fel. Däremot minskar risken för att en infektion skall få fotfäste i vörten ju piggare om mer konkurannskraftig jästen är.
Själv har jag varit med om en infekterad förkultur en gång och sedan dess har jag alltid en nödpaket med torrjäst hemma så att en hel dags bryggande inte skulle vara helt förgäves ifall något är fel på förkulturen

Hej

Enn bra torrjäst är alltid bra att ha hemma. Håller absolut med Herr B. Några paket av olika torrjäster är allt bra att ha hemma, samt att priset är lågt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20